به گزارش ایرنا مهران سرپرست روز پنجشنبه در نخستین گردهمایی رابطان ورزش روستایی خراسان جنوبی افزود: با هشت ماه فعالیت که بخشی از آن اصلاح ساختار و نوع تعاملات با وزارت ورزش و جوانان و استانداری خراسان جنوبی بود همچنین در حوزه پژوهش در کشور رتبه دوم را داریم.
وی گفت: خراسان جنوبی در استفاده از ظرفیت خیران برای مشارکت در طراحی و ساخت اماکن ورزشی جایگاه نخست را در کشور دارد.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار داشت: مشکل فقط در محدودیت مالی و امکانات نیست بلکه نوع مدیریت و توزیع فرصت ها است که امروز به عنوان سیاست اساسی اداره کل ورزش و جوانان استان است و در قالب برنامه راهبردی که 25 بهمن ماه رونمایی می شود به تفکیک 11 شهرستان روزهای خوبی برای ورزش استان نوید می دهد.
وی بیان کرد: این استان به فراخور محدودیت و نوع مدیریتی که در سال های گذشته بر ساختار استان حاکم بوده جایگاه مناسبی در سطح ورزش ملی ندارد و نماد توسعه پذیری ورزش یک منطقه شکل گیری باشگاه ها و مشارکت آنها در ورزش ملی و پرورش قهرمانان است.
سرپرست گفت: رتبه خراسان جنوبی بین 12 استان در شاخص توسعه ورزش قهرمانی دوازدهم است و اگر هدف اصلی وزارت ورزش را توسعه ورزش قهرمانی بدانیم می بینیم که رتبه ما خیلی قابل توجه نیست.
وی میزان مشارکت بخش خصوصی در توسعه ورزش و ایجاد اماکن و راه اندازی باشگاه ها را کم ارزیابی کرد و افزود: سال 1395 در جمع 12 استان درجه سه کشور رتبه نهم بودیم و سال 1396 از محل اعتبارات و ظرفیت هایی که از محل قانون برنامه ششم به حوزه ورزش استان تزریق می شود این عدد چندین برابر شده اما جایگاه ما از نهم به دوازدهم می رسد.
وی تصریح کرد: اگر از حیث ارتباط بین تخصیص منابع مالی و میزان موفقیت ارتباط معناداری وجود داشت باید با حجم نقدینگی که در حوزه ورزش از طرف دولت اختصاص پیدا کرد، وضعیت بهتر می شد در حالی که طبق نمودارها سه وضعیت هم تنزل داشتیم.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: جنس اجرای سیاست ها باید با نوع عملیات همخوانی داشته باشد و نوع رفتار مدیریتی و اثربخشی اقدامات ما باید تبیین کننده نوع سیاستگذاری براساس شناخت وضعیت موجود باشد.
وی اظهار داشت: سیاست های محوری در دولت های مختلف به ویژه دولت یازدهم و دوازدهم توسعه ورزش در همه مناطق چه شهرها و چه روستاها بوده است و نمودار پیاده سازی این سیستم در طراحی و ساخت اماکن ورزشی و توسعه فرهنگ ورزش در مناطق روستایی و فعال شدن کانون های خودجوش ورزشی به نام خانه ورزش روستایی شتاب کمی و کیفی خوبی گرفته است.
سرپرست گفت: این استان 44 درصد جمعیت روستایی دارد و به لحاظ مرزی بودن متاسفانه در گذشت زمان با کم لطفی هایی در خصوص تخصیص منابع و توسعه سخت افزاری مواجه شده که تا حدودی از متوسط استانداردهای ملی عقب هستیم که دولت و حوزه های تصمیم گیر باید نگاه ویژه تری به این استان داشته باشند.
وی افزود: ورزش عشایری هم برای ما مهم است و باید به گنجینه های فرهنگی کشور توجه شود و یکی از وظایف ما این است این آداب و رسوم را در قالب یک نظام تعریف کنیم تا بخشی از هویت فرهنگی ما احیا و معرفی شود.
وی اظهار داشت: خراسان جنوبی غنای فرهنگی زیادی دارد و در مناطق مختلف انواع بازی ها و فعالیت های اجتماعی برگزار می شود که برگزاری جشنواره و همایش می تواند این بازی ها و فعالیت ها را معرفی کرده و موجب توسعه نشاط اجتماعی و فرهنگی شود.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: این استان آمادگی کامل برای میزبانی همه جشنواره ها و همایش ها حتی در سطح بین را المللی دارد و امیدواریم با کمک هم بخشی از غنای فرهنگی استان را معرفی کنیم.
سرپرست گفت: در حوزه توسعه ورزش روستایی در کنار همه زیرساخت ها راه اندازی خانه ورزش روستایی مهم است که سال قبل بیش از 100 خانه ورزش روستایی را با کمک دهیاران جانمایی و تجهیز کردیم.
وی افزود: در سایه رشد کمی تعداد خانه ورزش روستایی باید نوع بهره برداری از این خانه ها به تناسب ظرفیت هایی که وجود دارد یک کانون برای توانمند سازی جوانان در مناطق روستایی باشد.
وی تصریح کرد: امیدواریم در روزهای آینده با فعال کردن همه خانه های ورزش روستایی از ظرفیت آنها به بهترین شکل استفاده شود.
7559*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.