محمد احسان‌بخش روز شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان جنوبی افزود: تاکنون بوم‌بازار در ۱۴ روستای استان خراسان جنوبی راه‌اندازی شده و طرح مطالعاتی در سایر استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان، قزوین و فارس نیز در دست انجام است.

وی بیان کرد: یکی از ماموریت‌های ما در ایجاد بوم‌بازارها تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی مبنی بر قرار گرفتن ارزش و احترام به انسان‌ها در سطح روستاهای کشور است.

موسس بوم‌بازار ایران گفت: همچنین ارتقای اقتصاد تولید محور جامعه روستایی و جایگزینی آن در برابر مصرف‌گرایی روستایی، توسعه سرمایه‌های فکری و انسانی روستایی مبتنی بر احترام به زیست روستایی، توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، حمایت از تولید محصولات مبتنی بر زیست بوم روستایی و ارتقای کیفیت محصولات مبتنی بر علاقه و تمایل بازار را از دیگر ماموریت‌های خود در توسعه بوم‌بازارها می‌دانیم.

وی تصریح کرد: توسعه پایدار روستایی مبتنی بر اشتغال و تولید ثروت با تاکید بر مهارت‌آموزی در کنار دانش‌آموختگی به عنوان چشم‌انداز این موسسه در نظر گرفته‌ شده است.

احسان‌بخش گفت: یکی از اهداف این موسسه ایجاد تحول در زیست بوم ایران مبتنی بر توسعه فضای نوآوری، کارآفرینی روستایی و تشکیل نهاده‌های روستایی مبتنی بر ایجاد ارزش افزوده محصولات تبدیلی روستایی است.

وی افزود: آگاه‌سازی جامعه روستایی نسبت به ضرورت‌ها، دستاوردها و الزامات تحقق اقتصاد روستایی، تبیین مفاهیم اصلی اقتصاد روستایی و اهمیت توسعه علم و دانش نوین در جوامع روستایی، توسعه خلاقیت‌ها، افزایش ارزش سرمایه‌های انسانی روستایی و حل مسائل و نیازهای روستا محور از دیگر اهداف در نظر گرفته شده است.

رییس و موسس بوم‌بازار ایران عنوان کرد: اعضای اصلی بوم‌بازار قبل از هر اقدامی به مطالعات میدانی روستاها می‌پردازند لذا بوم‌بازارها تاکنون با برپایی میز عرضه محصولات تولیدی روستا عملکرد خوبی داشته‌اند.

وی گفت: محصولات بومی روستاها در این طرح شناسایی شده و توسط اهالی در محلی به نام بوم‌بازار به فروش می‌رسد همچنین محصولاتی که قابلیت تجاری سازی داشته باشند در برنامه قرار می‌گیرند.

احسان‌بخش اظهار داشت: محصولات عرضه شده در میز فروش بوم‌بازارها توسط تیم کنترل کیفیت ارزیابی می‌شود و سپس به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد محصولات تولیدی روستاهای استان خراسان جنوبی قابلیت تجاری‌سازی ندارند گفت: یکی از دلایل این مشکل این است که شاید برای معرفی آن محصول اقدام خاصی صورت نگرفته است و مردم نیز توجیه نیستند.

این کارآفرین تاکید کرد: هر محصول برای تجاری سازی باید سه مشخصه پایداری در تولید، کیفیت مطلوب (از نظر بازار و بهداشت) و قابلیت تولید انبوه را داشته باشد.

وی گفت: تاکنون در روستاهای استان ۹۷ محصول تولیدی شناسایی شده است که برای هر کدام خوشه تشکیل شده است اما فقط هفت قلم قابلیت تجاری‌سازی دارد.

احسان‌بخش افزود: محصولاتی از قبیل فرش دستباف، پسته، زعفران، عناب، زرشک آلوبخارا و تولید گوهر از سنگ‌های نیمه قیمتی در استان قابلیت تجاری سازی را دارند و در این زمینه اقدامات اولیه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه این موسسه به خلق محصولات جدید در روستاها نیز می‌پردازد یادآور شد: از جمله اینکه نخستین بار در کشور عقیق فرش در خراسان جنوبی تولید و رونمایی شد.

موسس بوم‌بازار ایران با بیان اینکه روحیه مشارکت جمعی در کشور ضعیف است گفت: در حوزه روستایی ۳۶ نهاد متولی هستند اما همکاری، اتحاد و مشارکت بین این نهادها کمرنگ است.

وی ادامه داد: حتی برخی دهیاران به روستا نگاه توسعه گرایانه ندارند که دلایل متعددی دارد و بدون شک اگر متولیان روستاها با موسسه همکاری کنند شاهد پویایی و اقتصاد روستا خواهند بود.

احسان‌بخش با تاکید بر اینکه فروش محصول با کیفیت یکی از مهمترین شاخص‌های ارزیابی بوم‌بازارها برای ادامه فعالیت است گفت: با آغاز به کار بوم‌بازار در هر روستا محصولات نیز خوشه‌بندی می‌شود و پس از سپری شدن دوره سه ماهه محصولات در بازار اول، برای توزیع در بازار دوم با نام تجاری بوم‌بازار روستا به مراکز عمده فروش ارسال می‌شود.

وی جمع‌آوری ایده از بین افراد ساکن در روستا را یکی از کارکردهای بوم‌بازار دانست و افزود: تاکنون ایده‌های مختلف و متنوعی از اهالی روستاها جمع‌آوری شده است که ایده‌های ناب نیز در برنامه گنجانده می‌شود.

احسان‌بخش بیان کرد: این موسسه به عنوان بخش خصوصی به هیچ عنوان به دنبال دریافت وام و تسهیلات بانکی نیست بلکه همه امور برای مردم و توسط آنها انجام می‌شود.

بوم‌بازار ایده و طرحی نوآورانه است که به صورت پایلوت در یکی از روستاهای خراسان جنوبی اجرا شد و سپس با کسب مجوز و تاییدهای لازم به ۱۴ روستا گسترش یافت.

طراحان این ایده به دنبال اجرای طرح خود در روستاهای سایر استان‌ها هستند و آن را در عمران و توسعه روستایی موثر می‌دانند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.