محمد رضا فخر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد 250 دستگاه روز قبل پذیرش شده که علت کاهش آنها به دلیل آغاز تعطیلات سه روزه است.
وی افزود: از طرفی با توجه به اعلام ممنوعیت تردد وسایل سنگین در محور بیرجند - قاین و بالعکس، بارگیری کمتر شده در غیر اینصورت هیچ مشکلی در خصوص مبادلات تجاری ما ایجاد نشده است.
رئیس سازمان بازارچه های مرزی خراسان جنوبی بیان کرد: اجازه حمل هرگونه کالای صادراتی که در لیست بازارچه مرزی ماهیرود وجود دارد در مرز امکان پذیر است.
وی عنوان کرد: تاکنون هیچگونه نامه رسمی یا مستند مبنی بر ممنوعیت کالاهای خاص از طرف ایران و افغانستان ابلاغ نشده و شرایط بازار نیز عادی است.
دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان روز گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: واردات مواد نفتی، سیمان و آهن ایران به افغانستان فقط از مرز «فراه» ممنوع شده و واردات این اقلام از طریق سایر مرزها مثل دوغارون و نیمروز همچنان ادامه دارد.
مظفر علیخانی، انتشار خبر ممنوعیت صادرات مواد نفتی، سیمان، آهن، کاشی و سرامیک ایران به مقصد افغانستان را تکذیب کرد و گفت: ممنوعیت واردات مواد نفتی، سیمان و آهن به افغانستان فقط از مرز فراه بوده و ارتباطی با تحریم های آمریکا و دلایلی از این دست ندارد و فقط به دلیل مشکلات گمرکی این مرز است.
«فراه» نام یکی از مرزهای ایران و افغانستان است که در ولایت فراه و در هم مرزی با استان خراسان جنوبی قرار دارد.
به گزارش ایرنا، حقوق ورودی مواد سوختی به افغانستان 125 دلار به ازای هر یک تن، فولاد 2.5 تا 10 درصد، سیمان 10 درصد، کاشی و سرامیک 2.5 تا 10 درصد است.
پارسال 2.5 میلیارد دلار کالا از ایران به افغانستان صادر شد و افغان ها نیز 20 میلیون دلار کالا به ایران صادر کردند.
البته افغان ها معتقدند سالانه 500 میلیون دلار کالا نیز به صورت غیررسمی از ایران به افغانستان صادر می شود.
مرز ایران و افغانستان حدود 945 کیلومتر است که 465 کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان خراسان جنوبی قرار دارد و از چهار بازارچه مرزی استان با این کشور همسایه فقط بازارچه ماهیرود فعال است.
این بازارچه در فاصله 240 کیلومتری شهر بیرجند و در فاصله 140 کیلومتری شهر سربیشه قرار دارد، این بازارچه با شهر فراه مرکز استانی به همین نام در افغانستان 150 کیلومتر فاصله دارد.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.