به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی شامگاه سه شنبه در نشست شورای استانی امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه امانت بر دوش انسان از کوه سنگین تر است افزود: در بحث حفاظت از ارزش های فرهنگی و تحکیم خانواده ظاهر آن را می بینیم اما باطن چیز دیگری است.
وی یادآور شد: در مکتب اسلام به معنای حقیقی انسان ها در سایه ایمان برادر می شوند و نمونه هایی که در تاریخ ذکر شده نه تنها به هم محبت دارند بلکه ایثار هم می کنند.
امام جمعه بیرجند ادامه داد: اما در فرهنگ غرب دقیقا انسان شناسی نقطه مقابل مکتب اسلام بوده و می گویند انسان گرگ انسان است.
وی با بیان اینکه همین فرهنگ امروز با عنوان نفوذ، تبلیغات و انفعال جبهه های مخالف در دنیا گسترش می یابد اظهار داشت: عفاف و حجاب، سبک زندگی و خانواده مسئله عمیقی است چرا که وراثت محبت از این مجرا به نسل بعد منتقل می شود.
وی با تاکید بر اینکه غرب ارزش های خانواده، ناموس و فرهنگ جامعه را هدف قرار داده است گفت: باید از تجربه های قبل عبرت بگیریم چرا که امروز از اروپا چیزی می شنویم اما واقعیت ها طور دیگری است.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره با انعکاس برخی اخبار در رسانه ها بیان کرد: ملاحظه می کنیم که رسانه ها می نویسند در انگلیس وزیر جدید به نام وزیر تنهایی و وزیر خودکشی منصوب شده باید علت آنرا را جویا شد.
وی ادامه داد: به خاطر انواع و شیوه های فرهنگ کُش، اعتماد از میان خانه ها می رود و نباید مسئولان بی تفاوت باشند.
نماینده ولی فقیه در استان با طرح این سئوال که کدام انسان می تواند با سلب اعتماد به ناموس، محبت حقیقی به فرزند داشته باشد گفت: آیت الله هاشمی نژاد در خاطره ای بیان کردند که خارجی ها وقتی به ایران می آمدند و ارتباط نزدیک بین فرزند و پدری را می دیدند به این صحنه های عاطفی صادقانه غبطه می خوردند و می گفتند چون اعتماد در خانه های ما نیست به فرزند علاقه ای نداریم.
وی با این هشدار که گوهر گران بهای فرهنگ ایمانی و اسلامی از ما دزدیده می شود گفت: به هر اندازه از دست ما کاری ساخته باشد و انجام ندهیم نسبت به نسل آینده مسئول هستیم.
حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: این موضوع مثل آن است که چوپ چوپانی داشتیم اما وقتی گرک آمد هیچ عکس و العملی نشان ندادیم.
وی با اشاره به فرهنگ غنی اسلام بیان کرد: برخی محققان و نویسندگان مشهور غربی حقایقی در خصوص اسلام و ارزش های آن در بحث تحکیم خانواده دریافته و حتی به واسطه آن اسلام هم آورده اند .
قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز با اشاره به بالابودن سطح برخی آسیب ها در شهرهای بزرگ گفت: اگر قانون های ابلاغی شورای امر به معروف در ادارات و نهادها اجرایی شود در مقابل بسیاری از آسیب ها مصون خواهیم بود.
حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی با اشاره به برگزاری کنگره 2 هزار شهید خراسان جنوبی اظهار داشت: سردار جعفری در این کنگره از خراسان جنوبی به عنوان یک استان ولایت مدار یاد کرد که بسیاری از شاخص های ایمانی در آن بالا است.
وی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم هر روز وضع استان بهتر از گذشته شود افزود: هر مسئولی نسبت به زیر مجموعه خود باید مراقبت کند تا دیگران به دنبال آسیب به جامعه نباشند.
فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی نیز با اشاره به مصوبات قبلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: شهرداری باید در 2 یا چند نقطه شهر پارک ویژه ای برای ورزش بانوان ایجاد کند.
سردا علی قاسمی با بیان اینکه قانون عفاف و حجاب در تمام دستگاه های اجرایی باید اجرا شود اظهار داشت: مدیران دستگاه ها به عنوان رئیس شورای امر به معروف آن مجموعه در خصوص اجرای این قانون باید نظارت داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه اگر مواد قانونی در ادارات اجرا شود مشکلی باقی نمی ماند افزود: در استعلامی که انجام شده 48 دستگاه اجرایی پاسخ دادند که قانون عفاف و حجاب را اجرا می کنند.
دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی، تهیه لباس متحد الشکل برای کارکنان و جداسازی اتاق زنان و مردان در محیط های کاری را از دیگر مصوبات این شورا عنوان کرد و یادآور شد: در بازرسی ها مشاهده شده که برخی شرکت ها و موسسات هنوز این قوانین را به طور کامل اجرا نکرده اند که امید است در دانشگاه ها و ادارات به صورت کامل اجرایی شود.
فرمانده انتظامی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه برگزاری اجلاسیه شهدا تکلیف ما را سنگین تر کرده است گفت: دشمن همجه های زیادی حتی در حوزه های اقتصادی دارد تا موجب انحراف اخلاقی در جامعه شود.
سردار مجید شجاع اظهار داشت: عفاف و حجاب در زمان انقلاب یکی از مطالبات اصلی بوده و 40 سال نیز برای آن فرصت داشتیم اما در بسیاری از جاها کوتاهی شده است.
وی با تاکید بر اینکه تکلیف همه دستگاه های اجرایی و مدیران مشخص است افزود: اگر هر کسی به وظایف خود کرده و بهانه نیاورد کار انجام می شود.
فرمانده انتظامی خراسان جنوبی یادآور شد: با استفاده از منبرها، کرسی دانشگاه ها و کلاس ها درس می توان بسیاری از اقدامات ایجابی در حوزه عفاف و حجاب را انجام داد.
وی با بیان اینکه از فضای مجازی می توان برای گفتمان سازی و ترویج عفاف و حجاب استفاده کرد افزود: فضای مجازی برای همه جوانان و نوجوانان در دسترس بوده و باعث می شود که اطلاعات زیادی کسب کنند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان جنوبی نیز با اشاره به مصوبه ستاد امر به معروف و نهی از منکر در خصوص ساماندهی کودکان افاغنه گفت: با همکاری قرارگاه ولی عصر (عج) طرحی تهیه شد که زمینه اشتغال 10 نفر از این کودکان فراهم شود مشروط به اینکه از نظر بیمه تحت پوشش قرار گیرند.
احسان افسر با بیان اینکه این طرح باید به صورت مدون تهیه شود افزود: مقرر شده طرح مذکور مجدد مورد مطالعه قرار گیرد تا اشکالات قانونی آن رفع شود.
وی ادامه داد: با همکاری بهزیستی از 15 خانوار افاغنه که کودک متکدی داشتند تعهد اخذ شد که نسبت به جمع آوری این کودکان اقدام کنند.
فرماندار بیرجند نیز با اشاره به اقدامات شهرداری برای ایجاد پارک بانوان گفت: مواردی در دست بررسی بود و قرار است نقطه ای از شمال شهر برای فعالیت های ورزشی بانوان آماده سازی شود.
علی ناصری ادامه داد: برای ایجاد بازارچه صنایع دستی نیز شهرداری در تلاش است که از ظرفیت بازارچه ابوذر استفاده کند که با توجه به طرح جدید میدان مرکزی شهر گزینه هایی مطرح و پیگیری می شود.
وی با اشاره به مشکل کمبود فضای سبز در محلات شمال شهر اظهار داشت: در بازدیدی که اخیرا استاندار از این مناطق داشته حل گره های ترافیکی در اولویت قرار گرفته است و فضای سبز هم به موازات آن پیگیری می شود.
فرماندار بیرجند از پیگیری برنامه های 10 گانه حجاب و عفاف در چهارچوب صیانت از حقوق شهروندی خبر داد و گفت: شرکت ها هم مثل سایر ادارات جزو این ستاد صیانت هستند که هر ساله ارزشیابی می شوند.
وی با بیان اینکه وضع عفاف و حجاب در کارکنان پایش و بررسی می شود افزود: نظارت و ارزیابی از همه ادارات انجام و به گروه های ضعیف تذکر داده می شود.
ناصری گفت: کمتر از 10 درصد ادارات در بازرسی ها، گزارشی از اقدامات مربوط به امر به معروف و نهی از منکر را ارایه نکردند که برخی مستندات آنها ناقص بوده است.
وی با تاکید بر اینکه مصادیق رعایت نکردن عفاف و حجاب در ادارات استان خیلی کم است بیان کرد: در سطح کارکنان ادارات شاخص لازم در این زمینه رعایت می شود.
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی نیز در این نشست با بیان اینکه کارهای فرهنگی دیربازده است گفت: اگر برخی اقدامات در استان انجام نمی شد به همان وضع کلان شهرها دچار می شدیم.
حجت الاسلام احمد رضایی با اشاره به برگزاری کنگره 2 هزار شهید اظهار داشت: فضای استان و باطن مردم هنوز آماده کار فرهنگی است و کارهای زیربنایی در حال انجام بوده که امیدواریم نتیجه بخش باشد.
وی بر تقویت مباحث فرهنگی به خصوص در آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: مقطع متوسطه اول بیش از سایر مقاطع باید مورد توجه باشد.
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اعلام آمادگی در بحث آموزش اصناف گفت: بیشتر آسیب های استان ناشی از فضای مجازی است وگرنه خانواده ها اصالت خوبی دارند.
وی یادآور شد: باید در آستانه 40 سالگی پیروزی انقلاب به صورت ویژه به بحث فضای مجازی ورود پیدا کنیم تا از این طریق پاسخ شبهات داده شود.
بحث عفاف و حجاب و رعایت موازین شرعی به خصوص در حوزه گردشگری از مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست بود و در پایان
مقرر شد آموزش عفاف و حجاب برای بازار و ادارات توسط سازمان تبلیغات اسلامی اجرا شود.
مسئولیت فضای مجازی نیز به حوزه اجتماعی استانداری محول شد تا برنامه هایی برای خلاء های موجود در نظر گرفته شود.
همچنین در بحث گردشگری نیز مقرر شد دهیاران مناطق گردشگری به عنوان مسئول نظارت بر ورود گردشگران با مراجع نظارتی همکاری کنند.
آموزش راهنمایان تورهای گردشگری و توجیه و تعهد آنها از دیگر مصوبات این نشست بود که مقرر شد توسط میراث فرهنگی دنبال شود. مطالبه گری برای به روز کردن قانون گردشگری و رفع معایب فعلی نیز از دیگر مصوبات این نشست بود.
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.