موسی سلیمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال 2 هزار و 700 هکتار از باغات و مزارع کشاورزی سرایان زیر پوشش طرح مبارزه تلفیقی با آفات قرار گرفته است.
وی بیان کرد: در سال های اخیر روش های کنترل تلفیقی و بیولوژیک به منظور ارتقای سلامت محصولات کشاورزی و تولید محصول سالم جایگزین روش های مبارزه شیمیایی محض شده است.
مدیر جهاد کشاورزی سرایان مبارزه تلفیقی با آفات و بیماری ها را از برنامه های مهم این شهرستان عنوان کرد و گفت: در این زمینه اقداماتی از جمله ایجاد 2 کلینیک گیاه پزشکی، پنج ناظر گیاه پزشک در فصول زراعی، انعقاد قرارداد با کشاورزان، توزیع کارت زرد و برگزاری کارگاه های آموزشی برای کشاورزان در خصوص مصرف سموم انجام شده است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر طرح مبارزه تلفیقی با آفات و کاهش مصرف سموم بر روی محصولات عمده شهرستان از جمله پسته، انار و جالیز در حال اجرا است.
سلیمانی گفت: پنج کارشناس ناظر طرح گیاه پزشکی در شهرستان سرایان براساس سطح زیرکشت محصولات و اهمیت آفات و بیماری ها، تقسیم بندی شده و مشغول به کار در این زمینه هستند.
وی از فعالیت چهار فروشگاه عرضه سموم کشاورزی در شهرستان سرایان خبر داد و افزود: کشاورزان و باغداران براساس نسخه های گیاه پزشکان سم را از فروشگاه های مجاز تحت نظارت سازمان حفظ نباتات با پروانه صلاحیت فنی از سازمان جهاد کشاورزی تهیه کنند.
وی میزان مصرف سم در بخش زیادی از محصولات کشاورزی سرایان را ناچیز دانست و گفت: با آگاهی بخشی به کشاورزان و برگزاری کارگاه های آموزشی، سموم در برخی محصولات که نیاز به مصرف سم دارند به طور کارشناسی شده مصرف می شود.
شهرستان سرایان یکی از قطب های تولیدی کشاورزی استان خراسان جنوبی است که براساس آمار سال 1394 با دارابودن 155 حلقه چاه عمیق و 210 رشته قنات و چشمه سار با سطح زیرکشت 16 هزار و 45 هکتار و تولید سالانه 94 هزار و 54 تن محصولات زراعی و سطح زیر کشت پنج هزار و 216 هکتار محصولات باغی با تولید سالانه 13 هزار و 767 تن در اشتغالزایی منطقه نقش بسزایی داشته است.
فاصله شهر سرایان تا بیرجند مرکز خراسان جنوبی 160 کیلومتر است و این شهرستان دو بخش آیسک و سه قلعه و چهار دهستان آیسک، سه قلعه، مصعبی و دوکوهه و 36 روستا دارد.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.