علی تهوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشور در خصوص کالاهای اساسی از وضعیت مطلوبی برخوردار است و تمامی کالاهای اساسی با ارز دولتی تامین می شود بنابراین جای نگرانی وجود ندارد.
وی بیان کرد: در شرایط فعلی تولید در سطح مناسبی قرار دارد و تقاضای بالای خرید یک کالا ممکن است در سطح عرضه کمبود مقطعی به وجود بیاورد.
معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: مردم در چنین شرایطی باید براساس نیاز واقعی مصرف خانوار اقدام به خرید کالا کنند تا در سطح عرضه تعادل لازم ایجاد شود.
وی اضافه کرد: گاهی شاهد خریدهای غیرضرور یا بیش از نیاز مردم و همشهریان هستیم که در حقیقت نوعی از احتکار خانگی محسوب می شود.
تهوری گفت: در خصوص خرید کالا در حد مناسب، مصارف مردمی نسبت به سال های گذشته تغییر نداشته است اما در برخی کالاها سطح تولید واحدها افزایش یافته و حتی عرضه و خرید توسط عمده فروشان و بنکداران 2 تا سه برابر انجام می شود.
وی اظهار داشت: این وضعیت گویای این است که در بسیاری از گروه های کالایی نه کمبود تولید و نه مشکل تامین وجود دارد و آنچه در بازار این نوع کالاها التهاب ایجاد می کند خرید بیش از نیاز و چند برابری برخی مردم است.
معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا وقتی قیمت کالایی افزایش می یابد انجمن های حمایت از مصرف کنندگان پیشنهاد می دهند مردم و مصرف کنندگان خرید را یک واحد کمتر انجام دهند لذا کاهش خرید و مصرف، شرکت را وادار به کاهش قیمت می کند.
وی ادامه داد: این موضوع در ایران برعکس است و هنگام گرانی کالا خرید مردم بیشتر و خریدهای نامتعارف در کشور باعث برهم خوردن شاخص عرضه و تقاضا می شود.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.