اصغر امیرنیا روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره ملی داستان بلند و داستان کوتاه آیات که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی برگزار شد افزود: دولت نیز در کنار این موسسات وظیفه هدایت، نظارت و حمایت را برعهده دارد.

او هدف از تاسیس موسسات و سمن‌های قرآنی را پیگیری فعالیت‌هایی دانست که دولت در چهارچوب مقررات نمی‌تواند انجام دهد.   

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر همکاری بیشتر موسسات با کانون‌های مساجد استان تاکید کرد و گفت: کانون‌های مساجد برای تامین مربیان و استفاده از توان علمی و آموزشی آنان با موسسات همکاری ویژه داشته باشند یا کمک‌های دریافت شده را در اختیار موسسات برای گسترش فعالیت‌های قرآنی قرار دهند.

وی اضافه کرد: کانون‌های مساجد مرجع خوبی برای حل مشکل اجاره بهای موسسات هستند. 

امیرنیا در بخش دیگری از سخنانش تعداد و تنوع فعالیت‌های قرآنی خراسان جنوبی را خوب ارزیابی کرد و گفت: تنها مشکل جزیره‌ای کار کردن این موسسات است. 

وی نقش استانداری در تامین منابع را بسیار موثر اعلام کرد و افزود: طرح برخی موضوعات در شورای فرهنگ و عمومی از سوی استاندار می‌تواند در توسعه فعالیت‌های قرآنی موثر عمل کند. 

امیرنیا با تاکید بر این که موسسات قرآنی بین خود و عموم مردم نباید فاصله بیندازند تصریح کرد: برقراری ارتباط صحیح و منطقی موثر بین جامعه قرآنی و غیرقرآنی می تواند اهداف را پیش ببرد. 

وی همچنین با بیان این که موسسات در انتخاب و جذب جامعه هدف دقت کنند ادامه داد: کسانی را جذب کنید که در معرض تبلیغات انحرافی هستند، از سوی دیگر با این افراد ارتباط مستمر داشته باشید. 

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که در حال پیگیری مجمع خیران قرآنی در تهران هستیم گفت: در سایر استان‌ها نیز اگر کار شناسایی خیران انجام شود می‌توان فعالیت را شروع کرد.

به گفته وی بیمه فعالان قرآنی نیز در حال بازنگری است. 

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی نیز در این نشست با اشاره به این‌ که خراسان جنوبی دارای فرهنگی قوی است عنوان کرد: مردم خراسان جنوبی در حوزه‌های قرآنی سرآمد هستند و آموزش‌های قرآنی را از بدو تولد فرا می‌گیرند. 

عباسعلی بهاری با بیان این که محافل قرآنی استان باید ساماندهی و توجه بیشتری در حوزه آموزشی به آنها شود ادامه داد: موازی کاری‌ها در حوزه‌های قرآنی، مانع کار فعالان این بخش شده است از سویی بودجه‌ها به قدری تقسیم شدند که دیگر نمی‌توان از طریق آنها کار بزرگ و شاخصی را انجام داد. 

وی از پراکندگی گزارش‌های قرآنی دستگاه‌های مختلف گلایه کرد و افزود: این موضوع موجب شده برنامه ریزی‌ها دچار مشکل شوند. 

وی بیان کرد: مجموعه استانداری آماده همکاری در جهت توسعه فعالیت‌های قرآنی در استان را دارد و در این راستا قصد داریم از طریق ارتباط‌گیری با دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسات قرآنی را در قالب سازمان‌های مردم نهاد دیده تا امکان حمایت از طریق وزارت کشور فراهم شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم با اشاره به این که بخشی از فرهنگ خراسان بزرگ متعلق به این منطقه است گفت: در این استان قرآن، سنت و نگاه به مباحث دینی عمیق و گسترده بوده و دینداری و توجه به مفاهیم قرآنی شاخصه مردم خراسان جنوبی است. 

ناصر نبی زاده با بیان این که خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است ادامه داد: این استان به واسطه سرآمد بودن در آموزش‌های مدرن و دانشگاهی، مفتخر به داشتن فرهیختگان و بزرگان علمی و ادبی بزرگی است که در کشور مطرح شده هستند. 

وی به فعالیت ۷۴ موسسه فرهنگی قرآن و عترت در استان اشاره کرد و گفت: این موسسات با کمترین امکانات تمامی کوشش و توان خویش را برای این که بتوانند نقشی موثر در ترویج فرهنگ اهل بیت داشته باشند، انجام می‌دهند. 

نبی زاده همچنین از کسب رتبه دوم در تعداد ثبت‌نام کنندگان هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت توسط خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این موضوع، نشان دهنده نگاه ویژه مردم استان به مباحث قرآنی و حوزه عترت است. 

وی از هماهنگی موجود بین ساختارهای فعال در حوزه قرآن سخن گفت و یادآور شد: استانداری خراسان جنوبی نیز در این راستا همکاری‌های ویژه‌ای داشته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی؛ پوستر جشنواره ملی داستان بلند و داستان کوتاه آیات با حضور مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و جمعی از مدیران موسسات قرآنی استان رونمایی شد.

همچنین مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از مکتب نرجس (س) بیرجند بازدید کردند. 

عضو هیات مؤسس مکتب نرجس (س) بیرجند در این بازدید با بیان این که پیشینه این مکتب به حدود سال ۴۷ برمی‌گردد گفت: ساختمان مکتب نرجس با همت مردم ساخته شد و اکنون در راستای برگزاری کارگاه‌های آموزشی، دوره‌های معارفی و سبک زندگی و دوره‌های آموزشی حج فعالیت می‌کند.

وریدی خاطرنشان کرد: همچنین به بیمارستان‌ها نامه زده‌ایم تا از کارشناسان این مکتب برای پاسخگویی به مسائل شرعی بهره ببرند که برخی از بیمارستان‌ها اعلام آمادگی کردند.

وی با اشاره به این که علاوه بر برگزاری این دوره‌ها، بر مهارت‌افزایی افراد حاضر در مکتب نیز تاکید کرده‌ایم افزود: ساختمان شماره ۲ این مکتب برای درآمدزایی احداث شده و در راستای مهارت‌آموزی قرآن‌آموزان فعالیت داریم.

عضو هیات مؤسس مکتب نرجس (س) بیرجند با بیان این که تبلیغ و ترویج برنامه‌ها نیز مهم است تصریح کرد: در هر دوره براساس نیاز و شرایط بانوان دوره‌ها و کلاس‌هایی را برگزار می‌کنیم تا در زندگی آنان مفید واقع شود و در حال حاضر ۳۲۰ قرآن‌آموز در این مکتب در حال قرآن‌آموزی و یادگیری معارف هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.