حجت الاسلام محمد نوروزپور روز دوشنبه در نشست خبری که در آستان امامزاده شاه سلیمان علی(ع) شهرستان خوسف برگزار شد اظهار داشت: پیش از این هزینه‌کرد درآمد و بودجه بقاع متبرکه در سراسر کشور بر اساس فرمول مشخص و درصدهای معینی در بخش‌های مختلف فرهنگی عمرانی و غیره هزینه می‌شد، اما اکنون برنامه هر بقعه به شکل فردی در سامانه جامع بارگذاری و پس از تایید بر اساس اولویت‌هایی که آن بقعه دارد هزینه می‌شود.  

وی افزود: از ابتدای ماه ربیع‌الاول هیات امنای بقاع متبرکه می‌توانند بر اساس برنامه جدید درآمد و بودجه هر بقعه را هزینه کنند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه یکی از برنامه‌های امسال سازمان اوقاف و امور خیریه را توسعه خدمات اجتماعی در جوار بقاع متبرکه عنوان کرد و گفت: امامزادگان و ائمه اطهار(ع) در زمان حیات نیز نسبت به معضلات اجتماعی بی‌تفاوت نبوده‌اند لذا با رویکرد حل معضلات اجتماعی مراکز افق در سطح بقاع متبرکه کشور راه اندازی شده است.  

وی با بیان اینکه طبق برنامه امسال ۲۰۰ مرکز افق در کشور راه اندازی می‌شود ادامه داد: برنامه‌های این مراکز در سه واحد اجتماعی، فرهنگی و قرآنی دنبال می‌شود.  

نوروزپور اظهار داشت: واحد اجتماعی این مراکز موظف است که آسیب‌های اجتماعی حول هر بقعه را شناسایی کند تا از این طریق در کاهش آسیب‌ها نقش داشته باشند.  

وی با بیان اینکه کارشناسان مراکز افق در کنار روحانیان و مبلغان به فعالیت‌های اجتماعی می‌پردازند گفت: در یکی از مراکز افق شهرستانی با اقدامات انجام شده و ارتباط با مراکز مشاوره دادگستری ۴۰ درصد پرونده‌هایی که قرار بود منجر به طلاق شود به صلح و سازش ختم شد.  

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: منابع مالی این مراکز از محل موقفات منطبق، درآمد بقاع و کمک‌های خیران تامین خواهد شد تا بتوان به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کرد.  

وی از برپایی ۱۰۷ موکب بقاع متبرکه در مرزها و کشور عراق برای پذیرایی از زائران اربعین خبر داد و گفت: فعالیت این موکب‌ها سه روز بعد از اربعین نیز ادامه داشت.

نوروزپور اظهار داشت: طرح قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی نیز برای پذیرایی از زائران پیاده حرم امام رضا(ع) در پنج استان برگزار می‌شود که خراسان جنوبی نیز از مجریان این طرح است.  

وی افزود: امسال بیش از ۵۰۰ هزار نفر برای سفر زیارتی مشهد مقدس به شکل پیاده، ثبت نام کرده بودند که در ۱۳۴ موکب از این زائران پذیرایی شده است.  

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه به ورود ۱۰۰ هزار زائر پاکستانی به خاک ایران اشاره کرد و گفت: این زائران نیز در موکب‌های برپا شده پذیرایی شده‌اند.  

وی با بیان اینکه علیرغم مشکلات مالی اما کمک مردم به بقاع متبرکه کاهش نداشته است گفت: هم اکنون پروژه‌های عمرانی در ۲ هزار و ۵۰۰ بقعه متبرکه کشور در حال اجرا است که از منابع مردمی، کمک‌های خیران و واقفان انجام می‌شود.  

نوروزپور با اشاره به احداث بیش از چهار هزار زائرسرا، مهمانپذیر و سوئیت در جوار بقاع متبرکه کشور گفت: مشغول طراحی نرم افزار هستیم که از طریق آن تمام مهمانسراها، سوئیت‌ها و زائرسراهای وابسته به بقاع متبرکه معرفی شود.  

وی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف سازمان اوقاف، گردشگری مذهبی در بقاع متبرکه است افزود: زمانی که این نرم افزار قابلیت استفاده داشته باشد در سراسر کشور امکان دسترسی به اطلاعات اسکان در اماکن زیارتی فراهم خواهد شد.  

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین از آمادگی اوقاف برای پاسخگویی به هر شبهه‌ای خبر داد و یادآور شد: تمام امامزادگان مدفون در کشور توسط کارشناسان اوقاف شناسایی شده و بعد از تایید شجره‌نامه در سامانه جامع بقاع متبرکه به ثبت رسیده‌اند.  

وی اظهار داشت: هشت هزار و ۷۶۷ بقعه متبرکه در کشور وجود دارد که شامل آرامگاه امامزادگان، پیامبران، مشاهیر، علما و بزرگان می‌شود.  

نوروزپور با بیان اینکه برخی امکانی که امامزاده بودن آن محرز نشده تغییر کاربری پیدا کرده است گفت: در برخی نقاط شاهد بودیم که بر اثر دیدن خواب بقعه‌ای ایجاد، ضریحی نصب شده و نام امامزاده گرفته است که آن مکان را به نام یک حسینیه یا مجتمع فرهنگی مذهبی تغییر کاربری داده‌ایم و ضریح و بقعه ساختگی تخریب شده است.  

 وی بیان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با کمک آستان قدس در حال تدوین دایرةالمعارف بقاع متبرکه است که فعلا در مرحله تحقیقات قرار دارد و در آن شرح حال، زندگی نامه و کرامات امامزادگان به ثبت می‌رسد.  

 مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه، ساماندهی ۶ هزار مبلغ در سطح کشور برای ایام خاص را یکی از رویکردهای اوقاف در راستای ترویج فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی عنوان کرد و گفت: برپایی خیمه‌های معرفت، پاسخگویی به شبهات و مسایل خانوادگی برنامه‌هایی است که در طرح‌های مختلف فرهنگی برای ایام خاصی از سال دنبال می‌شود.  

وی با اشاره به رویکرد قرآنی فعالیت‌های مذهبی در بقاع متبرکه اظهار داشت: تربیت حافظان قرآن کریم یکی از اهداف سازمان اوقاف در برنامه سالانه است که از چهار سال گذشته تاکنون آمار حافظان قرآن کریم در کشور از مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار گذشته است.  

 نوروزپور با بیان اینکه همه ساله برنامه‌های دهه وقف همزمان با ایام پایانی ماه صفر اجرا می‌شود گفت:  نمایشگاه ویژه دستاوردهای خدمات اوقاف امسال در موزه ملی تهران برگزار می‌شود و در کنار آن مراسم تجلیل از واقفان و خیران نیز در دستور کار است.  

وی یادآور شد: ۱۸۰ هزار موقوفه در کشور به ثبت رسیده است که ۹۰ هزار آن انتفاعی و مابقی منفعتی است.  

 مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه وقف سنت حسنه‌ای است که مورد توجه همه ادیان الهی بوده است، گفت: اولین واقف در جهان اسلام، نبی مکرم اسلام بودند و باید تلاش کنیم از سیره ایشان در وقف الگو بگیریم.

 مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه عصر امروز از پروژه طرح جامع آستان مقدس امامزاده شاه سلیمان علی(ع) شهرستان خوسف بازدید کرد.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.