بیماری طاعون نشخوار کنندگان نوعی بیماری ویروسی و بسیار مسری است که در میان حیوانات اهلی،‌ گوسفند و بز شیوع دارد که به گفته کارشناسان، این بیماری در گله هایی که سابقه واکسیناسیون یا ابتلا به بیماری ندارند می‌تواند 80 تا 90 درصد دام‌ها را مبتلا کند و 50 تا 80 در صد مبتلایان را به کام مرگ بکشد.
واکسن نزدن بموقع و فراگیر دام‌های اهلی در زمان مقتضی به علت کمبود واکسن،جابه جایی دام‌های اهلی بدون مجوز بهداشتی دامپزشکی به‌ ویژه جا به جایی دام ‌های بیمار و غیرواکسینه، مهمترین عوامل شیوع طاعون نشخوارکنندگان است.
بیماری‌های واگیر دامی در کنار سایر عوامل تهدیدکننده محیط زیست طبیعی از جمله تخریب زیستگاه‌های جانوران وحشی، شکار و صید بی‌ رویه، آلودگی‌ها، بهره ‌برداری غیراصولی از منابع طبیعی، گرد و غبار، خشکسالی‌های متوالی به‌ عنوان مهمترین عوامل تهدید کننده تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی جانوری محسوب می‌شود و می‌تواند علاوه بر محیط زیست، سلامت جامعه و اقتصاد دامپروری را نیز تحت تاثیر قرار دهند.
بر اساس آمارهای سازمان حفاظت محیط زیست تلفات حیات وحش بر اثر ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک طی سال‌های اخیر رو به فزونی بوده است ، طی سال 1390 تلفات در بین قوچ و میش‌های وحشی در پارک ملی ساری‌ گل خراسان شمالی و در سال 1393 تلفات در بین کل، بز، قوچ و میش‌های وحشی در پارک ملی بَمو در استان فارس گزارش شده است.
طی سال 1394 و نیمه اول سال 1396 بیش از 1200 رأس از گونه‌های ارزشمند کل، بز، قوچ و میش وحشی در یک همه‌گیری شدید در حیات وحش استان‌های مرکزی، البرز، قزوین، تهران، زنجان، خراسان شمالی و سمنان بر اثر این بیماری تلف شدند.
بنابر این اقدامات حفاظت محیط زیست برای واکسیناسیون بموقع دام‌های اهلی و پیگیری‌های متعدد محیط زیست برای انجام اقدامات پیشگیرانه‌ و کنترل این بیماری در مناطق تحت مدیریت ضرورت دارد.
اکنون با پیگیری اداره کل حفاظت محیط زیست فارس و همکاری دامپزشکی این استان مبنی بر انجام واکسیناسیون دام های اهلی علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حاشیه مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست تمام دام های اهلی حاشیه این مناطق واکسینه شده اند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس دراین زمینه به ایرنا گفت: کارشناسان و نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان فارس با حسایت کامل نسبت به پایش مستمر مناطق تحت مدیریت در پارک های ملی ، مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش و مناطق شکار ممنوع این استان در حال گشت زنی و کنترل هستند که در صورت مشاهده هر گونه تلفات ضمن اعلام به شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه، نسبت به تهیه گزارش جامع و ارسال به اداره کل اقدام می کنند.
سعید محمودی افزود: از اقدامات در حال انجام به منظور کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری در مناطق، تامین آب شرب آبشخورها به صورت روزانه و تعویض آب باقیمانده، شست و شو وضدعفونی آبشخور ها به صورت منظم، جلو گیری ازدسترسی دام اهلی به آبشخور های مناطق تحت مدیریت، جلوگیری از ورود دام به مناطق تحت مدیریت، گزارش فوری رویت هرگونه تلفات در جمعیت حیوانات نشخوارکننده وحشی است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: با توجه به اینکه امکان واکسینه کردن وحوش در طبیعت نیست،تتنها راه جلوگیری از سرایت این بیماری در طبیعت کنترل و پیشگیری از شیوع این بیماری در جمعیت های پستاندارا ن وحشی بویژه کل و بز ، آهو ، جبیر ، قوچ ومیش است.
وی ادامه داد: در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی برای کنترل این بیماری،می تواند از حیات وحش به دام و برعکس انتقال یابد که موجب تلفات در جمعیت های حیات وحش و دام های اهلی می شود.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.