به گزارش روز سه شنبه ایرنا اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی در اطلاعیه ای تاکید کرد: هم استانی ها و مسافران نوروزی با همت و تلاش خود ضمن بهره مندی از این موهبت های الهی و ارزش های خدادادی با رعایت اخلاق طبیعت گردی و به کاربستن توصیه های زیست محیطی، در حفظ و حراست طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.
حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در روز 13 فروردین ماه اقدام به توزیع پلاستیک زباله در خروجی شهرهای استان و تفرج گاه ها می کند که این اقدام به منظور پاکسازی طبیعت و جلوگیری از رها سازی زباله های ناشی از حضور مردم و گردشگران در روز طبیعت انجام می شود.
مردم با توجه به فصل گلدهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری شود.
زمان حضور در طبیعت، تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش، در حد امکان از زغال آماده استفاده، از شکستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگیری و حتما خاکستر آتش را نیز با آب و خاک خاموش کنند، همچنین از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری شود که در این شرایط، بهترین کار همراه داشتن گاز پیک نیکی است.
گردشگران کیسه مخصوص جمع آوری زباله را همراه خود ببرند و پایان روز زباله های خود را در جنگل، کنار چشمه های آب، دره ها و مناطق کوهستانی رها نکنند.
جلوگیری از شکار و صید حیات وحش و حمل نکردن هرگونه سلاح، تبر و اره از دیگر توصیه ها به مردم بوده و لازم است به جای شکار حیوانات و به جای چیدن گل ها و گیاهان، از آنها عکس بگیرند و سال ها از دیدن آن عکس لذت ببرند.
مسافران نوروزی به منظور بهره مند شدن از محیط زیستی زیبا، سالم و با نشاط، در پاسداشت طبیعت کوشا باشند و با رعایت توصیه های زیست محیطی و بهداشتی با ماموران و کارشناسان حفاظت محیط زیست همکاری کنند.
طبیعت گردان 13 نوروز در صورت مواجهه با تخلف هایی همچون آلودگی هوا، زباله و پسماندها، شکار حیات وحش و ... می توانند با سامانه 1540 تماس بگیرند تا موضوع بسرعت توسط کارشناسان حفاظت محیط زیست استان مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد.
3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.