یادداشت جی پلاس؛

تندترین انتقادات و دست رد نظام وظیفه، حاصل یک درخواست نسنجیده!/ معافیت فوتبالیست ها به چه قیمت؟

مسعود سلطانی فر برای جلب رضایت کارلوس کی‌روش و فدراسیون فوتبال خواستار معافیت 7 بازیکن تیم ملی شده اما ستاد کل نیروهای مسلح درخواست او را با پاسخ منفی جواب داده تا وزیر ضمن گرفتن پاسخ منفی، به رفتار تبعیض آمیز در قبال سایر رشته های ورزشی محکوم شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ عملکرد خوب تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2018 روسیه و درخواست کارلوس کی‌روش برای رفع مشکل سربازی بازیکنانش برای خروج از ایران و شرکت در رقابت‌های بین المللی، مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان را بر آن داشت که در طی نامه‌ای خواستار معافیت هفت بازیکن جوان تیم ملی تحت عنوان ورزشکار قهرمان شود اما سردار سرلشکر پاسدار دکتر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با استناد به قانون معافیت ورزشکاران قهرمان، درخواست وزیر ورزش را با پاسخ منفی جواب داده است.

این هفت بازیکن یعنی سعید عزت اللهی، سردار آزمون، سید مجید حسینی، علیرضا جهانبخش، علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی و علی قلی‌زاده در سال‌های اخیر با استفاده از شرایط دانشجویی از رفتن به خدمت سربازی امتناع کردند و به طور قانونی در تیم‌های خارجی و داخلی بازی کردند و در مواقع اضطراری توانستند توسط فدراسیون فوتبال مجوز خروج از کشور خود را برای همراهی تیم ملی به دست بیاورند.

در نهایت این هفت بازیکن با نزدیک شدن به خدمت مقدس سربازی، توسط سرمربی تیم ملی فوتبال، خواستار معافیت شدند و کی‌روش هم این موضوع را یکی از بندهای تمدید قراردادش با فدراسیون فوتبال قرار داد که وزارت ورزش با گذشت چندین روز از این درخواست، نتوانست برای حل شدن آن راهکاری پیدا کند.

درخواست وزیر به صرف حضور این هفت بازیکن در جام جهانی، به حدی برای ورزشکاران سایر رشته ها عجیب بود که اعضای تیم ملی والیبال و بسکتبال در صحبت ها و پیام‌های خود در صفحات مجازی، آن را به سخره گرفتند و به این رفتار تبعیض آمیز اشاره کردند.

البته این درخواست در نوع خود جالب است و برای نخستین بار از سوی یک مقام رسمی مطرح می شود. نکته مهم در این است که وزیر ورزش و جوانان تاکنون برای سایر رشته های ورزشی اقدام مشابه نداشته است.

اینکه چرا وزیر ورزش که باید همه اهالی ورزش و قهرمانان سایر رشته های ورزشی را مورد تفقد خود قرار دهد با نادیده گرفتن تمام افتخارات رشته هایی چون کشتی، تکواندو، کاراته، جودو، والیبال، بسکتبال و .....، فقط تیم ملی فوتبال و ملی پوشان آن را مورد لطف خود قرار داده البته جای سوال دارد که پیشتر درباره آن نوشتیم. (از مهدوی کیا تا سردار و قلی زاده!/ آیا فوتبالیست ها باید معافیت سربازی بگیرند؟)

در اینکه دغدغه کی روش برای در اختیار داشتن بازیکنانش برای جام ملت های آسیا منطقی است، هیچ شکی نیست اما راه حل وزیر ورزش برای حل این مساله به ویژه در مقطع زمانی کنونی که جوانان بی ادعای این مملکت بعضا در سخت ترین وضعیت جغرافیایی مرزهای کشور در حال انجام خدمت سربازی هستند و یا حتی قهرمانان ورزشی دیگری که بعضا وضعیت مشابه این فوتبالیست ها را داشتند، کمی عجیب بود!

تبعیضی که ورزشکاران غیرفوتبالی به آن اشاره کردند به همین جا هم بسنده نکرده و در این بین بحث معطلی ها چند ماهه و بعضا چند ساله برخی قهرمانان برای دریافت جایزه مدال هایشان و قیاس گرفتن با پاداش وزارتخانه به ملی پوشان فوتبال پیش از جام جهانی نیز مطرح شد و نشان داد تصمیمات مدیریتی می بایست سنجیده تر باشد و قطعا از متولی اصلی ورزش کشور انتظار رویه ای ثابت و غیرتبعیض آمیز در قبال تمام ورزش های قهرمانی به رسمیت شناخته شده در این مملکت می رود.

دیدگاه تان را بنویسید