به گزارش ایرنا مهدی هاشمی مقدم عصر یکشنبه در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی استان که به ریاست معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: با نشت یابی کنتورهای فرسوده و بازسازی شبکه های فرسوده، مصرف آب در سال گذشته کاهش یافت.
وی سهمیه تخصیصی آب در شهرهای استان را سالانه 47 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: برای مدیریت مصرف آب اقدامات خوبی در زمینه بازسازی شبکه های فرسوده انجام شده و میزان هدررفت آب در شبکه های آب شهری استان 31.6 درصد بوده که سال گذشته با بازسازی شبکه ها به 30.9 درصد رسیده است.
مدیرعامل شرکت آبفا خراسان جنوبی اضافه کرد: با بازسازی شبکه های فرسوده هدررفت آب در شهرها هفت دهم درصد کاهش یافته این در حالی است که در اکثر استان های کشور شاهد افزایش هدررفت آب به دلیل شبکه های فرسوده بوده ایم.
وی گفت: نشت یابی بیش از 30 هزار انشعاب آب در شهرهای استان انجام شده که بر اثر این نشت یابی ها میزان هدررفت آب 64 لیتر بر ثانیه کاهش یافته است.
هاشمی مقدم اظهار داشت: بیشترین هدررفت آب و شبکه های فرسوده را در شهرهای گزیک و قهستان شهرستان درمیان داریم.

** افزایش کانون های فرسایش بادی
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: بر اثر خشکسالی های چندین ساله کانون های فرسایش بادی استان از 21 کانون به 28 کانون افزایش یافته است.
حسن اکبری افزود: در حال حاضر سه میلیارد مترمکعب کسری مخزن تجمیعی در استان داریم و با اقدامات خوبی مدیریتی کسری مخزن منابع آب زیرزمینی استان از 170 میلیون مترمکعب در چند سال گذشته به 120 میلیون مترمکعب در سال جاری کاهش یافته است.
وی اظهار داشت: اگر الان مدیریت مصرف و فشار بر بخش کشاورزی تحمیل نشود در چند سال آینده باید به صورت کامل بخش کشاورزی حذف شود لذا نباید منافع کوتاه مدت را به منافع بلندمدت ترجیح دهیم.
اکبری با تاکید بر اینکه نباید در این شرایط خشکسالی به جنگ طبیعت برویم گفت: مدیریت در بخش های مختلف به گونه ای باشد تا کم آبی کم ترین ضربات را به طبیعت استان وارد کند.
7556*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.