به گزارش ایرنا، خراسان جنوبی سومین استان زلزله خیز کشور است و مردم این استان بارها شاهد زمین لرزه های بالای 6 ریشتر بوده اند که به طور میانگین هر 12 سال یکبار روی می دهد.
تجربه های تلخ زلزله دشت بیاض و فردوس در سال 47، طبس در سال 57، اردکول در سال 76 و زیرکوه در سال 91 ایجاب می کند که مردم این استان خطر زلزله را بیش از پیش جدی گرفته و در مقاوم سازی واحدهای مسکونی بیشتر همت داشته باشند.
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این باره گفت: 36 نوع حادثه غیر مترقبه شناسنامه دار در جهان وجود دارد که 24 نوع آن در ایران اتفاق می افتد و 17 نوع در استان شیوع بیشتری دارند.
وحید داعی با این اعتقاد که زلزله از گذشته های دور تاکنون مهمترین حادثه در خراسان جنوبی بوده است، افزود: این استان رکوردار زلزله های بالای هفت ریشتر در کشور است.
وی خضری دشت بیاض را از مهمترین گسل های دنیا معرفی کرد و یادآور شد: 50 درصد خراسان جنوبی در پهنه با خطرپذیری زیاد قرار گرفته است.
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: برای همین منظور پهنه بندی گسل های فعال در دست مطالعه است که اتمام آن در جانمایی ساختمان و مدیریت شهری کمک زیادی می کند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه با توجه به زلزله خیر بودن استان کیفیت ساخت و ساز ها چگونه است عنوان کرد: با بررسی ها و نظارت های مستمر این اطمینان را می توان داد که از لحاظ کیفیت سازه و استحکام بنا در رتبه های اول هستیم و هیچ جای نگرانی نیست.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی هم گفت: عده ای در حاشیه شهرها و شهرک های اقماری با استفاده از خلاء های قانونی روزهای تعطیل یا شبانه ساختمان هایی با کیفیت پایین احداث می کنند.
حسین عباسی با تاکید بر اینکه اغلب این ساخت و سازها از روی ناآگاهی است افزود: تاخیر اجرای قانون نظام مهندسی و وجود این واحدهای مسکونی موجب می شود که با یک زلزله 6.5 ریشتری مثل بم یا زلزله زیرکوه عده زیادی جان خود را از دست بدهند.
وی با اشاره به بازدید از برخی واحدهای غیر مقاوم حاشیه شهرها اظهار داشت: در بسیاری از این منازل دیده شده که هزینه های هنگفتی صرف تزئینات مثل گچبری یا کابینت می کنند اما اصول اولیه استحکام بنا را رعایت نکرده اند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه تخریب ساختمان های مذکور تبعات اجتماعی دارد یادآور شد: مالکان این منازل اغلب معتقد هستند که اگر مرگ بخواهد به سراغشان بیاید در منزل با استحکام هم آنها را فرا می گیرد.
وی ادامه داد: تغییر این دیدگاه ها از توان و تخصص جامعه مهندسی خارج است لذا انتظار می رود جامعه روحانیت و ائمه جمعه در آگاهی رساندن به مردم همکاری کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: با توجه به وقوع چندین زلزله بزرگ در استان به صورت میانگین هر 10 سال یک بار زلزله مخرب 6 ریشتری، حدود یا بالاتر از آن در این منطقه را شاهد هستیم که گواه آن نیز زلزله های بسیار مخرب در طبس، خضری دشت بیاض، بیرجند ، اردکول و زیرکوه است.
سید ابوالحسن میرجلیلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، یکی از راهکارهای مدیریت آثار زیانبار زلزله در استان را آمادگی و پیشگیری دانست.
وی با اشاره به فعال بودن 2 شبکه و 21 ایستگاه لرزه نگاری در استان افزود: با 90 درصد انجام اقدامات پیشگیرانه می توان 400 برابر نتیجه بهتری در بازسازی و بازتوانی را شاهد باشیم.
میرجلیلی ضمن تاکید بر بهسازی و بازسازی واحدهای غیر مقام به خصوص در روستاها اظهار داشت: اگر ساختمان ایمن داشته باشیم قطعا مشکلات ناشی از تخریب کمتر خواهد بود.
وی اضافه کرد: آموزش، فرهنگ سازی و توجه به ساخت و ساز مقاوم عوامل موثر در پیشگیری خسارات بعد از زلزله هستند.
معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: بازسازی و بهسازی بافت های روستایی از مهمترین اقدام های بنیاد مسکن است که طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 تاکنون از 88 هزار و 835 واحد مسکونی استان 39 هزار و 302 واحد مقاوم سازی شده است.
محمدرضا یزدانی بیان کرد: شهرستان زیرکوه با 89.1 درصد و بشرویه با 20.2 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین میانگین مقاوم سازی را در اختیار دارند که امیدواریم طبق میانگین کشوری و طرح های تشویقی مقاوم سازی، شهرستان بشرویه را به بالای 44 درصد برسانیم.
به گزارش ایرنا پنجم دی ماه مصادف با واقعه زلزله بم در تقویم رسمی کشور روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده ‌است. امیدواریم یادآوری وقایع تلخ حادثه هایی چون بم به ارتقای فرهنگ ایمن سازی شهرها و روستاها در مقابل حوادث طبیعی به خصوص زلزله کمک کند.
گزارش از عصمت برزجی
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.