به گزارش ایرنا مهدی جعفری روز چهارشنبه در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان خراسان جنوبی افزود: با این وجود سومین استان پهناور کشور هستیم و از نظر طول راه ها رتبه ششم کشور را در اختیار داریم که طبق آخرین وضعیت راه ها پنج درصد از راه های کشور در این استان است.
وی گفت: 80 درصد تلفات جاده ای در 2 کریدور شمال به جنوب استان اتفاق می افتد که نیازمند توجه ویژه به دوبانده شدن محورها هستیم.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: از 10 کریدور کشوری 2 کریدور در خراسان جنوبی قرار دارد که کریدور چابهار به مشهد با ۴۲۴ کیلومتر یکی از کریدور های مهم استان است و تاکنون 177 کیلومتر از آن آسفالت شده است.
وی تصریح کرد: کریدور بندرعباس به مشهد با ۶۳۱ کیلومتر راه دومین کریدور مهم است که ۵۳ درصد آن آسفالت شده است.
جعفری اظهار داشت: وضعیت باندهای دوم استان هفت درصد کمتر از متوسط کشوری است و برای رسیدن به حالت نرمال باید 512 کیلومتر دیگر راه دوم ایجاد کنیم.
وی یادآور شد: از ابتدای سال 96 تاکنون ۱۶۷ کیلومتر باند دوم در سطح استان احداث شده است و در 67 کیلومتر دیگر زیرسازی های لازم انجام شده و آماده آسفالت است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تصریح کرد: یکی از مهم ترین پروژه های استان محور بیرجند به قاین است که تاکنون ۵۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و هشت کیلومتر دیگر در حال آماده سازی است.
وی بیان کرد: در این ارتباط ۳۶ میلیارد تومان اعتبار داریم اما 120 میلیارد تومان برای ادامه کار و مطالبات پیمانکاران نیاز است.
وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین پروژه های موثر در اقتصاد استان تکمیل محور ماهیرود به فراه افغانستان است، اظهار داشت: ۶۴ کیلومتر از این پروژه تکمیل شده و اعتبار ابلاغی این طرح در سال جاری حدود ۹۰ میلیارد ریال بوده است که 400 کیلومتر از راه را کوتاه خواهد کرد.
جعفری با بیان اینکه از ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در سطح استان ۸۲۹ روستا از راه آسفالت برخوردار است، گفت: ۸۹ روستا فاقد راه آسفالته هستند اما وضعیت استان در راه روستایی نسبت به میانگین کشور بالاتر است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه در طرح بازآفرینی شهری اقدامات خوبی صورت گرفته است، تصریح کرد: روکش آسفالت، زیرسازی، جدول گذاری، میدان، کتابخانه، سالن ورزشی، پارک محله و خانه محله از جمله این اقدامات است.
وی بیان کرد: در خصوص بازآفرینی شهری دولت 100 هزار واحد مسکن را در بافت های ناکارآمد تصویب کرده که از این آمار هزار و 762 واحد سهم خراسان جنوبی است که در هفت شهرستان ساخته خواهد شد.

** بیش از 99 هزار تخلف در خراسان جنوبی ثبت شد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی هم گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 99 هزار و 482 فقره تخلف در جاده های استان به ثبت رسید که از این تعداد 80 هزار و 323 فقره به جریمه ختم شد.
جعفر شهامت افزود: سال گذشته در استان 240 نفر در تصادفات جاده ای جانشان را از دست دادند اما این آمار با توجه به استقرار دوربین های جاده ای و اعمال قانون 11 درصد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان در صدر تخلف سرعت کشور است، اظهار داشت: میانگین تخلف سرعت در خراسان جنوبی 26 درصد است که تراکم جمعیتی پایین، طول راه‌ ها و کویری بودن، راننده‌ ها را به افزایش سرعت تشویق می‌کند.
مدیرکل راهداری خراسان جنوبی با بیان اینکه کاهش 30 درصدی اعتبارات و افزایش 70 تا 300 درصدی هزینه ‌ها کار را دشوار کرده است، افزود: در حوزه آی تی و اعمال مقررات فرصت های ویژه ای وجود دارد که در صورت اعمال، نتیجه قابل توجهی را شاهد خواهیم بود.

** 141 واحد صنعتی استان غیر فعال هستند
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی هم گفت: از 330 واحد صنعتی در استان 141 واحد غیر فعال و 189 واحد فعال هستند که نشان دهنده بحران 40 درصدی در واحد های صنعتی است.
عباس جرجانی افزود: در حال حاضر 53 درصد از واحدهای صنعتی با مشکل کمبود نقدینگی، 20 درصد بازار فروش، 10درصد ضعف تکنولوژی، هفت درصد تامین مواد اولیه و 6 درصد در تامین زیرساخت های تولید با مشکل مواجه هستند.
وی با بیان اینکه پایین بودن بهره وری تولید و مشکلات مدیریتی عامل اصلی این مشکلات در واحد های صنعتی است، تصریح کرد: با همه اینها با 29 قرارداد جدید افزایش سرمایه گذاری را شاهد هستیم.
جرجانی در ادامه گفت: خراسان جنوبی دارای 21 ناحیه صنعتی مصوب است که 18 شهرک در حال واگذاری هستند.
خراسان جنوبی با 151 هزار کیلومتر مربع مساحت سومین استان پهناور کشور است که از نظر طول راه ها رتبه ششم کشور را در اختیار دارد.
*3215 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.