یادداشت جی پلاس؛

از مهدوی کیا تا سردار و قلی زاده!/ آیا فوتبالیست ها باید معافیت سربازی بگیرند؟

نامه وزیر ورزش برای معافیت هفت فوتبالیست جوان ایران در جام جهانی، موافقان و مخالفان زیادی دارد. موافقانی که معتقدند این تصمیم مسیر رشد را برای آن ها هموار می کند و منتقدانی که آن ها نوعی تبعیض و کار تبلیغاتی می دانند. سوال مهم هم این است: آیا عملکرد همه این بازیکنان در جام جهانی در حد و اندازه چنین خواسته ای بود؟

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ ماجرای خدمت سربازی و محدودیت هایش برای ورزشکاران اتفاق تازه ای نیست. سال هاست ورزشکارانی که در نوجوانی و جوانی چهره می شوند، خدمت مقدس سربازی مانعی است برای ادامه روند رشدشان. برای برخی بحث خروج از کشور به منظور حضور در تورنمنت های مختلف مشکل ساز می شود، برخی دیگر مجبور می شوند راهی تیم های نظامی شوند و کیفیت پایین تر این تیم ها روند صعودی شان را دچار مشکل می کند و عده ای دیگر هم در خارج از کشور فعالیت می کنند و برای رفت و آمد بدون مشکل به کشور، نیازمند معافیت هستند.

  • قانون معافیت شامل چه ورزشکارانی می شود؟

نکته اینجاست که چند سالی می شود به منظور ایجاد چارچوب مشخص، قانونی تصویب شده تا قهرمانان رشته های مختلف ورزشی، پس از موفقیت های بزرگ بتوانند از خدمت سربازی معاف شوند. قانونی که مدل آوران بازی های المپیک و پاراالمپیک، بازی های آسیایی و رقابت های جهانی در برخی رشته ها را از خدمت سربازی معاف می کند. با این حال باز هم می بینیم که حالا وزیر ورزش، با ارائه در خواستی به دنبال گرفتن معافیت برای هفت بازیکن تیم ملی فوتبال است.

  • معاف شدن فوتبالیست ها عادلانه است؟

تقریبا همه اعتقاد دارند که ملی پوشان فوتبال در جام جهانی عملکرد خوبی داشتند. بهترین نتیجه تاریخ برای فوتبال ایران در این تورنمنت مهم و بازی های خوب مقابل اسپانیا و پرتغال هم باعث شده تا امروز چنین خواسته ای مطرح شود اما حقیقت این است که در نهایت، نتیجه کار ما حذف شدن از گروه و نرسیدن به دور بعدی بود. اتفاقی که در بسیاری از دیگر رشته های ورزشی هم افتاده اما حتی صحبت معافیت ورزشکاران مشمولش مطرح نشده! رشته هایی نظیر بسکتبال و والیبال که هر دو هم، تیمی هستند و به نوعی شرایط مقایسه شان با فوتبال بیشتر فراهم است.

  • ارسلان کاظمی و دوری دو ساله

به طور مثال بسکتبالیست های ایران دو دوره در رقابت های جهانی حاضر شدند و بازی های نسبتا خوبی هم ارائه دادند. به طور مثال در جام جهانی 2010، ارسلان کاظمی یکی از جوان ترین اعضای تیم ایران بود که در دانشگاه های آمریکا بازی می کرد و چند سال بعد هم برای بازی در NBA انتخاب شد. با این حال ماجرای خروج از کشور و مشمولیتش، در نهایت او را از ادامه راهش دور کرد و پس از یک فصل بیرون نشستن، مجبور به بازی در تیم های نظامی شد. اتفاقی که در عمل استعدادی مانند او را حداقل دو سال از روند خوبش دور کرد.

کسی چه می داند. شاید اگر ارسلان در سال 2010 و در اوج جوانی با عملکرد فوق العاده اش در رقابت های جهانی از خدمت سربازی معاف می شد، حالا در لیگ حرفه ای آمریکا و یا حداقل یکی از تیم های خوب اروپایی بسکتبال بازی می کرد.

  •   ششمی والیبال در جهان هم معافی نداشت!

مثال دیگر ماجرای والیبالیست هاست. تیمی که در سال 2014 در لیگ جهانی چهارم شد و پس از آن در رقابت های جهانی لهستان، به مرحله پایانی رسید و ششم دنیا شد. عنوانی تاریخی که خیلی ها معتقدند حالا و پس از چهار سال دور از دسترس مان است. بهترین نتیجه تاریخ را تیم کواچ گرفت اما آن زمان هم کسی صحبت از معافیت این بازیکنان نکرد. آن ها خودشان تلاش کردند تا در بازی های آسیایی روی سکوی قهرمانی بروند و جوان های تیم مانند میلاد عبادی پور از خدمت سربازی معاف شوند.

  • درخواست معافیت برای ذخیره ها

در نامه ای که وزیر ورزش به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نوشته، نام هفت بازیکن آمده. سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، علیرضا بیرانوند، مجید حسینی، سعید عزت اللهی، مهدی ترابی و علی قلی زاده. هفت بازیکنی که دوتای آخری اصلا در جام جهانی به میدان نرفتند و حتی یک دقیقه هم زمان بازی پیدا نکردند و حالا چطور ممکن است با خواست وزیر ورزش معاف شوند؟!

  • اتفاق سابقه دار

معافی گرفتن یک فوتبالیست برای درخشش در جام جهانی، به آخرین بازی ای باز می گردد که تیم ملی ایران به معنای واقعی در جام جهانی درخشید. درخشش در 20 سال پیش و اولین برد تاریخ ایران در جام های جهانی مقابل آمریکا و گل پیروزی بخش و به یاد ماندنی مهدی مهدوی کیا. گلی که در نهایت مهدوی کیای 19 ساله را با دستور مقام معظم رهبری از خدمت سربازی معاف کرد. معافیتی که البته به خاطر شرایط خاص بازی با آمریکا به او داده شد اما به این ستاره جوان اجازه داد تا به سرعت راهی فوتبال اروپا شود و راه پیشرفت را پی بگیرد. حضوری که بیش از یک دهه به طول انجامید و ستاره ای بزرگ برای فوتبال ایران به وجود آورد. 

6614df7acdf9a21704cf03a32caf8774

در مجموع، همین مهدی مهدوی کیا مثال روشنی است تا ببینیم کمک به قهرمانان مشمول می تواند آورده های خوبی برای ورزش مان به ارمغان بیاورد. با این حال همین کمک ها هم باید برابر و به شیوه ای باشد که ورزشکاران دیگر رشته ها سرخورده و دلسرد نشوند و بیش از گذشته رفتار مسئولان را تبعیض آمیز نبینند.

دیدگاه تان را بنویسید