به گزارش روز جمعه ایرنا از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در فراخوان نوزدهمین جشنواره نمایش­های آیینی و سنتی آمده است: کانون نمایش­های آیینی و سنتی و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور اشاعه زمینه‌های مناسب پژوهشی در بررسی ریشه‌های نمایش ایرانی و نمایش‌های سنتی سایر ملل، حفظ و ثبت میراث کهن نمایشی ایران زمین و بهره بردن از این دستاوردها برای بنیان تئاتر ملی با شعار نمایش سنتی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران، جشنواره را در مردادماه ١٣٩٨ و همزمان با اعیاد سعید قربان و غدیر برگزار می‌کنند.
نوزدهمین دوره از جشنواره نمایش­های آیینی و سنتی در ١١ بخش برگزار می شود. یکی از تفاوت های فراخوان این دوره نسبت به نوبت های پیشین نام گذاری هر بخش با اسامی اساتید و چهره های نامدار هر شاخه است که عبارتند از نمایش‌های تخت حوضی (بخش ویژه استاد علی نصیریان)، مرور نمایش‌های آیینی ـ سنتی اجرا شده در سال‌های ١٣٩٦ تا ١٣٩٨ (یادواره زنده یاد سعدی افشار)، مجالس شبیه‌خوانی (یادواره استاد هاشم فیاض)، معرکه ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی (یادواره استاد محمود استاد محمد)، نمایش های عروسکی سنتی (یادواره استاد کاکا محمد شیرازی)، نقالی و روایت های ملی (یادواره مرشد ولی الله ترابی)، پاتوق نمایش­های سنتی کودک و نوجوان (بخش ویژه استاد هنگامه مفید)، بخش نمایش سنتی ملل (آسیا در نگاه نمایش های سنتی)، هفتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی (ویژه شبیه خوانی و نقالی) و پنجمین دوره جایزه ویژه دکتر جلال ستاری.
بنابراین گزارش از دیگر تفاوت های فراخوان دوره نوزدهم می توان به اضافه شدن بخش نمایش سنتی ملل (آسیا در نگاه نمایش های سنتی) اشاره کرد. همچنین در این دوره پاتوق نمایش­های سنتی کودک و نوجوان (بخش ویژه استاد هنگامه مفید) نیز به عنوان قسمتی مجزا در فراخوان اصلی آمده است. این مهم با هدف توجه ویژه به فعالیت‌های کودکان و نوجوانان در جهت آموزش و اشاعه نمایش های آیینی - سنتی صورت گرفته است.
از دیگر تفاوت های فراخوان این دوره از جشنواره نسبت به دوره های پیشین در بخش معرکه ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی (یادواره استاد محمود استاد محمد) است که برای آیین ها و مراسم نمایشی استان های کشور نیز اهمیت قائل شده و بخش ویژه منطقه ای یکی از قسمت های مجزای این بخش است.
در این فراخوان جدول زمان‌بندی، شرایط حضور، توضیح موضوع و اهداف هر بخش به تفکیک درج‌شده که علاقه‌ مندان می‌توانند با مطالعه آن و تکمیل و ارسال فرم مندرج به همراه مدارک مورد نیاز، متقاضی حضور در این دوره از جشنواره باشند.
نوزدهمین جشنواره نمایش­های آیینی و سنتی در مردادماه ١٣٩٨ و همزمان با اعیاد سعید قربان و غدیر برگزار خواهد شد.
3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.