محمدصادق معتمدیان روز یکشنبه ابتدا از چهار واحد گلخانه گوجه فرنگی، فلفل و کشت نشایی واقع در مجتمع گلخانه‌ای محمدیه خوسف بازدید کرد و سپس در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با محوریت بررسی وضعیت گلخانه‌های استان حضور یافت.

استاندار خراسان جنوبی در شروع این نشست نسبت به تخلف رانندگان خودروهای دستگاه‌های دولتی و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی تذکر جدی داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مسیر مجتمع گلخانه‌ای محمدیه تا مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی که قرار بود کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آنجا برگزار شود، کمتر از یک کیلومتر فاصله بود و باید از دوربرگردان جاده اصلی بیرجند - خوسف تردد می‌شد اما برخی رانندگان خودروهای دولتی این مسیر را در لاین مخالف طی کردند که این حرکت واکنش استاندار را در پی داشت.

وی گفت: نمی‌خواستیم خودروهای متخلف اینجا حضور داشته باشند اما به دلیل اینکه اختلالی در نشست ایجاد نشود از این موضوع گذشتیم.

معتمدیان افزود: شماره پلاک تمامی خودروهایی که تخلف کردند، ثبت می‌شود و حداقل اینکه جریمه خواهند شد تا همه ملزم به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی شوند.

در حاشیه این نشست خودروهای متخلف شناسایی و پلاک خودرو ثبت شد تا در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی قرار گیرد.

۸ جلسه ستاد رفع موانع تولید در حاشیه بازدیدها

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در نشست ستاد گلخانه‌ها و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون هشت جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در حاشیه بازدیدهای میدانی استاندار برگزار شده است.

داود شهرکی افزود: سال ۹۸ حسب دستور استاندار و با پیگیری دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی مباحث مطرح شده در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با سرعت و کیفیت خوبی در حال اجرا است.

وی اظهار داشت: در این مدت ۷۷ جلسه استانی و ۶۰ جلسه کارشناسی برگزار شده است همچنین ۳۷۴ پرونده بررسی شد که بیش از ۶۰ درصد پرونده‌های مصوب، اجرایی و ۴۰ درصد در مسیر اجرا قرار دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به تصویب ۹۰ مصوبه در بازدیدهای استاندار از شهرک‌های صنعتی گفت: از این تعداد تاکنون فقط ۱۰ مورد اجرایی نشده یا متقاضی مراجعه نکرده همچنین ۱۲ مورد در دست اجرا و ۶۸ مورد اجرایی شده است.

تریبون آزاد است

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: به نمایندگی از گلخانه‌داران افرادی انتخاب شده و در این نشست صحبت خواهند کرد که استاندار تاکید کرد تریبون آزاد است و هر گلخانه دار خودش باید مشکلات را مطرح کند و نیازی نیست نماینده معرفی کنید.

مدیرعامل مجتمع گلخانه‌ای محمدیه شهرستان خوسف گفت: این مجتمع علاوه بر اینکه محل کار ماست مکان زندگی گلخانه‌داران نیز هست لذا به خدمات رفاهی و معیشتی نیز نیاز داریم.

فاطمه زهرا یوسفی با بیان اینکه روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ کارگر به این مجتمع رفت و آمد دارند افزود: استقرار نیروی کار یکی از ضرورت‌های گلخانه است.

وی نوسانات قیمت را یکی دیگر از مشکلات گلخانه‌داران دانست و بیان کرد: از زمان ایجاد گلخانه تا بهره‌برداری آن شاهد نوسانات قیمت زیادی هستیم به عنوان مثال زمانی که طرح ایجاد گلخانه برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شد ۴۰۰ میلیون تومان بود اما زمان آزاد شدن وام و اجرای طرح یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه داشت.

مدیرعامل مجتمع گلخانه‌ای محمدیه گفت: در این صورت بانک نیز تعهد می‌گیرد تا با مبلغ وامی که پرداخت می‌کند طرح به اتمام برسد لذا مجبور هستیم مابقی هزینه‌ها را هر طور شده تامین کنیم.

وی ادامه داد: این مساله سبب می‌شود هنگام بازپرداخت تسهیلات گلخانه‌دار با مشکل مواجه شود و سود آن از صفر درصد به ۳۵ درصد می‌رسد و این موضوع به شدت گلخانه‌دار را آزار می‌دهد.

یوسفی با اشاره به تاثیر نوسانات قیمت بر محصوولات گلخانه‌ای گفت: طی چهار هفته محصول از ۲۵ هزار تومان به ۱۱ هزار تومان رسید یا برعکس گوجه فرنگی از هزار و ۵۰۰ تومان شروع شد و به ۱۲ هزار و ۵۰۰ رسید نوساناتی که تولیدکننده نمی‌تواند آن را پیش بینی کند.

وی با بیان اینکه نوسانات قیمت تاثیر زیادی بر تولید محصول دارد یادآور شد: چهار ماه نخست کشت هر محصول، گلخانه‌دار تنها هزینه می‌کند و مسایل جانبی سبب می‌شود حتی کیفیت محصول پایین بیاید.

مدیرعامل مجتمع گلخانه‌ای محمدیه شهرستان خوسف تاکید کرد: از آنجا که سطح تولید محصولات پایین است خودمان باید دنبال فروش محصول باشیم و در این زمینه نیاز به حمایت مسوولان استان داریم.

وی یکی دیگر از مشکلات را عدم صرفه جویی در مصرف آب دانست و گفت: در این خصوص هیچگونه آموزشی به گلخانه‌داران داده نمی‌شود در حالیکه امری بسیار مهم و ضروری است.

یوسفی تامین وثیقه بانکی را از دیگر مشکلات گلخانه‌داران ذکر کرد و افزود: منزلی که ۸۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان خریداری می‌شود چرا باید کارشناس بانک آن را ۲۰۰ میلیون تومان ارزیابی کند، گلخانه‌دار از کجا باید چندین وثیقه برای دریافت تسهیلات در اختیار بانک قرار دهد.

نبود دانش فنی از مشکلات گلخانه‌داری است

یکی از گلخانه‌داران شهرستان خوسف هم گفت: استاندار خراسان جنوبی توجه ویژه‌ای به گلخانه‌داران و توسعه گلخانه‌ها دارند که جای قدردانی دارد.

محمدهادی موهبتی نبود دانش فنی را از عمده مشکلات گلخانه‌داران استان برشمرد و افزود: گلخانه‌داران باید از دانش فنی کامل در این زمینه برخوردار شوند و این موضوع نیاز به حمایت دارد.

وی بر لزوم ایجاد مراکز تحقیقاتی، گلخانه‌های آزمایشی یا تحقیقاتی در استان تاکید کرد و گفت: همچنین بایستی در بحث مشاوران و دریافت تجربه از سایر استان‌ها حمایت‌های ویژه‌ای از جانب دولت لحاظ شود.

مدیر واحد گلخانه‌ای گل رز اظهار داشت: در حوزه زیرساخت‌ها از جمله حمل و نقل ضعف‌های زیادی وجود دارد اما برای تهیه مواد اولیه و فروش محصول با توجه به بعد مسافت استان، نمی‌توان با استان‌های مبادی صادراتی رقابت کرد.

وی تصریح کرد: برخی دستگاه‌های اجرایی همراهی خوبی با گلخانه‌داران یا متقاضیان آن ندارند لذا برنامه‌های جدید بدون شک دچار آسیب خواهد شد.

داخل خودمان را کشته و بیرون مردم را

مدیر واحد گلخانه تولید نشا مجتمع محمدیه هم گفت: نمی‌خواهم زیاد صحبت کنم چون به اصطلاح «داخل خودمان را کشته و بیرون مردم را» هرکس گلخانه را می‌بیند لذت می‌برد اما کار بسیار فرسایشی و سختی است.

زردست افزود: سطح کشت گلخانه‌ای نشا در استان زیاد و در کشور کم است اما این کار وابسته به اجتماع روستا است که اگر روستاییان آن را نپذیرند ما نیز موفق نخواهیم بود.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات ما بذرهای مشکل‌دار و آزمایش نشده‌ است که در استان کشت می‌شود اما باید کشاورزان به سمت بهبود کیفیت و اصلاح روند پیش بروند.

مدیر واحد گلخانه تولید نشا مجتمع محمدیه اظهار داشت: درخواست داریم فضای داخل استان برای تولید و عرضه نشا در اختیار ما قرار بگیرد تا با قیمت مناسب نشا را در اختیار مردم قرار دهیم.

تنها سه نفر از گلخانه‌داران در این نشست حضور داشتند که با واکنش استاندار خراسان جنوبی مواجه شد و او گفت: جلسه مدیران برگزار شده یا گلخانه‌داران؟

معتمدیان تاکید کرد: باید در نشستی که با محوریت بررسی وضعیت گلخانه‌های استان برگزار می‌شود گلخانه‌دار حضور می‌داشت نه اینکه نماینده حرف بزند.

مدیرعامل مجتمع گلخانه‌ای محمدیه در پاسخ استاندار گفت: به ما نگفته بودند گلخانه‌داران هم می‌توانند در نشست حاضر شوند.

یکی از اعضای نظام صنفی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برای ایجاد شهرک‌ها و مجتمع‌های گلخانه‌ای بایستی از تجربه و توان گلخانه‌داران استان استفاده شود تا مشکلات مجدد تکرار نشود.

رومنجانی با بیان اینکه احداث گلخانه و دریافت تسهیلات آن برای کشاورزان مقدور نیست افزود: شرایط پرداخت تسهیلات نیاز به تسهیل دارد تا هم به هدف یک هزار هکتار برسیم و هم کشاورز یا گلخانه‌دار در آینده بدهکار بانکی نشود.

یکی از مشکلات متقاضیان ایجاد گلخانه‌های جدید واگذاری زمین توسط منابع طبیعی است که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در این نشست گفت: با در نظر گرفتن همه جوانب به استثنای موارد مطلقا ممنوع، با تمامی درخواست‌ها در این خصوص موافقت شده است.

افزایش میزان آب مجتمع گلخانه‌ای محمدیه از دیگر درخواست‌ها بود که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: میزان مصرف آب در سطح زیرکشت گلخانه‌های استان تا حدودی بالا است و باید مدیریت شود.

حسین امامی افزود: با استفاده از روش‌های درست مصرف آب، می‌توان مصرف آب را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داد.

وی تصریح کرد: دبی آب مجتمع گلخانه محمدیه از هشت لیتر در ثانیه به ۱۳ لیتر بر ثانیه افزایش می‌یابد که تا یک هفته آینده پروانه مربوطه صادر خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: در سنوات گذشته کشت نشا برای برخی محصولات از قبیل گوجه فرنگی در استان انجام می‌شد اما برای محصولات زراعی سه سال است در دستور کار قرار گرفته است.

مهدی عصمتی پور افزود: در حال حاضر هفت دستگاه نشاکار در استان وجود دارد که بابت آنها یارانه پرداخت می‌کنیم همچنین تسهیلات با نرخ چهار درصد در اختیار نشاکاران قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کشت نشایی ۳۰ تا ۳۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌کند گفت: خراسان جنوبی نخستین تولیدکننده بذر پنبه کشور است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از برگزاری همایش ملی پنبه ۱۵ و ۱۶ دی امسال در استان خبر داد و افزود: متوسط برداشت پنبه در هکتار ۲.۵ تن است اما کشاورز استان ۱۰ تن برداشت می‌کند که در نوع خود بی نظیر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم سطح زیرکشت گلخانه‌های استان را ۶۷ هکتار اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و حدود ۲ هزار نفر غیرمستقیم در گلخانه‌های استان مشغول به فعالیت هستند.

غلامرضا قوسی افزود: براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین استانداری خراسان جنوبی و شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور منعقد شد سطح گلخانه‌ای استان به یک هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: همچنین تولید ۲۸۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای و صادرات ۵۰۰ میلیون دلار محصول در این تفاهم‌نامه پیش بینی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در ستاد گلخانه‌های استان تاکنون ۵۴۳ هکتار اراضی شناسایی و مکان یابی شده و ۲۰۰ هکتار نیز در حال بررسی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هشت مجتمع گلخانه‌ای در هشت شهرستان خراسان جنوبی فعال است و تا ابتدای سال جاری سطح زیرکشت گلخانه‌ای استان ۶۷.۵ هکتار با تولید سالانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن بوده است.

قوسی گفت: در حال حاضر ۳۰ واحد گلخانه در مجتمع گلخانه‌ای محمدیه شهرستان خوسف فعال و ۱۸ واحد دیگر نیز واگذار شده است و ظرفیت خالی برای متقاضیان جدید وجود ندارد.

وی افزود: سازه‌های گلخانه‌ای که در استان اجرا شده جزو بهترین سازه‌ها و نزدیک به استانداردها است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی مساحت مجتمع گلخانه‌ای خوسف را ۳۰  هکتار اعلام کرد و گفت: طراحی و زیرساخت‌های این مجتمع سال ۸۴ انجام شد و اکنون ۳۰ واحد شامل پرورش قارچ، گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه، فلفل شیرین، کشت نشایی و آلوورا در این مجتمع فعال است.

وی افزود: براساس تفاهم‌نامه مذکور در شهرستان خوسف ۹۰ هکتار ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.