طرح اقدام ملی تولید مسکن براساس دستور رئیس جمهوری به همه دستگاه‌های کشور مبنی براینکه باید همه زمین های مازاد در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن واگذار شود، با هدف بسترسازی و فراهم آوردن زمینه رونق تولید در حوزه مسکن و ساختمان و جبران تولید عقب ماندگی سال های گذشته برنامه ریزی و اجرا شده است.

رونق اقتصادی، ایجاد و افزایش اشتغال در بخش های مرتبط از جمله صنعت، تولید و خدمات از دیگر اهداف اجرای این طرح در کشور است. 

رئیس جمهوری در ارتباط ویدیویی با استانداران خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری نیز فرمان آغاز عملیات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن را در این پنج استان صادر کرد.
در این مراسم همچنین با دستور روحانی ، پروژه های اقتصادی استان تهران در بخش‌های مختلف وزارتخانه های ورزش و جوانان، صنعت، معدن و تجارت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افتتاح  شد.

استاندار خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: بر اساس مطالعات انجام شده نیاز مسکن استان تا سال ۱۴۰۰ معادل ۲۸ هزار واحد مسکونی است.

محمدصادق معتمدیان افزود: در راستای اجرای طرح اقدام ملی با همکاری وزارت راه و شهرسازی مهمترین بخش برای احداث مسکن در استان تامین زمین بود که این مهم تحقق پیدا کرد.

وی بیان کرد: در این زمینه ۵۰۰ هکتار زمین اختصاص یافت در این زمینه آورده دولت ۱۰ هزار میلیارد ریال است که اراضی به صورت آماده سازی به بخش خصوصی واگذار و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در این پروژه از ظرفیت ستاد فرمان حضرت امام (ره) و آستان قدس رضوی برخوردار شدیم که زمین برای ۱۲ هزار و ۲۵۰ واحد در استان مهیا شده است.

وی عنوان کرد: همزمان با مشارکت و حمایت سازمان برنامه و بودجه، کمیته امداد امام(ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز از ابتدای سال جاری مراحل ساخت ۱۰ هزار مسکن در استان آغاز شده که با استقبال خوب مردم مواجه شده است.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: در راستای تحقق منویات رئیس جمهوری در تامین زیرساخت های مسکونی استان در تمامی اراضی توجه ویژه‌ای به تمامی زیرساخت‌های درمانی، فضای سبز، فرهنگی و مذهبی داشته‌ایم و با هدف تامین امکانات و رفاه و رعایت حقوق شهروندی ۲۰ درصد از اراضی برای مسکن و مابقی برای خدمات روبنایی و سایر در نظر گرفته شده است.

وی گفت: تراکم واحدهای مسکونی در قالب ۲ تا پنج طبقه دیده شده است تا دهک‌های مختلف بتوانند مشارکت داشته باشند.

معتمدیان عنوان کرد: اردیبهشت امسال جشن اختتامیه مسکن مهر به عنوان چهارمین استان کشور را برگزار کردیم و اقدامات خوبی در زمینه توسعه استان انجام شده است که از نگاه دولت برای توسعه استان قدردانی می‌کنیم.

رئیس جمهوری نیز در این آیین از همه مسئولان و استاندار خراسان جنوبی بابت آماده کردن و تامین زمین برای احداث واحد مسکونی مورد نیاز مردم قدردانی کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در حاشیه این آیین به خبرنگاران گفت: این استان دارای ۷۶۸ هزار نفر جمعیت است که از این تعداد ۴۵۳ هزار نفر شهری ( ۵۹ درصد) و حدود ۳۱۵ هزار نفر در مناطق روستایی مستقر هستند.

مهدی جعفری افزود: مجموع خانوار شهری و روستایی استان ۲۲۳ هزار خانوار بوده که از این تعداد ۱۲۹ هزار خانوار شهری و ۹۵ هزار خانوار روستایی هستند اما تعداد واحدهای مسکونی استان ۲۱۴ هزار واحد است.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی ۱۰ هزار واحد مسکونی در استان کمبود مسکن داریم و باید این تعداد در بخش روستایی و شهری تولید شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: در راستای تامین مسکن استان ۳۲ هزار واحد مسکن مهر، اردیبهشت امسال به اتمام رسید و جشن اختتامیه مسکن مهر به جز ۳۳ واحد با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

وی عنوان کرد: بر اساس بررسی آماری نیاز مسکن استان تا سال ۱۴۰۰ معادل ۲۸ هزار و ۴۰۰ واحد در بخش شهری است که در شهر بیرجند با جمعیت ۲۰۳ هزار نفر تا سال ۱۴۰۰ باید ۹ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی احداث شود.

جعفری یادآور شد: در این زمینه با توافق وزارت راه و شهرسازی با وزارت دفاع و نیروهای مسلح مقرر شد یکهزار و ۳۰ واحد مسکونی در اراضی پادگان بیرجند احداث شود که در قالب  ۴۰۰ هکتار در محدوده قانونی شهر بیرجند مصوب و احداث شود.

وی ادامه داد: جمعیت پذیری این اراضی ۱۲۴ هزار برای این طرح بود اما با بازنگری که سال ۹۴ انجام شد و درخواست مسئولان شهرستان ، پروژه در سال ۹۸ به ۴۲ هزار واحد کاهش یافت تا واحدهای مسکونی ۲، سه، چهار و در نهایت پنج طبقه برای اقشار و دهک‌های مختلف احداث شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: در قالب مناقصه شرکت مسکن و عمران قدس رضوی برای این محدوده انتخاب شد و در حال حاضر ۱۱۶ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است.

وی پیشرفت فیزیکی پروژه ۴۵۰ هکتاری بیرجند را ۳۵ درصد عنوان کرد و گفت: اراضی این محدوده در حال آماده‌سازی است و  برای احداث مسکن در اختیار تعاونی‌های مسکن و برای طرح اقدام ملی واگذار خواهد شد.

جعفری تصریح کرد: حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی پیش بینی شده در این مجموعه ساخته شود که در این زمینه ۱۹ درصد مجموع اراضی معادل ۷۵ هکتار برای احداث مسکن اختصاص می‌یابد که امروز عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی ادامه داد: همچنین ۱۳۷ هکتار برای ایجاد و افزایش سرانه‌های فضای سبز، چهار هکتار با کاربری درمانی، پنج هکتار ورزشی و ۱۸ هکتار با کاربری فرهنگی و مذهبی در نظر گرفته شده است.

7557 * 6054

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.