به گزارش ایرنا حسن اکبری روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی و تدوین برنامه عملیاتی ظرفیت سازی، مشارکت و آگاهی رسانی بهره برداری و احیای تالاب کجی نمکزار افزود: برخورد نادرست با طبیعت به نوعی انتقام طبیعت را در بر داشته و این استان هم مستثنا نیست.
وی گفت: حوزه آبی دشت سهل آباد و تالاب کجی نمکزار با توجه به استفاده نادرست به شدت تحت تاثیر قرار گرفته به طوری که جدای بر کمبود سفره آب زیرزمینی در آینده نه چندان دور با این طرز بهره برداری به کانون گرد و غبار و تهدیدی برای منطقه تبدیل خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی تصریح کرد: امروز تنها اطراقگاه پرندگان مهاجر و بومی در حوزه مرکز به شرق کشور در حال نابود شدن است که اگر مشارکت عمومی در حفظ این نعمت خداوندی صورت نگیرد با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی گفت: گرد و غبار حاصل از تالاب موجب مهاجرت مردم عشایر و روستانشینان اطراف کجی می شود و با خالی شدن روستاها امنیت به خطر خواهد افتاد.
اکبری ادامه داد: افزایش آگاهی عمومی و حساس سازی ساکنان هر اقلیم و بوم به گونه ای که مردم نقش تصمیم سازی را در سیاست گذاری های حفظ اینگونه اکوسیستم ها داشته باشند، ضروری است.
وی اظهار داشت: این آمادگی هرچه خودجوش تر باشد امید بیشتری برای پایداری وضعیت تالاب وجود خواهد داشت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در همین ارتباط سازمان حفاظت محیط زیست در نظر دارد به منظور بهره برداری خردمندانه از تالاب؛ برنامه عملیاتی ظرفیت سازی، مشارکت و آگاهی رسانی (cepa) را با هدف مشارکت ذینفعان در حفاظت، مدیریت، بهره برداری و احیای تالاب کجی نهبندان از محل اعتبارات ملی اجرا کند.
تالاب کجی نمکزار دارای 22 هزار هکتار وسعت است که در 75 کیلومتری شهر نهبندان در خراسان جنوبی قرار دارد.
3215*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.