به گزارش ایرنا علی عرب نژاد روز شنبه در آیین بزرگداشت روز روانشناس و مشاور اظهار داشت: روان انسان نیز به اندازه جسم نیاز به توجه خاص دارد.
وی با بیان اینکه سال حدود 21 سال پیش حتی یک مرکز روانشناسی در بیرجند و منطقه خراسان جنوبی فعالیت نداشت افزود‌: سال 78 بهزیستی قصد داشت اولین مرکز ترک اعتیاد این منطقه را راه اندازی کند اما یک روانشناس هم پیدا نمی شد در نهایت با یک نیرو این مرکز به سختی راه افتاد و امروز تربیت نیروی متخصص روانشناسی رشد خوبی داشته و خدمات خوبی هم ارائه می شود.
وی با اشاره به اهمیت بالای کار روانشناس در جامعه امروز بیان کرد: با وجود آسیب های اجتماعی متعدد و اختلالات روانی، کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که نیازی به مشاوره نداشته باشد.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: یکی از اقدامات بسیار خوب بهزیستی علاوه بر راه اندازی خدمات مشاوره ای، تغییر در فرهنگ و نگرش مردم نسبت به مشاوره است.
وی با اشاره به راه اندازی اولین مرکز مشاوره خصوصی توسط اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: بهزیستی در عرصه روانشناسی از دو مسیر حضوری و تلفنی ارائه خدمات می کند.
عرب نژاد با بیان اینکه در مرکز مشاوره تلفنی 1480، هدف ارائه سریع خدمات و تغییر احساس مراجعان است یادآور شد: هم اکنون این مرکز مشاوره تلفنی با مشاور متخصص مشغول به ارائه مشاوره و خدمات روانشناختی از قبیل مشاوره فردی و بین فردی، مشاوره ازدواج، زناشویی و خانوادگی، مشاوره کودک و نوجوان، مشاوره تحصیلی-تربیتی، مهارت های ارتباطی، مشاوره اعتیاد و غیره است.
وی اظهار داشت: مشاوره تلفنی امکان آن را فراهم می‌سازد تا افراد نیازمند در زمان دلخواه و در هر مکانی که به تلفن دسترسی دارند سریع و آسان و با کمترین هزینه مشاوره بگیرند.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اضافه کرد: خدمات مشاوره حضوری نیز در سه سطح مراکز سلامت روان محله ای، مراکز مشاوره عمومی و تخصصی ارائه می ‌شود.
عرب نژاد با اشاره به آمار و عملکرد مربوط به حوزه روانشناسی بهزیستی نیز گفت: هم اکنون 52 مرکز و دفتر خدمات مشاوره اجتماعی دولتی و غیر دولتی در استان فعالیت دارند که برای ارتقاء سلامت روان جامعه خدمات مشاوره روانشناختی ارایه می کنند.
وی با بیان اینکه سال97 بالغ بر 12 هزار جلسه مشاوره حضوری و 24 هزار مشاوره تخصصی در 1480 انجام گرفت اضافه کرد: این آمار نشان دهنده افزایش میزان مراجعان به مراکز مشاوره است اما هنوز در مراجعه مردها به مشاور مشکل داریم.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: از آنجایی که بر اساس برنامه ششم توسعه باید آسیب های اجتماعی 25 درصد تا پایان برنامه کاهش یابد امیدواریم با همکاری نهاد ها و دستان پرتوان روانشناسان، آسیب های اجتماعی کنترل و از افزایش آن پیشگیری کرد.
رئیس دانشگاه بیرجند نیز در این آیین گفت: پیچیدگی های خاصی که امروزه در جامعه دیده می شود موجب شده روز به روز بیشتر از قبل نیاز به حرفه روانشناسی و مشاوره احساس شود.
احمد خامسان با بیان این که امیدواریم روانشناسان با در نظر داشتن اخلاق حرفه ای به جامعه خدمت کنند، ادامه داد: خوشبختانه وضع خراسان جنوبی در زمینه کار همکاران مشاور و روانشناس خوب است و پذیرفته شده ایم ولی این به معنای رسیدن به اهداف صد درصدی نیست.
وی ابراز امیدواری کرد؛ با همکاری اداره کل بهزیستی دوره های بازآموزی با هدف ارتقای سطح علمی روانشناسان بیش از پیش برگزار شود.
رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه 23 سال قبل دفتر مشاوره دانشجویی دانشگاه از یک اتاق کار خود را شروع کرد اضافه کرد: اما اکنون شاهد یکی از فعال ترین و قوی ترین مراکز مشاوره در بین دانشگاه های کشور هستیم.
وی این مرکز مشاوره را از معدود مراکزی دانست که ساختمان ویژه با استاندارد های متناسب با خود دارد.
خامسان خطاب به دانشجویان رشته روانشناسی حاضر در آیین عنوان کرد: این رشته در وهله اول دانش، دوم مهارت و سوم شخصیت را نیاز دارد و اگر هر سه اینها را داشته باشید هیچگاه بیکار نخواهید ماند.
در این آیین سه نفر از پیشکسوتان روانشناسی استان تجلیل شدند.
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.