انتشار اخبار، تبلیغات، رپرتاژ آگهی، مستند، بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی و صفحات وب، حضور در شبکه‌های اجتماعی به جهت معرفی مناطق و اماکن گردشگری و برجسته‌سازی توانمندی‌ها و امکانات نقاط بکر و دیدنی تاریخی و جاذبه‌های امروزی یک نقطه جغرافیایی رونق گردشگری و به دنبال آن اشتغال در صنعتی پاک را به همراه دارد.

گردشگری در کنار تجارت از دیرباز بهانه‌ای بود برای حضور مردمان دیگر کشورها در سرزمین‌های دور و نزدیک، همچنین دستمایه‌ای برای نوشتن سفرنامه‌ سیاحان و وسیله‌ای برای سرگرمی مردم در اوقات بیکاری بوده تا به سفر رفته‌ها، حکایت‌هایی از سفرهای خود را بیان کنند.

با گذر زمان و رشد سریع فناوری انتقال مفاهیم و جنبه‌های مختلف سفر آسان‌تر شده و امروز با چند کلیک ساده می‌توان بدون حتی حرکت از محل خود به کمک دنیای دیجیتال و به‌صورت مجازی از یک محل دیدار کرد یا تجربیات شخصی خود را با دیگران به اشتراک گذاشت اگرچه هنوز هیچ شیوه‌ای نمی‌تواند جایگزین کاملی برای انجام سفر و لذت‌های حاصل از آن شود.

آگاهی بخشی، ایجاد انگیزه و تمایل، تشویق به انجام سفر با رویکرد تاثیرگذاری مثبت، کاهش یا افزایش تقاضا، اهدافی است که رسانه‌ها بایستی دنبال کنند و زمانی فعالیت‌های رسانه دارای اهمیت است و می‌توان گفت به‌ درستی انجام شده است که تاثیرگذاری لازم که همانا انجام یا تکرار سفر توسط گردشگر است انجام شود.

تاثیرگذاری بر مخاطب فقط بخشی از مراحلی است که در چرخه اصلی باید دنبال شود و بخش دیگر آن مواجهه مخاطب با واقعیت پیامی است که وی را به انجام سفر و استفاده از خدمات گردشگری مشتاق کرده و اگر مواردی که منجر به تغییر نگرش یا رفتار در وی برای انجام سفر شده را حس یا لمس نکند، نه‌ تنها لذتی از سفر نمی‌برد، بلکه باید منتظر تبعات منفی هم توسط این‌چنین افراد یا گروه‌ها با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای فردی و جمعی هم باشیم.

آموزش‌های تخصصی، حضور نیروهای انسانی کارآزموده، طبقه بندی خدمات متناسب با توان مالی و علاقه مندی گردشگران، وجود یا ایجاد زیرساخت‌های لازم برای گردشگری و رعایت استانداردها در این زمینه به کمک ما می‌آیند تا میل و رغبتی را که رسانه ایجاد کرده با رضایت گردشگر گره‌خورده تا نه ‌تنها گردشگر از سفر انجام ‌شده لذت و بهره لازم را برده باشد بلکه دیگران را نیز به انجام سفر به این نقطه از جغرافیای زمین تشویق کند.

انعکاس بازتاب‌های سفر در صفحات شخصی وب، شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در جهت ارزیابی مثبت و منفی گردشگران حائز اهمیت و تکمیل‌کننده این حلقه باشد.

جدی گرفتن مقوله گردشگری و تأثیرات اقتصادی که بر روی کسب‌ و کار مردم یک منطقه دارد و به دنبال آن تاثیرات اجتماعی و فرهنگی می‌تواند برای ساکنین یک منطقه جغرافیایی که ظرفیت های  گردشگری لازم را در این خصوص دارند ارزشمند باشند و فرصتی است که بایستی به‌خوبی از آن بهره برد و در کنار بهره‌برداری اقتصادی به چگونگی تأثیرگذاری فرهنگی، اجتماعی نیز در این حوزه اندیشید.

بدون شک رسانه‌ها با تولید محتوای رسانه‌ای اثربخش می‌توانند بر گردشگری که این روزها به‌عنوان یک صنعت شناخته می‌شود تاثیرات مثبت و منفی زیادی داشته باشند.

خبرنگار ایرنا

۷۵۵۹*۶۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.