به گزارش ایرنا، مردم خراسان جنوبی براساس وعده های مسئولان استانی از ماه ها قبل چشم به راه وزیر راه و شهرسازی بودند تا نخستین سفر خود بعد از انتصاب در وزارت را به این استان تجربه کند.
این سفر را می توان حاصل رایزنی های استاندار خراسان جنوبی دانست که در دیدارهای متعددی از سال گذشته تاکنون دغدغه ها و مطالبات مردم در خصوص راه ها و راه آهن را منتقل کرده تا قول این سفر را گرفته است.
محمد اسلامی روز دوشنبه سی ام اردیبهشت امسال به همراه جمعی از معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی به خراسان جنوبی آمد.
علی نبیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، مازیار حسینی معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و سید محمد پژمان مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از جمله همراهان وزیر بودند.

**بهره برداری از 124 کیلومتر بزرگراه
از مهمترین پروژه های این سفر افتتاح 124 کیلومتر باند بزرگراه در خراسان جنوبی بود که به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی برای ساخت هر یک کیلومتر از این باند های دوم چهار میلیارد تومان هزینه شده این در حالی است که با قیمت روز 350 میلیارد تومان برای احداث بزرگراه های خراسان جنوبی هزینه شده و اقدام خوبی محسوب می شود.
همچنین عملیات اجرایی 60 کیلومتر از پروژه های بزرگراهی خراسان جنوبی در بخش دیهوک شهرستان طبس به طور همزمان کلنگ زنی شد که وزارت راه و شهرسازی برای 200 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته و در صورتی که اجرایی شود اکثر حلقه های ناپیوسته بزرگراهی استان را رفع خواهد کرد.
خراسان ‌جنوبی از نظر وسعت سومین استان و از نظر طول راه‌ ها ششمین استان کشور است که دارای 17 هزار کیلومتر راه است.
در حال حاضر 614 کیلومتر باند دوم، چهار هزار و 643 کیلومتر راه اصلی و فرعی، پنج هزار و 694 کیلومتر راه روستایی آسفالت و 6 هزار و 212 کیلومتر راه روستایی و خاکی در استان وجود دارد.
میانگین باندهای دوم و طول بزرگراه‌ های استان نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین ‌تر است و خراسان جنوبی تا رسیدن به میانگین کشوری باید 141 کیلومتر آزادراه داشته باشد.
احداث باندهای دوم راه های استان خراسان جنوبی در دولت یازدهم و دوازدهم 293 درصد رشد داشته است. اگرچه این رشد بی نظیر است اما نیازمند توسعه حدود 600 کیلومتر باند دوم در استان هستیم.
بر اساس آخرین آمار یک هزار و 865 کیلومتر پروژه دوبانده شدن راه ها در استان فعال است که از سال 93 تاکنون 342 کیلومتر آن افتتاح 439 کیلومتر در دست اجرا و یکهزار و 301 کیلومتر باقی مانده است.
محور بیرجند - قاین بخشی از کریدور 1570 کیلومتر شرق (محور مشهد - چابهار) است. که عملیات دوبانده سازی این پروژه از سال 89 آغاز شد و تاکنون 49 کیلومتر آن تکمیل و سه پیمانکار با مجموع 120 میلیارد تومان قرارداد در 51 کیلومتر باقی مانده با پیشرفت 40 درصد مشغول فعالیت هستند.
مطالبات پیمانکاران و کارگران این محور یکی از مشکلاتی است که باعث کندی روند پروژه شده است و حدود یک ساعت حضور وزیر راه و شهرسازی در محل پروژه فرصتی را فراهم کرد تا پای درد و دل کارگران و پیمانکاران بنشیند.
خبرنگاران همراه وزیر هم اشک های کارگر روزه دار این پروژه را در حالی تماشا می کردند که از 15 ماه حقوق معوقه خود می گفت و از وزیر راه و چاره ای می خواست.
وزیر راه و شهرسازی که در همان لحظات ابتدایی ورود به خراسان جنوبی اعلام کرد توسعه محور شرق جزو اولویت های راهبردی جمهوری اسلامی ایران است، بابت تاخیر در پرداخت ها از کارگران و خانواده های آنان عذرخواهی کرد و قول داد که این بدهی ها را پیگیری و پرداخت کند.

**کلنگ زنی راه آهن بیرجند تا سه ماه آینده
یکی از انتظارات این سفر کلنگ زنی راه آهن بیرجند بود که پیش از آن رسانه ها وعده آن را از زبان مسئولان به مردم داده بودند اما به دلیل اینکه تا لحظه این سفر پیمانکار مربوطه مشخص نشده بود وزیر از کلنگ زنی منصرف شد.
با این حال محمد اسلامی در ساعت پایانی حضورش وعده داد که تا 2 یا 3 ماه آینده عملیات پروژه اتصال بیرجند به راه آهن سراسری نیز شروع خواهد شد.
وی در جریان این سفر اتصال خط راه آهن چابهار به زاهدان - زابل به بیرجند و اتصال به راه آهن سراسری را جزو اولویت اول دانست اما به اعتقاد او زمانی باید کلنگ چنین پروژه مهمی زده شود که ماشین آلات پیمانکار در محل آماده به کار باشند. برای همین مردم خراسان جنوبی باری دیگر باید امیدوار باشد در این فرصت 3 ماهه ای که وزیر اعلام کرده پیمانکار مربوطه مشخص و اعتبار لازم نیز تامین شود تا شاید سال ها چشم انتظاری برای راه آهن پایان پذیرد.
از ابتدای شکل ‌گیری خراسان جنوبی یکی از نخستین موضوع‌ های زیربنایی که مدنظر مسئولان قرار گرفته بهره‌ مندی این استان از حمل و نقل ریلی بوده است.
خراسان جنوبی در منطقه ای قرار دارد که از گذشته های دور بخشی از جاده ابریشم بود و نقش مهمی در توسعه اقتصادی و مبادلات تجاری کشور داشته است.
مسئولان استان پیشتر اعلام کردند که اعتبار مورد نیاز از سوی مشاور برای اجرای طرح راه آهن در فاز 51 کیلومتر محور ارتباطی کالشور - گناباد، 546 میلیارد ریال برآورد شده و اعتبار مورد نیاز برای اجرای محور بیرجند به طول 22 کیلومتر نیز 410 میلیارد ریال است.
امید است با کلنگ زنی خط راه آهن کالشور به بیرجند اعتبار لازم برای این پروژه اختصاص یابد تا با استفاده از منابع مالی مختلف و تعاملات بین استانی رویای 17 ساله مردم استان به تحقق نزدیک شود.
آغاز عملیات اجرایی اتصال فردوس به شبکه آنتی راه آهن، خبر مسرت بخشی بود که در این سفر نیم روزی به مردم خراسان جنوبی داده شد و به طور رسمی عملیات این طرح به طول 71 کیلومتر و با اختصاص 101 میلیارد تومان اعتبار آغاز شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در آیین کلنگ زنی این پروژه گفت: وزیر راه و شهرسازی با اکثر معاونان خود به خراسان جنوبی سفر کرد تا مشکلات حمل و نقل این استان با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.
خیر الله خادمی اتصال فردوس به شبکه ریلی را گام بزرگی در راستای توسعه این شهرستان دانست و افزود: امید است مردم فردوس، شهرستان های اطراف و صنایع از مزایای این طرح بهره مند شوند.
وی عنوان کرد: باید شرایط برای آمادگی استفاده مردم از ریل مهیا شود و یکی از مشکلات فرهنگ مردم کشور ما استفاده از جاده است و کمتر از شبکه های ریلی استفاده می کنند.
وی گفت: در برخی استان ها سرمایه های زیادی برای ریل هزینه شده ولی استقبال مردم از ریل کم است و این هزینه فقط سرباری برای منطقه است و باید هزینه های ریلی که در این منطقه انجام می شود برای مردم اقتصادی باشد چون اگر اقتصادی نباشد به ضرر مردم تمام می شود.

**بازآفرینی شهری در بافت های ناکارآمد
همچنین وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به خراسان جنوبی یکی از موضوعات قابل اهمیت دیگر را بازآفرینی شهری عنوان کرد و برای همین مهم بازدید هایی از پروژه های بازآفرینی شهری بیرجند داشت.
اولین مقصد بازدید وزیر در محله موسی بن جعفر(ع) با استقبال مردمی روبه رو شد که سال ها زندگی در منطقه ای با مشکلات بهداشتی و کمبود امکانات رفاهی امانشان را بریده بود و فرصتی برای گفتن گلایه هایشان داشتند.
کوچه های خاکی و فاضلاب رها شده مهمترین مشکلاتی بود که از حرف های دست و پاشکسته ساکنان این محل به گوش وزیر راه و شهرسازی می رسید و او در پاسخ به این گفته ها اعلام کرد که حذف حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیررسمی و نوسازی محلات در مناطق شهری یکی از اولویت های مهم این وزارت است.
محمد اسلامی در این محله کلنگ ساخت 200 واحد مسکونی خیرساز را به زمین زد و ابراز امیدواری کرد که با ساخت این واحدهای مسکونی عنوان سکونتگاه غیر رسمی از این محله برچیده شود.
وی در خصوص مشکل فاضلاب همانجا به مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی دستور داد که تا پایان ماه مبارک رمضان نسبت به تعیین پیمانکار و اجرای فاضلاب منطقه اقدام کند.
آسفالت معابر خاکی نیز بر دوش شهرداری گذاشته شد اما شرط تمام این اقدامات آن خواهد بود که ساکنان این محله نسبت به مقاوم سازی منازل خود پیشقدم شوند.
یکی از اقداماتی که راه و شهرسازی در این محله هدف بازآفرینی شهری انجام داده ساخت کتابخانه و خانه محله است که مورد بازدید وزیر قرار گرفت و مقرر شد تا عید فطر این بناها برای استفاده مردم تحویل داده شود.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه این سفر از بافت تاریخی بیرجند نیز بازدید داشت گرچه در این بازدید مدیرکل میراث فرهنگی استان تمام تلاش خود را کرد تا با تشریح شرایط خاص این بافت وزیر را برای پرداخت یک میلیارد تومان اعتبار قانع کند اما اسلامی با این توضیح که برنامه های بافت های فرسوده بسته شده و در پایان سال مالی امکان اختصاص اعتبار جدید نیست موافقت نکرد.
با این حال همان چند دقیقه ای که وزیر راه و شهرسازی در بافت تاریخی به بازدید بناهای با ارزش و آب انبار قدیمی بیرجند پرداخت مجذوب هنر ، تمدن و ظرفیت های بکر این منطقه شد.
خراسان جنوبی یکهزار هکتار بافت فرسوده ناکارآمد، سکونتگاه غیررسمی و بافت تاریخی دارد که 90 هزار نفر معادل 30 درصد جمعیت شهری در این محلات ساکن هستند.
شرکت در اختتامیه مسکن مهر خراسان جنوبی از دیگر برنامه های وزیر راه و شهرسازی بود که با افتتاح 798 واحد مسکونی تعاون 04 ارتش همزمان و به این شکل پرونده مسکن مهر با ساخت بیش از 30 هزار واحد در استان خراسان جنوبی بسته شد.
اما وزیر راه و شهرسازی در این آیین اطمینان داد که نهضت مسکن سازی همچنان در کشور ادامه دارد و باید برای خانه سازی گام های مستحکمی برداشته شود.

**توسعه زیرساخت فرودگاهی در خراسان جنوبی
یکی از زیرساخت های مهمی که در سفر وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی مورد توجه قرار داشت ظرفیت فرودگاهی استان و توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند بود.
عملیات پروژه توسعه و بهسازی ترمینال فرودگاه بیرجند همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی در حالی شروع شد که برای ساخت و تجهیز آن حدود 30 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که از محل اعتبارات سرمایه ای شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تامین می شود.
وزیر راه و شهرسازی در آیین کلنگ زنی این پروژه با اشاره به زیرساخت فرودگاهی به عنوان یکی از دیگر از اولویت های وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: در این خصوص برای خراسان جنوبی هنوز نیاز به افزایش پرواز داریم.
محمد اسلامی تاکید کرد: باید با توسعه زیرساخت های حمل و نقل، ظرفیت های اقتصادی در حوزه های گوناگون نیز شکوفا و همپای هم حرکت کنند تا به صورت لازم و ملزوم جاذبه های فراوان تری برای گسترش زیرساخت ها فراهم شود.
وی با این اعتقاد که بهره وری از فرودگاه باید اقتصادی شود افزود: از همین رو حمل و نقل ترکیبی در سیاست های وزارت راه و شهرسازی دنبال می شود.
وزیر راه و شهرسازی یکی از سیاست های این وزارتخانه را اقتصادی شدن تولید بار و سفر در فرودگاه، بندر ور اه آهن عنوان کرد و گفت: ایجاد فرودگاه به طور مستقل به شکوفایی اقتصادی کمکی نمی کند بلکه باید طرح های مکمل در قالب سرمایه گذاری دنبال شود که از این لحاظ خراسان جنوبی ظرفیت هایی همچون صنایع، معادن و گردشگری دارد.
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.