مشیرالحق عابدی روز چهارشنبه در میز ملی توسعه صادرات محصولات زعفران، زرشک و عناب در اتاق بازرگانی بیرجند اظهار داشت: طرح‌های خوبی در حوزه محصولات راهبردی با کمک بنیاد ملی نخبگان تعریف شده که امیدواریم با پیگیری از صندوق توسعه ملی اعتباراتی برای اجرایی شدن این طرح ها تخصیص یابد. 

وی با تاکید بر اینکه تحقیقات علمی باید با اقدامات عملی دستگاه‌های اجرایی عجین شود افزود: استفاده از تجربه سایر استان‌ها درخصوص محصولات دارای برند نیز می‌تواند راهگشا باشد. 

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه صادرات در پله آخر محصولات استراتژیک است گفت: یکی از مشکلات صادرات، نبود تشکل‌ها است که می‌طلبد برای تشکیل کنسرسیوم صادراتی تخصصی اتاق بازرگانی اقدام کند. 

وی از ارایه ۱۳ طرح تحقیقاتی توسط بنیاد نخبگان به مبلغ ۱۲ میلیارد تومان و ۶۵ طرح عملیاتی به مبلغ ۱۴۸ میلیارد تومان در حوزه زعفران خبر داد و گفت: پتانسیل کار علمی در خراسان جنوبی به نهایت مطلب اعلام شد ولی نیازمند پیگیری است تا با اجرای بخشی از این طرح‌ها دغدغه‌های موجود را رفع کنیم.

عابدی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه احداث یک هزار هکتار گلخانه در استان خراسان جنوبی که امسال انجام شد گفت: ۱۵۰ هکتار از این تفاهم‌نامه مربوط به بارگاه زرشک است که باید نهایت استفاده از این فرصت را داشته باشیم تا زیرساخت های لازم ایجاد شود. 

وی با تاکید بر اهمیت گردشگری محصولات استراتژیک افزود: اعلام روز ملی زعفران و خاستگاه آن در منطقه خراسان نیاز است اما گردشگری برداشت زعفران و زرشک و عناب می‌تواند اقدامی با کمترین هزینه و بیشترین درآمد در راستای شناساندن این محصولات باشد. 

معاون استاندار خراسان جنوبی در امور اقتصادی خواستار سیاست‌گذاری اتاق بازرگانی در این خصوص شد تا تاثیرگذاری این موضوع بیش از پیش روشن شود. 

وی با اشاره به برگزاری جشن شکرگزاری زعفران و زرشک قاینات که چندی پیش با حضور معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی و استاندار در این شهرستان برگزار شد گفت: چنین اقداماتی در شناساندن محصولات استراتژیک در کشور و دنیا اثرگذار خواهد بود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز با تاکید بر اینکه تکمیل چرخه تولید در استان نیازمند همفکری است گفت: افزایش بهره‌وری محصولات تولیدی از سیاست‌های جهاد کشاورزی است. 
غلامرضا قوسی افزود: به دنبال توسعه سطح زیرکشت به خصوص در استان خراسان جنوبی که با بحران کم‌آبی مواجه است، نیستیم اما رشد منطقی تولید برای سه محصول استراتژیک را هدف‌گذاری کرده ایم که متناسب با اهداف سند سازگاری با کم‌آبی دنبال می‌شود. 

وی اظهار داشت: تمام دغدغه‌ها با توجه به شرایط اقلیمی در برنامه کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی لحاط شده است. 

وی با بیان اینکه آموزش و ترویج از اولویت های برنامه کاشت است گفت: آماده سازی بستر مناسب و ولید محصول سالم نیز در مرحله برداشت هدف گذاری شده است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برای مرحله برداشت نیز انبارداری، بسته‌بندی و فراوری مورد تاکید قرار دارد و احداث بارگاه‌های بهداشتی زرشک و کارخانه‌های فراوری در این زمینه حمایت می‌شود که امسال هم پنج واحد فراوری از محل منابع کم‌بهره به بهره‌برداری رسیده است. 

وی تاکید کرد: باید کشاورزی قراردادی در استان جا بیافتد تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان دغدغهای نداشته باشند. 

فرماندار قاینات نیز در این نشست بر ورود جدی به کشت گلخانه‌ای در استان تاکید کرد.

محمد کریمی گفت: ۸۰ درصد زعفران استان قابلیت فراوری در بخش‌های مختلف دارویی و بهداشتی را دارد اما فقط سه واحد در استان فعال است. 

وی بیان کرد: باید بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. 

فرماندار قاینات با بیان اینکه نهادهای سرمایهگذاری دولتی به سمت استانهای خراسان جنوبی و خراسان رضوی باید متمایل شوند تصریح کرد: آستان قدس یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند در حوزه دارو، صنایع بهداشتی و تولید رنگ سرمایه‌گذاری کند. 

وی گفت: اگر از این موضوع غفلت کنیم، افغانستان به کشور زعفران خیز تبدیل خواهد شد.

خراسان جنوبی رتبه نخست تولید زرشک و رتبه دوم زعفران را در کشور دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.