خراسان جنوبی با چهار اثر ثبت جهانی، ۹۰۰ اثر ثبت ملی و بیش از سه هزار اثر تاریخی شناسایی شده ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی دارد که در چند سال اخیر اقبال سرمایه‌گذاران برای ورود به این بخش بیشتر شده است.

این شرایط با شرایط جغرافیایی و اقلیمی خاص حتی در بخش‌های کشاورزی و معدنی نیز ظرفیت جذب گردشگر را داشته اما وجود برخی مشکلات و موانع باعث شده از ظرفیت‌های موجود نتوان بهترین بهره‌ها را برد.

 استاندار خراسان جنوبی در یک سال گذشته با دعوت از مقامات کشوری زمینه بررسی دقیق‌تر بسیاری از مشکلات بخش‌های مختلف را فراهم کرده و اکنون با سفر وزیر میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری امید می‌رود نگاه ویژه‌تری به سمت بخش گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان معطوف شود.

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صبح روز دوشنبه نهم دی ماه وارد فرودگاه بیرجند شد و پس از آن از باغ و عمارت جهانی اکبریه بازدید کرد.

هشت سال از جهانی شدن باغ و عمارت اکبریه می‌گذرد و مونسان که برای اولین بار قدم در این اثر جهانی گذاشته بود از تمام بخش‌های باغ و عمارت بازدید کرد.

وی چنین اثر تاریخی فاخری را یک مکان مناسب برای ایجاد بوتیک هتل دید و با اشاره به تجربیات موفقی که تهران در راه‌اندازی این نوع هتل‌ها دارد، توصیه کرد که از فرصت مکان‌های تاریخی موجود در خراسان جنوبی نیز برای ایجاد بوتیک هتل استفاده شود.

بوتیک هتل، جبران هتل‌های پنج ستاره

از نگاه او بوتیک هتل، جبران نداشتن هتل‌های  پنج ستاره در استان خواهد بود و همان چیزی است که اکنون بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی به آن اقبال دارند.



وزیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در بازدید از خانه شریف بیرجند نیز بر همین موضوع تاکید کرد و با این باور که پتانسیل‌های موجود در استان زمینه مناسبی برای ایجاد چنین ساختارهای گردشگری است و خواستار حمایت بیشتر بخش خصوصی در این میان شد.

جدایی ارگ کلاه فرنگی از فرمانداری بیرجند

آنچه که خارج از برنامه‌های وزیر رقم خورد بازدید از ارگ کلاه فرنگی بیرجند بود. یک بنای تاریخی که اکنون در اختیار فرمانداری بیرجند قرار دارد و از چند سال قبل به علت مرمت بخش هایی امکان بازدید از آن سخت یا برخی مواقع غیر ممکن است.

هدف و اصرار ازچنین بازدیدی این بود که وزیر بتواند راهکاری برای نجات این بنای تاریخی بیابد تا عملیات مرمت و بازسازی ارگ کلاه فرهنگی سرعت گیرد.

آنچه که وزیر میراث فرهنگی و استاندارخراسان جنوبی به آن رسیدند این بود که اگر ارگ و ساختمان فرمانداری بیرجند از هم تفکیک شود به صورت کامل مرمت و برای بازدید گردشگران بازگشایی خواهد شد.

موضوع جداسازی ارگ از ساختمان فرمانداری نیز پیشنهاد استاندار خراسان جنوبی بود که نه تنها وزیر با آن موافق کرد بلکه مورد تقدیر وی نیز قرار گرفت چرا که نشان از نگاه ویژه معتمدیان به موضوع گردشگری دارد.

در این بازدید کوتاه این تصمیم مهم با دستور وزیر تبدیل به صورت جلسه و مقرر شد از روز بعد کار جداسازی این ارگ آغاز شود.

پس از آن سفر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به سمت فردوس آغاز شد اما توقفی در شهرستان سرایان نیز داشت که مورد استقبال گرم مسوولان و مردم این شهرستان قرار گرفت.

مونسان ضمن بازدید از کاروانسرای قدیمی سرایان، حمام قدیمی و بازارچه صنایع دستی این شهر در جریان مشکلات و موانع پیش‌روی گردشگری سرایان قرار گرفت و پس از آن دستورات ویژه ای برای حل این مشکلات به خصوص کویر سه قلعه داد.

سفر وی به شهرستان فردوس نیز با چند بازدید و افتتاح همراه شد که فرصتی یافت، بوم‌گردی هشت بهشت فردوس را به نمایندگی از ۱۱ اقامتگاه بوم‌گردی در سطح استان افتتاح کرد.

پاراف وزیر در نامه اسلامیه شهر صنایع دستی

البته قبل از رسیدن به شهرستان فردوس جماعتی از مردم شهر اسلامیه در ورودی شهر با در دست داشتن پلاکاردهایی اینجا باغشهر اسلامیه ایستگاه بهار و حفظ میراث برابر است با حفظ هویت وزیر میراث فرهنگی را به جمع خود دعوت کردند.


مهمترین خواسته این جماعت آن بود که اسلامیه تبدیل به شهر صنایع دستی شود که وزیر در همان جا نامه درخواست اهالی را پاراف کرد.

مونسان  پس از آن راهی قنات جهانی بلده فردوس شد اما به دلیل تاریکی هوا امکان بازدید از بخش‌های مختلف این قنات فراهم نبود لذا در همان ورودی کنار قنات وزیر و هیات همراه ایستادند و  به آنچه که مدیر پایگاه شهر تاریخی تون برای این اثر جهانی درخواست داشت گوش فرا دادند.

حمایت از اجرای مطالعات طرح گردشگری قنات بلده و احیای تفاهم نامه‌ای که دو سال پیش با وزارت جهاد کشاورزی برای لایروبی قنات امضا شده  از جمله این درخواست ها بود که مورد موافقت وزیر قرار گرفت.

 تسهیلات ارزان قیمت برای احیای بافت تاریخی دیهوک

مقصد بعدی سفر مونسان شهرستان طبس بود اما باز هم در میان راه هنگامی که به دیهوک رسید با توقفی کوتاه به درخواست‌های 2 تن از اعضای شورای اسلامی این شهر گوش داد.

این افراد به نمایندگی از مردم شهرشان خواستار توجه به بافت تاریخی دیهوک بودند و تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا نشان دهند که این شهر بین راهی همواره مسافران زیادی برای اقامت دارد اما زیرساخت‌های مناسب برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی به خصوص در بافت تاریخی شهر فراهم نیست.

استفاده از تسهیلات ارزان قیمت راهکاری بود که وزیر میراث فرهنگی و استاندارخراسان جنوبی برای ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی در این بافت با ارزش به نمایندگان مردم شهر دیهوک پیشنهاد دادند تا سریعتر این فرصت به متقاضیان بخش خصوصی اطلاع رسانی شود.

بازدید شبانه با نور فانوس

مقصد بعدی روستای تاریخی اصفهک بود که در اهالی آن در شب سرد نهم دی ماه از وزیر میراث فرهنگی با شاهنامه خوانی مائده پناهی  استقبال کردند.

اصفهک طبس جایی است که بعد از زلزله سال ۵۷ برای اولین بار توسط مردم بازسازی شده و اکنون یک روستای هدف گردشگری است.


آنچه که برای گردشگران در این روستا می‌تواند جذاب باشد استفاده از روشنایی فانوس در شب است تا بهتر بتوان به تماشای ستاره‌های آسمان کویر پرداخت.

این همان چیزی بود که نماینده مردم شهرستان‌های طبس ، سرایان، فروس و بشرویه هنگام ورود وزیر به روستای اصفهک یادآور شد و گفت: شما در تهران هیچ وقت این همه ستاره را در شب نمی‌توانید ببینید.

بازدید شبانه مونسان از این روستا که با نور فانوس روشن بود انجام گرفت و او با حضور در حمام قدیمی، واحدهای بوم‌گردی و بازارچه صنایع دستی نمونه‌ای از مشارکت مردمی در احیای یک بافت با ارزش تاریخی را مشاهده کرد.

اگرچه  حضور وزیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان طبس فقط به بازدید از باغ گلشن، موزه زمین‌شناسی، نمایشگاه عکس و صنایع دستی ختم شد اما او در این سفر افسوس خورد که فرصت دیدن چشمه مرتضی علی را پیدا نکرد.

به عقیده وی جذابیت‌های شهرستان طبس آنقدر زیاد است که اگر بخواهد طبس را خوب ببیند به ۱۰ روز زمان نیاز دارد.

مونسان سد قدیمی کریت طبس که فقط از روی چند عکس مشاهده کرده بود را یک جاذبه عجیب و غریب توصیف و گفت: تصورم از طبس این بود که در منطقه خشک واقع شده اما با وجود درختان متعدد نخل، واقعا باغ شهر بی‌نظیری است.

پایان بخش برنامه‌های فشرده سفر ۲ روزه وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به خراسان جنوبی نشست با فعالان این حوزه در شهرستان طبس بود که دغدغه‌های مختلف در این زمینه مطرح شد.

وی در بخشی از این نشست که با شبکه خبر ارتباط زنده تلفنی برقرار کرده بود از تمام مردم ایران دعوت کرد که به خراسان جنوبی سفر کنند.

مهمترین دستاورد این سفر اختصاص منابع برای حمایت از زیرساخت‌های گردشگری در خراسان جنوبی بود و به عقیده وزیر میراث فرهنگی باید تلاش شود که این استان با جذابه‌های مختلف به خوبی معرفی شود تا  گردشگری داخلی و خارجی به صورت متوازن رشد پیدا کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.