مجید هاونگی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این چاه ها بیشتر در مناطق کوهستانی و حاشیه رودخانه ها در دشت های قاین، اسفدن، سده و افین حفر شده بود و با توجه به اینکه برخی چاه ها در مجاورت قنوات حفر می شود تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش دبی آب قنوات دارد.
وی با بیان اینکه تعداد 20 حلقه چاه غیرمجاز دیگر در شهرستان های قاینات و زیرکوه شناسایی و حکم قضایی برای پلمب آن گرفته شده است اضافه کرد: تعدادی دیگر چاه غیرمجاز در شهرستان های مذکور شناسایی شده که پس از دریافت حکم قضایی برای کاهش برداشت از سفره های آب زیرزمینی شهرستان پلمب می شوند.
هاونگی اظهار داشت: در شهرستان های قاینات و زیرکوه 43 رودخانه دائمی و فصلی وجود دارد که از این تعداد 9 رودخانه دبی پایه دارند و دائمی هستند.
وی گفت: با توجه به 18 سال خشکسالی در منطقه، چاه های غیرمجاز برای مدیریت منابع آبی مسدود و بهره برداری از چاه‌های کشاورزی توسط کنتورهای هوشمند کنترل می شود که تاکنون 460 کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی این شهرستان ها نصب شده است.
2 هزار و 800 منبع آبی در قاینات و زیرکوه وجود دارد که از این تعداد 964 حلقه چاه، یکهزار و 188 رشته قنات و 551 دهنه چشمه است.
قاین مرکز شهرستان قاینات در 105 کیلومتری شمال بیرجند و حاجی آباد مرکز شهرستان مرزی زیرکوه در 190 کیلومتر شمال شرق مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
7556*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.