به گزارش ایرنا، سفر 24 ساعته ای به شهرستان زیرکوه روز چهارشنبه 21 فروردین به وقت ساعت 6 صبح آغاز شد پیش نیاز این سفر بررسی های متعدد کارشناسی بوده که قبلا انجام شده است.
شهرستان زیرکوه که در شرقی ‌ترین نقطه ایران واقع شده و بیش از 100 کیلومتر با کشور افغانستان مرز مشترک دارد مقصد پنجمین سفر شهرستانی استاندار خراسان جنوبی است.
محمد صادق معتمدیان 185 کیلومتر از مرکز استان به این شهرستان سفر کرد تا در مدت 24 ساعت بدون هیچ وقفه و استراحتی دردها و مشکلات مردم زیرکوه را ببیند و بشنود و از میان انبوه بخش نامه ها و قوانین که تاکنون سدی برای حل مشکلات بوده اند چاره ای برگزیند.
این سفر بهانه ای بود تا مدیران کل نیز به میان مردم رفته و بدون هیچ واسطه ای گوش شنوایی برای حرف ها و دردها باشند.
طبق آنچه در سفرها مرسوم است استاندار و هیات همراه در بدو ورود به شهرستان وارد بخش زهان شد و پس از ادای احترام به مقام شامخ شهدا در مسجد شهر زهان به جمع مردم پیوست.

*** سنت شکنی های استاندار در سفرهای شهرستانی
به طور معمول در این گونه نشست ها و دیدارهای مردمی از قبل نمایندگانی اعلام آمادگی می کنند تا سرجمع مشکلات را در فرصتی معین شده به گوش مسئولان برسانند.
اما در این نشست برخلاف معمول استاندار دستور داد که تریبون در بین مردم بچرخد و هر کس هر سخنی خواست بگوید، که این کار باعث شد بانویی از روستای «کبودان» در میان جمع بلند شده و ریز و درشت مشکلات روستایش که به گفته خودش 2 هزار نفر جمعیت دارد را بیان کند.
همین موضوع باعث شد که استاندار خارج از برنامه با اصرار های این زن راهی روستای کبودان شود. معتمدیان در ورودی روستا از خودرو پیاده شد، در گل و لای کوچه های باران خورده این روستا قدم گذاشت و در گوشه ای بیش از یک ربع ساعت ایستاد و به ادامه حرف های آن زن و بقیه اهالی گوش سپرد.
معتمدیان همانطور که به این بانوی روستایی و دغدغه های او گوش می داد در ذهنش صحنه هایی را متصور شد که این زن برای آینده جوانان پیش بینی می کرد و می گفت: اگر به جوانان و نیازهای ورزشی آنها توجه نشود باید در خرابه های روستا نظاره گر هر گونه بزه کاری آنها باشیم.
مشکل گاز رسانی به روستا از دیگر خواسته هایی بود که زن مطرح کرد و با تمام احساسش می خواست رنج مردم از کوچه های خاکی و مشکلاتی که به خاطر تامین سوخت باید متحمل شوند را بروز دهد.
او توقف چند ماه پروژه گازرسانی روستا را به خاطر نبود پیمانکار یادآور شد؛ استاندار وقتی مشکل نبود پیمانکار را شنید همانجا دستور داد که با مدیرعامل شرکت گاز استان ارتباط تلفنی برقرار کنند و از پشت تلفن از او توضیح خواست که چرا پروژه متوقف شده در صورتی که اعتبارات خوبی برای بحث گازرسانی به روستاها اختصاص یافته است.
او همچنین از اینکه پیمانکار غیربومی پروژه گاز رسانی را به دست داشته از مدیرعامل شرکت گاز استان گلایه کرد و خواستار تعیین تکلیف شدن پروژه گازرسانی به روستای کبودان با قرارداد یک پیمانکار بومی شد.
تاکید استاندار بر تسریع گازرسانی موجب شد که مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی نیز در کمتر از یک ساعت به جمع هیات همراه وی بپیوندد تا توضیحات بیشتر را حضوری ارایه کند.
قطرات ریز و درشت باران که حتی تصویربرداری از این صحنه ها را با مشکل مواجه کرده بود مانع ایستادن استاندار و گوش دادن به حرف مردم نشد اما تا آخر ایستاد تا همه حرف های آن زن و بقیه اهالی روستا تمام شد.

**صبر برای شنیدن دردهای مردم
مقصد بعدی، روستای « زردان» است. مردم در رباط تاریخی روستا چشم انتظار استاندار بودند، معتمدیان پس از اینکه اثر تاریخی رباط که به جامانده از دوران صفویه است را بازدید کرد در قسمت خروجی ایستاد تا حرف های مردم را بشنود.
میزبانی گرم مردمان این روستا قرار بود در مسجد باشد اما استاندار ترجیح داد در همان جا بیایستد و به حرف های مردم گوش دهد.
درد مردم این روستا کمبود آب بود برخلاف اینکه شبکه آبرسانی داشتند اما از قطع مداوم آب گلایه مند بودند. بعد از اینکه نماینده مردم روستا از مشکلات بی آبی و قطع مداوم آب سخن گفت بقیه جمعیت نیز هر کدام علتی برای این مشکل آوردند. استاندار نیز همانجا از مدیران مربوطه توضیح خواست تا مردم را قانع کند.
حرف به حرف مردم را استاندار با صبوری شنید هر جا برآشفته بودند او آرام گوش داد و زمانی که دل مردم از حرف های انباشته خالی می شد استاندار با این اطمینان که تمام مشکلات در این سفر بررسی و راه چاره ای خواهد داشت، با نگاه امیدوار مردم بدرقه شد.
استاندار قبل از ترک روستا به جمع دانش آموزان مدرسه 2 کلاسه زردان نیز رفت. این مدرسه آنقدر کوچک بود که تمام جمعیت همراه استاندار گنجایش حضور نداشتند برای همین تعداد اندکی اجازه ورود داشتند. معتمدیان وارد یکی از کلاس ها شد و به سخنان معلم گوش می داد که می گفت اینجا دانش آموزان با حداقل امکانات درس می خوانند.
معلم اشاره ای به سیستم کامپیوتر قدیمی روی میزش می کند و می گوید: برای هوشمندسازی مدرسه نیاز به سیستم مجهز تری داریم با این سیستم حتی یک لوح فشرده نمی توانم برای دانش آموزان نماش دهم.
استاندار اول خواست از ایمن بودن سیستم گرمایشی مطلع شود که معلم به بخاری گوشه کلاس اشاره کرد.
آنچه که معتمدیان را به تعجب واداشته بود حضور دانش آموز پیش دبستانی در کنار دانش آموزان پایه های اول تا پنجم بود که این سوال در ذهنش پیش آمد چطور در روز فرصت می شود به تک تک این دانش آموزان در یک کلاس جداگانه درس دارد؟
جواب سوال های استاندار را معلم اینگونه داد مجبور هستند چون فقط همین یک کلاس است تعدادشان هم کم بوده و باید یا به تدریس بقیه مقطع ها گوش دهند یا مشغول انجام تکالیفشان باشند تا نوبت تدریس هر مقطع شود.
وی در همان جا از مسئولان نوسازی مدارس خواست که برای ساخت مدرسه جدید در این روستا تصمیم بگیرند و زودتر اعلام کنند.
چاشنی این بازدید نوشیدن چای مردم این روستا بود که روی آتش دم کشید و سرمای هوا را به جان مسئولان گرم کرد و کام مردم هم با وعده ها شیرین شد.

**رفع مشکلات روستاهای مرزی وظیفه سنگین بر دوش مسئولان
« فندوخت» مقصد بعدی استاندار بود روستایی مرزی که مردمانش از برادران اهل سنت بودند و به گرمی از معتمدیان و هیات همراه استقبال کردند.
استاندار در جمع مردمان این روستا ضمن اینکه مشکلاتشان در بخش آبرسانی، گاز، تامین تجهیزات ورزشی برای جوانان و غیره را شنید از همدلی و برادری مردمان این مناطق قدردانی کرد و گفت: رفع مشکلات مردم روستاهای مرزی یک وظیفه سنگین بر دوش مسئولان است.
او به مردم فندوخت امنیت کشور را یادآوری کرد و خواست با همدلی و وحدت برای پیشرفت بیشتر کشور همچون گذشته همراه مسئولان باشند.

**تشکیل تعاونی، نسخه استاندار برای حل مشکلات کشاورزی
مردم آبیز نیز در شهر کوچکی که تازه نام شهر به خود گرفته و از همین رو مشکلاتش در قامت شهرشدن بیشتر نموده پیدا کرده چشم انتظار استاندار خراسان جنوبی بودند تا اینکه انتظار بر سرآمد و استاندار در ظهر چهارشنبه به جمع مردم این شهر پیوست.
محمد صادق معتمدیان حدود یک ساعت را به شنیدن حرف های مردم اختصاص داد و از مدیران کل حاضر در جمع نیز خواست برای سوالات مردم پاسخ دهند.
معتمدیان مردم شهر آبیز را به تشکیل تعاونی برای رونق بیشتر اقتصاد منطقه دعوت کرد و گفت: روحیه مردم این منطقه همدلی و همکاری بوده که می توان از آن به عنوان یک فرصت برای ایجاد تعاونی با سرمایه های اندک استفاده کرد.

** حضور استاندار بعد از 14 سال در شاهرخت
مردمان شاهرخت با شعر زیبایی که توسط دختر نوجوانی قرائت شد از استاندار استقبال کردند گرچه تدارکات خوبی برای میزبانی از مسئولان آماده شده بود اما باز هم استاندار ترجیح داد ایستاده به حرف مردم گوش دهد.
تریبون به دست پیر مردی افتاد که سالهای بسیاری از عمرش را در این روستا صرف کشاورزی کرده است او گلایه هایی از نصب کنتورهای هوشمند روی چاه های کشاورزی داشت که انگار درد مشترک همه اهالی بود.
در بین سخنانش به مسئولان یادآور شد که اگر سختگیری ها ادامه داشته باشد مردم مجبور به ترک روستاها خواهند بود و اینگونه دیری نخواهد پایید که روستاهای مرزی خالی از سکنه شود.
به گفته مردمان این روستا از 14 سال پیش هیچ استانداری به این روستا سفر نکرده از همین رو تلاش می کردند به هر وسیله از این حضور ابراز خوشحالی کنند.

** استان کجاست؟
مردی هم از روستای «بارنجگان» خود را به شاهرخت رسانده بود تا حرف های اهالی را به گوش استاندار برساند. او سخن را با یک شوخی آغاز کرد: «همیشه وقتی مشکلاتمان را به مسئولان شهرستانی منتقل می کنیم می گویند باید نامه به استان بدهید، باید استان پاسخ بدهد و ما هیچ وقت نفهمیدیم استان کجاست؟ و چه کسی باید پاسخ نامه های ما را بدهد؟ چرا نامه هایی که به استان می رود هیچ وقت پاسخی داده نمی شود و باورمان نمی شود حالا خود استان به روستای ما آمده است».
او می گوید: حالا که شما آمده اید مردم نمی دانند از کدام مشکلاتشان سخن بگویند از مدرسه ای بگویند که به علت کمبود فضا، دانش آموزان مجبورند در 2 شیفت تحصیل کنند یا دانش آموزان مقطع راهنمایی که به صورت مختلط درس می خوانند و برای اینکه از یک سرویس بهداشتی استفاده می کنند باید مدیر هر زنگ تفریح کنار سرویس بهداشتی بایستد تا دانش آموزان نوبت را رعایت کنند، از آب آشامیدنی بگویند که همه مردم را به سنگ کلیه مبتلا کرده در حالی که آب شیرین کن روستا از سالها پیش نصب شده اما راه اندازی نشده است.
از مرکز بهداشتی و درمانی بگویند که در 95 درصدی پیشرفت فیزیکی متوقف شده و مردم چشم انتظار 5 درصد باقی مانده هستند و ...
استاندار خراسان جنوبی بعد از شنیدن این حرف ها تصمیم گرفت خارج از برنامه سری هم به روستای بارنجنگان بزند. بعد از اینکه مرکز بهداشت روستا را با 95 درصد پیشرفت فیزیکی بازدید کرد برای راه اندازی آب شیرین کن روستا هم از مسئول مربوطه وعده گرفت و در همانجا سری هم به کارگاه قالی بافی روستا زد. دختران کارگاه قالیباف نیز توفیق داشتند تا از این بازدید قول سفر به مشهد مقدس و سبد کالا را هدیه بگیرند. البته حل مشکل بیمه خواسته مشترک 15 بانوی قالیباف این کارگاه بود.

**سه ساعت پای حرف نخبگان
برنامه بعدی استاندار پس از سرکشی از خانواده جانباز 65 درصد در شهر حاجی آباد و حضور در مسجد جامع حاجی آباد و دیدار با مردم این شهر بود.
جایی که به دستور استاندار میز خدمت برپا شده بود تا مردم با مدیران کل رو در رو سخن بگویند ؛ زنی که همسرش سالها زمین گیر شده و با هفت فرزند اقساط منزلش عقب افتاده اینجا فرصتی یافته بود که مشکلات خود را مطرح کند تا مسئولان چاره ای برای آن بیاندیشند.
هر گوشه ای از مسجد اختصاص به یک مدیرکل داشت و تعدادی زیادی از شهروندان از این فرصت برای بیان مشکلات خود استفاده کردند.
افزایش 100 درصدی سهمیه سوخت مرزنشینان خبر خوشی بود که استاندار خراسان جنوبی در جمع مردم شهر حاجی آباد از آن سخن گفت و این اطمینان را داد که درآمد مردم روستاهای مرزی استان از محل سود فروش سوخت افزایش یابد.
وی برای مشکل اراضی شهر حاجی آباد نیز وعده داد تا در قالب کارگروهی این مشکل بررسی قرار شده و با نگاه مثبت راه کاری ارایه شود. برنامه بعدی استاندار خراسان جنوبی در جریان سفر به شهرستان زیرکوه دیدار با نخگبان این شهرستان بود که بیش از سه ساعت به طول انجامید.

**بیش از 40 مصوبه اجرایی گوارای وجود مردم زیرکوه
معتمدیان پس از ترک نشست نخبگان بدون فوت وقت در نشست جمع بندی مصوبات سفر حضور یافت. این جلسه حدود ساعت 23 و 44 دقیقه شروع شد طبق معمول هر کدام از خواسته های مردمی بیان و مدیرکل مربوطه برای تعیین تکلیف شدن آن نظر خود را اعلام می کرد و سپس در لیست مصوبات وارد می شد.
بررسی این خواسته ها حدود 2 ساعت به طول انجامید و در انتها نیز استاندار خراسان جنوبی با اطمینان از اینکه مصوبات سفر کاربردی و اجرایی خواهد بود تاکید کرد که تمام این موارد باید در شورای های برنامه ریزی استان و شهرستان برای تخصیص اعتبار روی میز قرار گیرد.
گرچه مدیران برای رفع خستگی گاهی مجبور بودند جلسه را ترک کنند تا آبی به صورت بزنند اما شوخی های استاندار در ساعات ابتدایی بامداد موجب می شد تا خستگی از تن تمام همراهان وی بیرون رود.
البته او در بین سخنان مدیران کل وقتی بخش نامه ها و قوانین را مانعی برای اجرای یک مصوبه اعلام می کردند به آنها یادآوری کرد که به جای دنبال «نمی شود ها» در بخش نامه ها «می شود ها» را بیابند.
همه تا پایان نشست پای کار ماندند ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد روز پنجشنبه نشست جمع بندی به پایان رسید اما هنوز کار استاندار با نشست دیگری در شهرستان زیرکوه ادامه داشت. او 24 ساعت از وقتش را بدون هیچگونه استراحت و توقفی صرف مردم زیرکوه کرد تا عقب ماندگی های این شهرستان تازه تاسیس به برکت این سفر جبران شود.
این سفر استاندار با قدردانی امام جمعه زیرکوه نیز همراه بود آنجایی که گفت: «این چند سال که من امام جمعه هستم در عمر تاریخ زندگی خودم ندیده بودم ساعت 12 شب نشست شورای اداری تشکیل شود.
حجت الاسلام غلامرضا مرتضایی نیا همچنین از صبوری و حوصله ای که استاندار در شنیدن حرف های مردم و مسئولان شهرستان داشته قدردانی کرد.
استاندار نیز خطاب به این جمله امام جمعه زیرکوه گفت: از این پس مسئولان استان بایستی بیشتر آماده برای اینگونه نشست های کاری و پیگیری شبانه روزی مشکلات مردم باشند.
بیش از 40 مصوبه اجرایی و کاربردی که به زودی برای مدیران ابلاغ خواهد شد تا در فرصت محدود مشخص شده اجرایی شود گوارای وجود بیش از 40 هزار نفر جمعیت شهرستان زیرکوه باشد.
امید است که شیرینی و حلاوت این سفرها در کام مردم شهرستان به زودی احساس شود و به طور قطع دعای خیر اهالی زیرکوه نیز بدرقه راه مسئولانی خواهد بود که برای رفع مشکلات ، 24 ساعت بیدار ماندند تا خواب آسوده به چشم مردم نشیند.
گزارش سفر از عصمت برزجی
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.