به گزارش ایرنا، در روزگاری که همه افراد سرگرم دغدغه و گرفتاری های روزانه خود هستند عده ای پزشک بدون هیچگونه چشمداشتی از زندگی ماشینی و شخصی خود دور شده و وقت خود را وقف خدمت به مردمان مناطق محروم و کم برخوردار می کنند.
برایشان فرقی نمی کند این مردمان محروم و مظلوم از چه صنف، قشر، دین یا مذهبی هستند فقط حس هم نوعی امانشان را بریده و آنها را عاشقانه راهی سفر می کند.
هزاران کیلومتر راه را برای رسیدن به هدف و خدمت بی منت به همنوع می پیمایند تا با دستان پر مهر و محبتشان از دل شکسته کودکان چشم به راه غم غصه را بزدایند.
آری آنها معتقدند آرامش سهم روستاییان و مناطق کم برخوردار است پس با این روحیه جهادی تمام سختی های راه و مکان را با جان و دل می خرند و غرق در شادی، راهی دیار محرومان می شوند.
اینبار قرعه بنیاد خیریه نورآوران سلامت به نام روستای « رقه » شهرستان بشرویه در استان خراسان جنوبی افتاده بود ابتدای مهرماه 97 کلینیک های سیار شامل سه دستگاه تریلی با کاربردهای درمانگاه چشم، اتاق عمل چشم و کلینیک دندانپزشکی با رعایت تمامی استانداردهای درمانی در این روستا مستقر شدند.
حضور گروهی متشکل از 10 چشم پزشک، 30 دندانپزشک و 15 بینایی سنج تعجب مردمان این سرزمین را برانگیخته بود در نهایت حاصل تلاش شبانه روزی 70 روز آنان در این منطقه انجام پنج هزار و 89 ویزیت رایگان چشم و دندان بود.
راهی روستای رقه بشرویه شدیم در محل استقرار تیم نورآوران سلامت، زنان و مردانی با چهره های رنج دیده و خسته از ناملایمات زندگی برای ویزیت چشم و دندان به صف ایستاده بودند.
در بین آنها کودکانی نیز بودند که چهره و چشمانی بسیار زیبا داشتند اما بخاطر مشکلات بینایی، خود را در آغوش مادرشان پنهان می کردند.
حاج رضا 65 سال سن دارد مردی بلند قد و لاغر اندام که با لبهای خندان خدا را بابت حضور بنیاد خیریه نورآوران در روستایشان شکر می کند و می گوید: چند سال است آب مروارید گرفته ام اما تنها درآمد زندگی ام یک گاو است که اگر آن را هم بفروشم هزینه عمل جراحی یک چشمم هم نمی شود.
وی ادامه می دهد: از وقتی شنیدم تیمی از پزشکان قرار است به روستا آمده و به صورت رایگان چشم و دندان ما را ویزیت و عمل جراحی کنند مدام سر نماز دعایشان می کنم به ویژه برای پدر و مادرانشان که این چنین فرزندانی تحویل جامعه داده اند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم برای حضور در جمع کاروان خیریه نورآوران سلامت و انجام عمل جراحی چشم تعدادی از ساکنان مناطق روستایی و محروم خراسان جنوبی چهارم آذر ماه جاری به بشرویه سفر کرد و تعدادی از بیماران را ویزیت و 6 عمل جراحی را در روستای « رقه» این شهرستان انجام داد.
سید حسن قاضی زاده هاشمی، فردی که در کسوت پزشکی در تحقق هوالشافی تلاش کرده و بدون ادعا در محروم ترین مناطق نیز به ارایه خدمت می پردازد بدون شک تنها هدف وی و اعضای تیم های خیرخوانه پزشکی بهبود وضعیت بهداشت و ارتقای سلامت بیماران است.
همچنین در میان هیاهوی جمعیت اهالی روستا، صدای ظریف پسربچه ای به گوش می رسد امیرعلی چهارساله عینک های ذره بینی به چشم دارد و با شوق و ذوق به همه سلام می کند.
با زبان شیرین کودکانه اش می گوید؛ امسال به مهد کودک می روم و می خواهم خواند و نوشتن را یاد بگیرم، هر دکتری که چشمان من را درست کند تا بدون عینک باشم امسال حرم امام رضا(ع) برایش دعا می کنم.
می گویم برای آقای وزیر که چشمانت را ویزیت کرد چه دعایی می کنی دستان کوچکش را به سمت آسمان بلند کرد و گفت خدا به او یک زن بهشتی بدهد!!
از صحبت های برخی اهالی این روستا پیداست بی پولی و نداشتن دسترسی به مراکز درمانی سبب حادتر شدن بیماری های چشمی آنها شده است اما با وجود مشکلاتشان از پزشکانی که برای درمان آمده اند با لبخند پذیرایی می کنند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند هم در گفت و گو با ایرنا می گوید: از نظر سطح بندی ارایه خدمات توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شهرستان بشرویه متخصص چشم تعلق نمی گیرد لذا تاکنون این شهرستان متخصص چشم نداشته است.
محمد دهقانی فیروزآبادی ادامه می دهد: از این رو نیازهای چشم پزشکی مردم این منطقه باید در شهرستان های بیرجند، فردوس، طبس، مشهد و سایر رفع شود اما با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب مردم، تا این نیازها حاد نشود کسی به شهرستان های مجاور مراجعه نمی کند.
وی می افزاید: اکثر افرادی که برای ویزیت یا سایر عمل های چشم پزشکی به این تیم مراجعه کردند اذعان داشتند بخاطر شرایط بد مالی تاکنون به چشم پزشکی نرفته اند.
یکی از چشم پزشکان این گروه خیریه که در حال معاینه چشم یکی از بیماران بود می گوید: از ابتدا که بنیاد نورآوران سلامت در شرق کشور ( سال 89) آغاز بکار کرده تاکنون در طرح های مناطق محروم حضور داشته ام و نسبت به این کار حس عجیبی دارم.
حمیدرضا فلاح با بیان اینکه 10 سال معاون بیمه خدمات درمانی بوده است ادامه می دهد: در جامعه مدام عده ای از روی قصد و غرض اصرار دارند پزشکان را انسان های مال دوست و مال پرست معرفی کنند در حالیکه 95 درصد پزشکان انسان های خدوم هستند.
وی یادآور می شود: ممکن است یک درصد پزشکان مال دوست باشند اما این دلیلی بر نسبت دادن این ویژگی به تمامی پزشکان کشور نیست.
این پزشک متخصص بیان می کند: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت وضعیت پزشکان به ویژه در مناطق محروم قابل توجه یا مکفی نبود که بعد از اجرای طرح این مبالغ افزایش یافت و حق الزحمه ای که برای پزشکان مناطق محروم در نظر گرفته شد اما آنهم اکنون به تاخیر افتاده و از شهریورماه پارسال کارانه به ما پرداخت نشده است.
وی می افزاید: پزشکانی با هزینه های اندک و درآمد ناکافی تنها به عشق خدمت به همنوع ر حال خدمت رسانی هستند حتی درآمد کارانه آنها بعد از یکسال یا بیشتر پرداخت می شود پس نباید پزشکان را انسان هایی مادی گرا دانست.
فلاح می گوید: موقعیتی که با عنوان بنیاد نورآوران سلامت برای ما پیش آمده فرصتی برای خدمت رسانی به مردم است ما این کار را اندیشه مالی نمی دانیم بلکه به عنوان وظیفه انجام می دهیم.
وی با تاکید بر اینکه عدالت در دسترسی به امکانات پزشکی بایستی در مجموعه وزارت بهداشت و دولت مدنظر باشد یادآور می شود: حرکت هایی مانند فعالیت بنیاد نورآوران و سایر تیم های خیرخواهانه شاید به این دلیل است که عدالتی که باید در زمینه ارایه خدمات پزشکی انجام نشده است.
این جراح چشم اضافه می کند: کاری از دست ما برنمی آید مگر اینکه گوشه ای از کار را گرفته و خدمتی برای مردم انجام دهیم.
وی می افزاید: وضعیت بهداشت و درمان ما با قبل از انقلاب یا 40 سال قبل قابل مقایسه نیست و بسیاری از بیماری ها با تدابیر وزارت بهداشت و برنامه ریزی مدیران دولت ها اکنون از بین رفته است.
در میان اهالی روستای رقه بشرویه بیشتر زوج های سالمندی به چشم می خورند که در گوشه و کنار این میدان جهادی روی زمین یا صندلی ها نشسته و در انتظار ویزیت یا عمل جراحی چشم هایشان بودند.
مادر بزرگی هم در این جمع بیان می کند؛ با این کار خیر پزشکان، نه تنها چشم سرمان بلکه چشم دلمان هم روشن شد، خدا پشت و پناهشان باشد و پدر و مادرشان را بیامرزد.
در گوشه ای از این حیاط مرد میانسالی را می بینم که مادرش را بغل کرده و به داخل کانکس می برد منتظر ماندم تا بیرون آمد از وی درباره مادرش پرسیدم که در پاسخ می گوید: وضعیت جسمی مادر سبب شده برای درمان چشمانش در خارج از روستا با مشکل مواجه شویم و خودش هم راضی نمی شد.
او نمی تواند روی پای خودش بایستد چشمانش هم خیلی کم سو شده 75 سال سن دارد وقتی مادر شنید قرار است دکترهایی به روستا آمده و برای رضای خدا مریض ها را معاینه کند پیشنهاد داد برای ویزیت اینجا بیایم.
در جای جای کشورمان شاهد حضور خیران، نیک اندیشان، جهادگران و بسیجیانی هستیم که بدون هیچگونه چشمداشتی به مناطق محروم و کم برخوردار رفته و به دنبال هیچ پست و مدیریتی هم نیستند.
و اما سخنی با شما پزشکانی که درد مردم مناطق محروم و کم برخوردار را از نزدیک لمس کرده اید.
همانطور که می دانید یکی از مهمترین آموزه های قرآن و اهل بیت (ع) خدمت به مردم و نیازمندان جامعه است اینکه خاطر ناشاد را دلشاد می کنید همت است.
گاهی خدا می خواهد با دست شما دست دیگر بندگانش را بگیرد پس وقتی دستی را به یاری می گیرید بدانید دست دیگر شما در دستان خداست به راستی که چقدر دستانتان بوسیدنی و نورانی شده اند، 70 روز تلاش خستگی ناپذیر اعضای بنیاد خیریه نورآوران سلامت در خراسان جنوبی به پایان رسید، دعای خیر مردمان کویر تشنه استان مرزی خراسان جنوبی همیشه بدرقه راهتان خواهد بود.
گزارش از رقیه محمدی
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.