سعید برقی روز سه‌شنبه در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان بیرجند افزود: فقدان آموزش فضای مجازی که یک دریای مواج است و مردم و جوانان را در معرض آسیب قرار داده، به چشم می‌خورد.

وی اظهار داشت: این دریای مواج هم آسیب و هم فرصت است و باید به گونه‌ای تدبیر شود که آسیب‌ها در این بخش به حداقل برسد و فرصت‌ها افزایش یابد.

معاون فرماندار بیرجند گفت: امروز قصه پرغصه‌ای در فضای مجازی وجود دارد و همه ما وظیفه داریم با هم‌افزایی و همفکری و استفاده از همه ظرفیت‌ها از فرصت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم.

وی افزود: فرصت‌های فضای مجازی می‌تواند در تولید محتوا یا ایجاد اشتغال و پاسخ به نیازها باشد و گام نخست را برداشته‌ایم و هم عقیده‌ایم آسیب‌های فضای مجازی خطرهایی را داشته اما گام مهمتر این است که کار در این حوزه باید مشارکتی و با هم‌افزایی باشد چون در بیرجند کارها در این حوزه بیشتر جزیره‌ای بوده که رفع این مشکل به اجماع و مشارکت همه دستگاه‌های مربوط نیاز دارد.

برقی بیان کرد: در جوامع مختلف هدف مانند جوانان، والدین و دانش آموزان به آموزش و فرهنگ سازی نیاز داریم و تنها با چاپ و نصب چند تابلو و بنر این مشکلات رفع نشده و نیاز است که نهضت آموزش و آگاه سازی مردم شروع شود.

وی گفت: بحران را درک کرده‌ایم و راهکارها را هم احصا می‌کنیم تا به صورت میدانی وارد عمل شویم و با برنامه ریزی و ارائه آموزش های لازم به دنبال فرهنگ سازی و نحوه استفاده صحیح از فضای مجازی باشیم.

مسوول مرکز استانی فضای مجازی سراج در خراسان جنوبی هم گفت: فضای مجازی بخش عمده زندگی ما را به خود اختصاص داده و ضریب نفوذ اینترنت در شهر بیرجند ۷۵ درصد است.

سعید کسرائی نیا افزود: از هر ۱۰ نفر، هفت نفر به فضای مجازی دسترسی دارند و بین جوانان شهر بیرجند این آمار به ۹۰ درصد می‌رسد.

وی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت به طور متوسط هفت ساعت از تلفن همراه استفاده می‌شود و این مدت زمانی همه شئونات زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مسوول مرکز استانی سراج گفت: فضای مجازی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اثر داشته و این موضوع هم بین فرزندان و هم والدین پررنگ است به طوری که برخی والدین بیشتر وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند و کمتر به کودکان توجه می‌شود.

وی افزود: نبود آموزش‌های مستمر درخصوص فضای مجازی احساس می‌شود و ما در مجموعه سراج به تنهایی کار ۷۰ اداره و سازمان را در این حوزه به دوش می‌کشیم و متاسفانه فهم و درک همکاری در بعضی سازمان‌ها وجود ندارد.

کسرائی نیا بیان کرد: دستگاه‌های مختلف باید برای مخاطبان و کارکنان خود دوره‌های آموزشی سواد فضای مجازی را برگزار کنند و وابستگی به شبکه‌های اجتماعی در بعضی موارد شکل اعتیادگونه دارد.

وی گفت: نخستین نوع اعتیاد در شهر بیرجند روابط عاشقانه و آنلاین است و از جوان ۱۵ ساله تا پیرمرد ۷۰ ساله در این بخش داریم که ارتباط آنلاین داشته و گاهی افراد متاهل هم هستند.

وی دیدن فیلم پورن را از دیگر موارد اعتیاد در فضای مجازی عنوان کرد و افزود: فرد با همین شرایط وارد خانواده می‌شود و نمی‌تواند با همسرش ارتباط صحیح و پایدار برقرار کند.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه مرکز مشاوره تخصصی فضای مجازی در بیرجند وجود ندارد گفت: باید تلاش شود در دهه فجر نخستین مرکز مشاوره آنلاین و ترک اعتیاد اینترنتی را تشکیل دهیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی مدیران ما از فضای مجازی گریزان و هراسان هستند که مورد انتقاد قرار گیرند به همین دلیل وارد این عرصه نمی‌شوند.

کسرائی نیا گفت: جوان و نوجوان در فضای مجازی باید خط و تحلیل خود را از چه کسی بگیرد و این ایراد است که جوانان در این حوزه حضور ندارند.

وی افزود: چه کسی باید فضای بصیرت را برای جوان فراهم کند، مراجع رسمی همیشه مورد انتخاب جوانان نیستند و باید مدیران در این عرصه حضور پررنگ داشته باشند.

وی اظهار داشت: جوان ما در فضای مجازی مصرف‌گرا است و به دنبال تولید محتوا نیست که باید فضا از مصرف‌گرایی به تولید محوری تغییر کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.