محمد اصغرزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از ابتدای سال جاری ۳۸ میلیون و ۴۸۳ هزار بازدید از طیور و ۱۱ هزار بازدید دام توسط بازرسان دامپزشکی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه از ۱۰ تن فرآورده دامی ضبط شده ۶.۵ تن معدوم سازی شده است، تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۰ هزار و ۳۰۰ کشتار در کشتارگاه‌های استان صورت گرفته که با توجه به اهمیت مسایل بهداشتی با هرگونه تخلف برخورد شده است.

وی ادامه داد: با توجه به فرا رسیدن عید سعید قربان هرگونه گزارشی مبنی بر کشتار دام در منازل و معابر عمومی و رعایت نکردن مسایل بهداشتی به مراجع قضایی معرفی خواهد شد و در مناطق روستایی و عشایری که کشتارگاه وجود ندارد رعایت مسایل بهداشتی ضروری است.

اصغر زاده اظهار داشت: در چهار ماه نخست امسال ۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها صورت گرفته که از این مقدار ۳۰ درصد در استان مصرف می‌شوند و ۷۰ درصد مازاد تولید است که از استان خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه ۶۵ تن تخم‌مرغ به صورت روزانه در خراسان‌جنوبی تولید می‌شود افزود: ۲۵ تن در استان و بقیه به استان‌های اصفهان، شیراز، سیستان‌ و بلوچستان، خراسان رضوی، کیش و کشور افغانستان صادر می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌ جنوبی گفت: در حال حاضر هیچگونه مشکلی در بحث صادرات مرغ و تخم‌مرغ نداریم و هفته گذشته ۲۵ تن تخم‌مرغ به افغانستان صادر شده است.

وی با بیان اینکه در چهار ماهه ابتدای امسال ۲۳ مورد دام سنگین و سبک توقیف شده‌اند، اظهار داشت: دام‌های بومی پس از جریمه استرداد شده و دام‌های غیربومی به چرخه اموال تملیکی استان افزوده شده است.

اصغر زاده ادامه داد: در بحث صادرات ۴۵۱ تن تخم‌مرغ و ۱۴ تن مرغ منجمد به کشور افغانستان صادر شده که ارزش افزوده آن در تخم مرغ ۲۴۳ هزار و ۷۵۰ دلار و در مرغ منجمد هفت هزار و ۵۶۰ دلار بوده است.

وی با بیان اینکه هزار و ۵۶۴ آزمایش و ۸۹۶ نمونه‌برداری در حوزه طیور صورت گرفته تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون ۲۶ میلیون دز واکسن در این حوزه استفاده شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌ جنوبی از برگزاری هزار و ۱۰۰ دوره آموزشی برای مرغداران خبر داد و افزود: این آموزش‌ها تا حدود زیادی بیماری‌های مربوط به این حوزه را کاهش داده به طوری که فقط ۲ کانون بیماری در بحث نیوکاسل شناخته و مرتفع شده است.

وی با بیان اینکه ۵۲۳ هزار و ۷۴۶ واکسیناسیون علیه بیماری تب‌ مالت و شاربن در استان صورت گرفته است گفت: اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش ۵۷ درصدی ابتلا به تب‌مالت را به دنبال داشته و در حوزه سل هیچ موردی تاکنون گزارش نشده‌است.

 استقرار دبیرخانه تفاهم نامه مشترک ایران، افغانستان و پاکستان در خراسان جنوبی

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌ جنوبی گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان در بحث آزمایشگاهی و بهداشتی وجود دارد و تا هفته دولت ۹۹ محقق می‌شود دبیرخانه تفاهم نامه مشترک ایران، افغانستان و پاکستان در حوزه بیماری‌های مشترک و دامی در خراسان‌جنوبی راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: در این دبیرخانه تعاملات بین‌المللی بهداشتی سه کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت که با توجه به کاندید شدن سه استان خراسان‌جنوبی سیستان‌ و بلوچستان و فارس تاکنون نظر مساعد کشور به خراسان‌ جنوبی بوده است.

اصغر زاده اظهار داشت: امیدواریم با تامین اعتبار آزمایشگاه شرق کشور و وجود زیرساخت‌های لازم این دبیرخانه در استان راه‌اندازی شود.

وی بیان کرد: تاکنون سه میلیارد و ۶۵۲ میلیون تومان برای پروژه آزمایشگاه شرق کشور هزینه شده و طبق بررسی‌های صورت گرفته هفت میلیارد تومان دیگر نیاز است.

وی ادامه داد: با توجه به نظر مساعد و پیگیری‌های استاندار خراسان‌ جنوبی امیدواریم با تجهیز ۲۰ میلیارد تومانی سازمان دامپزشکی کشور این پروژه را به هفته دولت ۹۹ برسانیم.

اصغر زاده از تامین اعتبار یک میلیارد تومانی ستاد فرمان حضرت امام(ره) در ارتباط با آزمایشگاه شرق کشور خبر داد و ذکر کرد: این مهم نشان از اهمیت وجودی این آزمایشگاه در شرق کشور دارد.

۷۳ اکیپ نظارتی ثابت و سیار در عید قربان فعال می‌شوند

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌ جنوبی گفت: با توجه به اهمیت رعایت بهداشت و سلامت مردم ۷۳ اکیپ ثابت و سیار همزمان با عید سعید قربان فعال می‌شوند.

اصغرزاده اظهار داشت: از این تعداد ۳۲ اکیپ ثابت و ۴۱ اکیپ سیار با اولویت کشتارگاه‌های استان فعال خواهند بود.

وی ادامه داد: اکیپ‌های سیار بر مناطق روستایی و عشایری و بقاع متبرکه هم نظارت خواهند کرد که امیدواریم با توجه به اهمیت سلامت و درگیری استان‌های همجوار به تب کریمه کنگو موارد بهداشتی رعایت شود.

اصغر زاده با بیان اینکه خراسان‌ جنوبی از لحاظ بیماری تب کریمه کنگو جزو استان‌های پاک است، تصریح کرد: سیستان و بلوچستان و گیلان بیشترین فراوانی را دارند و از ابتدای سال تاکنون ۷۷ آزمایش در کشور مثبت گزارش شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته هشت هزار معاینه و بازدید روز عید سعید قربان توسط ناظران دامپزشکی صورت گرفت که از این تعداد ۳۰۰ لاشه از چرخه مصرف حذف شد.

خراسان‌ جنوبی دارای ۷۷۳ واحد مرغداری است که از این تعداد یک سوم فعال هستند. ۳۷ واحد تخم‌گذار، ۱۷ واحد پولت و ۲ فارم مرغ مادر از دیگر ظرفیت‌ها است.

۳۲۱۵* 6054

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.