به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی طبس، داود بخشایی افزود: در سال زراعی جاری از اوایل اسفندماه همزمان با گرم شدن هوا و خروج آفت از اماکن زمستان گذران، حشره کامل برای تغذیه و تخم ریزی به مزارع گندم شهرستان هجوم آورد.
وی ادامه داد: اعضای شبکه مراقبت گندم شهرستان در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت با بازدیدهای چشمی و تورزنی مزارع گندم و جو در سطحی معادل چهار هزار هکتار اقدام به ردیابی و نرم گیری این آفت در مزارع کردند.
وی گفت: در مزارعی که جمعیت آفت به حد مبارزه رسیده بود توصیه موکد به سمپاشی به کشاورزان انجام شد.
وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت گندم به عنوان محصول راهبردی و خودکفایی در این محصول و نقش بسیار مهم آن در تامین امنیت غذایی، این معاونت با فعال کردن شبکه های مراقبت بخش دولتی و خصوصی و پایش مداوم آفت سن گندم بدنبال تولید محصول گندم با درصد پایین سن زدگی است.
مدیر جهاد کشاورزی طبس افزود: تمامی مراحل آفت سن گندم از جمله سن مادری، تخم و پوره توسط شبکه مراقبت رصد می‌شود و به محض رسیدن جمعیت آفت به مرحله زیان اقتصادی، عملیات سم‌پاشی علیه سن گندم در مزارع اجرایی می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مبارزه با این آفت مهم وخطرناک حتما باید با نظارت کارشناسان و طبق دستورالعمل سازمان حفظ نباتات کشور انجام گیرد و زمان دقیق مبارزه نیازمند تورزنی های مستمر از مزارع است.
وی تاکید کرد: مبارزه با این آفت، حتما باید با نظارت کارشناسان و در زمان مناسب انجام شود تا هم از استفاده بیش از حد سموم و خسارت به محیط زیست جلوگیری شود و هم کارایی و اثربخشی استفاده از سموم افزایش یابد.
مدیر جهاد کشاورزی طبس اظهار داشت: مراکز خرید، گندم عاری از هر گونه آلودگی، سالم و پاک را خریداری می‌کنند که در همین زمینه لازم است کشاورزان با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی و کلینیک‌ گیاه‌پزشکی از خسارات وارده به مزارع خود جلوگیری کنند.
وی عنوان کرد: حد قابل تحمل سن‌زدگی دانه های غلات دو درصد و محصولی که بیشتر از این میزان دانه سن زده داشته باشد فاقد کیفیت نانوایی است و مراکز خرید، گندم بیشتر از این مقدار سن زدگی را خریداری نمی کنند.
بخشایی گفت: در سال گذشته نیز با توجه به پایش و مبارزه به موقع علیه آفت سن گندم، محصول تولیدی شهرستان با درصد پایین سن زدگی، به مراکز خرید و سیلوهای استان حمل و تحویل شده است.
شهر طبس در 270 کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
7217 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.