محمد صادق معتمدیان در نشست سازمان‌های مردم نهاد استان شامگاه یکشنبه با معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری افزود: خراسان جنوبی علیرغم همه محرومیت‌ها بزرگترین موسسات خیریه کشور را در خود جای داده که الگوی اقتصاد مدنی هستند.

وی اظهار داشت: این موسسات جمعیت قابل توجهی از اقشار آسیب پذیر را تحت پوشش دارند و در کنار نقش حمایتی بحث اشتغال را به خوبی دنبال کرده‌اند  که این انگیزه ستودنی است. 

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: این الگو باید به کشور معرفی شود و در بحث توسعه همه جانبه استان به خصوص توسعه مناطق روستایی از سمن‌ها پشتیبانی می‌کنیم. 

وی با اشاره به مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها و خارج استان گفت: آمار مهاجرت نگران کننده است و تقریبا نیمی از جمعیت روستایی استان مهاجرت کرده‌اند. 

معتمدیان با بیان اینکه هزار و ۷۰۰ روستا عمدتا در ۱۰ سال اخیر تخلیه شده است اضافه کرد: این در حالی است که از ۴۰ سال گذشته تاکنون خدمات ارزشمند  زیرساختی و عمرانی در مناطق کمتر توسعه یافته انجام گرفته است. 

وی بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد فعالیت زیرساختی و عمرانی در مناطق روستایی استان انجام گرفته و اگر کمتر از ۱۰ درصد مشکل وجود دارد به خاطر صعب العبور بودن ، عدم توجیه برای انتقال زیرساخت‌ها یا جمعیت کم است. 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه علیرغم این خدمات اما وضعیت روستاها خوب نیست ادامه داد: در سال‌های اخیر دولت یازدهم و دوازدهم برای اشتغال روستایی به درستی جهت گیری کرده است. 

وی افزود: نهادها و دستگاه‌های متعدد در بحث خدمت رسانی به مناطق کمتر توسعه یافته فعال هستند لذا نیازمند بازتعریف جدید خدمات‌رسانی هستیم تا شاهد موازی کاری نباشیم. 

معتمدیان گفت: در بسیاری از مناطق روستایی ده‌ها دستگاه خدمات‌رسان ورود پیدا کردند به طوری که ۴۹ دستگاه دولتی و غیر دولتی در بحث توسعه روستاها خدمات‌رسانی می‌کنند اما وضعیت معیشت، رفاهی و مهاجرت ها همچنان مردم مناطق روستایی را آزار می‌دهد.

وی اضافه کرد: این جهت‌گیری نیازمند محوریت نقش دولت است که بر اساس نیازها و اولویت‌های مناطق روستایی برنامه‌ریزی انجام شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مدل‌های توسعه‌ای مختلف در حال پیاده شدن است گفت: در برخی روستاها چندین مدل متنوع مطرح شده که سردرگمی و آشفتگی دیده می‌شود و نیاز به ساماندهی است. 

وی عنوان کرد: برای توسعه روستایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ماموریت دارد از بین  مدل‌های مختلف یک مدل بومی را طراحی و عملیاتی کند. 

معتمدیان با بیان اینکه شرایط خراسان جنوبی با استان‌های دیگر متفاوت است گفت: نیازمندیم که مشاغل جدید در مناطق روستایی تعریف کنیم. 

وی افزود: شیلات مقوله جدیدی است که در استان شروع شده و شاید در نگاه اول با توجه به اقلیم خشک استان موضوعیت نداشته باشد اما جزو چهار استانی که هستیم که مجوز پرورش تیلاپیلا داده شده است. 

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: در بحث پرورش ماهی خاویار یکی از استان‌هایی هستیم که بهترین شرایط را داریم و بر اساس مطالعات سازمان شیلات کشور به عنوان شغل جدید در روستاها می‌توان آن را دنبال کرد و زیرساخت‌های خوبی نیز فراهم است. 

وی با اشاره به توسعه گردشگری در مدل جدید گفت: فصل برداشت محصولات استراتژیک استان ظرفیت گردشگری منحصر به فرد در استان است. 

معتمدیان با بیان اینکه در بازه زمانی مشخص شناسنامه تمام روستاهای استان تدوین می‌شود اظهار داشت: بر اساس اولویت‌ها و ظرفیت‌های هر روستا می‌توانیم تقسیم کار کنیم. 

وی یکی از مشکلات و آسیب‌های خدمت‌رسانی را پراکنده کاری عنوان کرد و افزود: به دنبال این هستیم که به شکل تخصصی هر موضوع و هر شغلی را به یک دستگاه بدهیم که منجر به ایجاد شغل شود. 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت استان در پرورش شتر بیان کرد: دومین استانی هستیم که از لحاظ جمعیت شتر با وجود تعداد روستاهای مستعد می‌توانیم نقش آفرینی کنیم که تفاهم نامه‌ای هفته گذشته با ستاد اجرایی فرمان امام منعقد شده و در برنامه ۲ ساله بیش از ۱۰ شغل با چرخه کامل تولیدات ایجاد می‌شود. 

وی گفت: محوریت این تفاهم نامه مناطق کمتر برخوردار و روستاهای استان است که بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها آن را را دنبال می‌کنیم. 

معتمدیان چهار پیشراه توسعه استان را یادآور شد و افزود: مرز، تجارت ، محصولات استراتژیک معاون و گردشگری از اولویت‌های توسعه استان است. 

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی از ظرفیت‌های طبیعی و انسانی خوبی برخوردار است که این موضوع حتما می‌تواند در بحث توسعه استان کمک کند .

۹۸۹۳* 6054
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.