مشیرالحق عابدی روز یکشنبه در نشست ساماندهی و بهبود کسب و کار حوزه فرش استان خراسان جنوبی که به ریاست استاندار برگزار شد افزود: افزایش توان روستاها یکی از سیاست‌های با اولویت است. 

وی با بیان اینکه تاکنون توسعه استان بر مبنای صنعت فرش برنامه نبوده است اظهار داشت: برخی دست اندرکاران بازار را دغدغه این صنعت می‌دانند ولی عده می‌گویند مشکل بازاریابی نداریم. 

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: بازاریابی بر مبنای روش‌های جدید و بازخوانی نقشه‌ها نیاز فعلی است و چرخه کامل کمیته امداد برای تمام جامعه هدف در روستاها و شهرها تسری داده شود.

وی بیمه را یکی دیگر از دغدغه‌های صنعت فرش عنوان کرد و افزود: پیگیری‌های انجام شده که امیدواریم نتایج خوبی داشته باشد. 

عابدی با بیان اینکه از تولید تا مصرف دست‌های متفاوتی وجود دارد ادامه داد: دغدغه آموزش نیز از دیگر نیازهای بازار فرش است. 

وی فروش فرش توسط شرکت توسعه امید را باعث ایجاد فضای رقابت سالم دانست و گفت: وقتی برند جهانی داریم در صادرات مشکلی نخواهیم داشت. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی بر حضور فعال استان در نمایشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: باید به دنبال راهکار برای افزایش اعتبار فرش خراسان جنوبی باشیم. 

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: اردیبهشت ماه امسال سفری به تهران برای بهبود فضای کسب و کار صنعت فرش دستباف استان در معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد که هلدینگ فرش کمیته امداد برای بازاریابی و ساماندهی فرش دستباف استان ورود پیدا می‌کند. 

عالیه خواجوی با اشاره به بازدید از برخی مناطق روستایی استان افزود: در بازدیدها فرش‌های درمیان و سربیشه در ارزیابی مقدماتی با کیفیت عالی ارائه شد.  

وی افزود: فرش‌های دستباف استان با همکاری صنعت و معدن هر دو ماه جمع‌آوری و در مرکزی نگهداری می شود تا ارزیابان کشوری برای قیمت گذاری به استان سفر کنند. 

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه حدود ۸۰ تخته فرش وارد انبار کمیته امداد شده است اظهار داشت:با توجه به سفر معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری فردا شورای قیمت گذاری استانی فرش به صورت پایلوت در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌ جنوبی نیز گفت: برند فرش دستباف خراسان جنوبی همواره مشتری داشته و علیرغم تحریم‌ها بیش از ۱۰ میلیون دلار صادرات فرش استان بوده است. 

محمدحسین کامیابی مسک افزود: خراسان جنوبی یکی از مهمترین قطب های قالی بافی ایران بوده به طوری که بیش از چهار درصد قالی بافان کشور و بیش از چهار درصد صادرات فرش متعلق به این استان است. 

وی بیان کرد: توجه به قشر قالی باف به خصوص در روستاها و نقاط مرزی از جنبه سیاسی و امنیتی نیز مهم بوده و باید مورد توجه مسئولان باشد. 

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه در فاصله زمانی سال‌های ۷۳ تا ۷۶ حدود ۹۵ درصد فرش استان صادر می شد افزود: به خاطر تغییر سلیقه بازارهای جهانی و تحریم‌ها این رقم اکنون ۶۰ درصد است و ۴۰ درصد دیگر دپو می‌شود. 

وی با اشاره به دستمزد پایین قالی بافان اضافه کرد: روزانه با هشت ساعت کار بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان دستمزد هر فرد بافنده است و دست های مختلفی از تولید تا مصرف وجود دارد لذا ارزش افزوده به بافنده نمی‌رسد. 

کامیابی مسک با بیان اینکه در بیشترین شرایط رکود اما باز هم فرش خراسان جنوبی مشتری دارد گفت: باید به دنبال رقیب جدید برای فروش فرش استان باشیم و تولید بدون واسطه به دست مشتری برسد. 

وی با این اعتقاد که به جای ایجاد اشتغال جدید باید به دنبال پایداری اشتغال بود افزود: اگر بازارهای جدید پیدا شود گرچه ریسک بالا خواهد بود اما فروش افزایش می‌یابد. 

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌ جنوبی حمایت از تولید کنندگان برای حضور در نمایشگاه و خرید مواد اولیه مرغوب را از دیگر درخواست‌ها عنوان کرد و گفت: قیمت ابریشم و پشم حدود سه برابر شده و برخی بافنده‌ها که ضعیف هستند قدرت خرید مواد اولیه مرغوب را نداشته لذا به سمت مواد اولیه نامرغوب می‌روند که این مساله به برند استان ضربه می‌زند. 

وی ایجاد ایستگاه تهیه مواد اولیه در استان را مورد تاکید قرار داد و افزود: یکی از مشکلات موجود شرکت در نمایشگاه‌های داخلی است که انتظار می‌رود غرفه‌های بیشتری در اختیار تولیدکنندگان استان قرار گیرد. 

۹۸۹۳*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.