احمد خامسان روز سه شنبه در نخستین همایش ملی «کارکرد وقف در توسعه انسانی با تاکید بر وقف علمی» که در دانشگاه بیرجند برگزار شد اظهار داشت: شهر و دانشگاه بیرجند با توجه به سبقه‌ای که دارند بهترین مکان برای برگزاری  چنین همایشی هستند.  

 وی شهرت تمیز بودن شهر بیرجند را با اشاره به نقل قول رئیس سازمان محیط زیست کشور، به فرهنگ مردم این شهر و سابقه آموزشی این منطقه مربوط دانست و گفت: وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم همواره سوغات این منطقه معلم بوده است.

رییس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه وقفیات و سرمایه‌گذاری برای توجه به نیروی انسانی پیشینه طولانی دارد گفت: انتخاب دانشگاه برای ترویج وقف یک اقدام هوشمندانه از سوی اوقاف بوده و سرمایه‌گذاری خیران با نام وقف می‌تواند منجر به تولید علم شود.  

وی با ابراز امیدواری از اینکه فرهنگ وقف به خوبی در جامعه تقویت شود گفت: وقف‌های علمی در سلامت و تربیت نسل متعهد خلاصه می‌شود و اگر به درستی تبیین شود در تحرک ارکان جامعه اثرگذار خواهد بود.  

خامسان با اشاره به کمک‌های بزرگی که از سوی خیران به دانشگاه‌های بزرگ دنیا می‌شود گفت: بودجه دولتی در این دانشگاه‌ها سهم ناچیزی است و امور آنها از کسب درآمد یا امور خیریه است.  

وی با تاکید بر اینکه فنی و حرفه‌ای باید در اولویت وقف قرار گیرد گفت: دانشگاه بیرجند نیز از سال گذشته با کمک یک فرد خیر ساخت کارگاه‌های مهارت آموزی را شروع کرده که تا چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.  

رییس دانشگاه بیرجند اظهار داشت: اگر بتوانیم در دانشگاه نسل متعهد و متخصص تحویل جامعه دهیم کارکرد تمام بخش‌های جامعه خوب خواهد بود.  

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه وقف می‌تواند بسیاری از معضلات اجتماعی و اقتصادی را ساماندهی کند گفت: هدف از برگزاری این همایش استفاده از توان دانشگاهی در ترویج فرهنگ وقف با تکیه بر وقف علمی بوده است.  

حجت الاسلام پرویز بخشی پور از وقف به عنوان یک صدقه ماندگار یاد کرد که به عنوان یک سنت باید تقویت شود.  

وی اظهار داشت: استقبال پژوهشگران برای شرکت در این همایش خوب بوده و حدود ۶۰ درصد استان‌ها در ارسال مقالات مشارکت داشته‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.