گزارش تفصیلی جی پلاس از ماجرای سپیدرود؛

عاشقانه رشتی ها گرفتار مثلث برمودا!/ اداره ورزش گیلان: تیم خداداد عزیزی را می پذیریم/ دادستانی: جلسه حل اختلاف یک هفته بعد از شروع لیگ!/ فدراسیون: ما تصمیم می گیریم نه دادگاه!

فدراسیون فوتبال و دادستانی رشت، تن زاده را مالک اصلی سپیدرود می دانند اما این قائله هنوز ختم نشده چرا که دادگاه زمان حل اختلاف بین دو شخصی که سند مالکیت این باشگاه را دارند را 11 مرداد اعلام کرده! یعنی یک هفته پس از آغاز لیگ!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ اتفاق های عجیب و غریب و نادر در فوتبال ایران ماجرا جدیدی نیست. هر بار که داستان تازه ای می شنویم، با خودمان می گوییم از این عجیب تر نمی شود اما هر بار ورژن ایرانی شده این رشته جذاب، برایمان سورپرایز جدیدی دارد.

ماجرای تازه و روز هم همین سپیدرود و داستان های عجیب و غریبش است. اینکه تیم لیگ برتری فوتبال ایران به طور همزمان دو مالک و دو تیم دارد که هر دو تمرین می کنند، بازیکن جدید می گیرند و مشغول آماده کردن خود برای لیگ برتر هستند!

* ماجرای دو صاحب در یک باشگاه؟!

جواد تن زاده سال گذشته مالکیت سپیدرود را در اختیار داشت. با علی کریمی تیم را در لیگ برتر نگه داشت اما برای ادامه لیگ امسال، با هیئت فوتبال دچار مشکل شد. مشکل هم اینجا بود که در قرارداد اولیه تن زاده، تسویه کردن تمام بدهی ها تا اردیبهشت ماه و بازی پایانی لیگ جزو شروط اصلی بود. هیئت فوتبال همین شرط را بهانه کرد تا مالکیت تیم را از تن زاده بگیرد و به محمد نوین بدهد.

  • تیم اصلی کدام است؟

سپیدرود حالا دو تیم دارد. یکی با تن زاده یعنی مالک قبلی و همانی که دادستانی رای را به نفعش داده و با نظر محمدی و بازیکنانی جدید تمرین می کند و دیگری (با نام سپیدرود گیلان) با مالک جدید و البته تیم و بازیکنان اصلی سپیدرود اردویش را با هدایت خداداد عزیزی در تهران برپا کرده. یعنی تیم اصلی در تهران است اما مدیرعامل قانونی در رشت! حالا به نظر شما سپیدرود اصلی کدام است؟!

  • داستان 160 میلیونی حق هیئت فوتبال!

نکته جالبی که در این ماجرا وجود دارد، رقمی است که مالکان جدید باید به هیئت فوتبال پرداخت کنند. رقم 160 میلیونی که تن زاده بابت گرفتن مالکیت باشگاه در سال گذشته به هیئت فوتبال گیلان پرداخت کرده و این هیئت حالا هم که مالکیت را از او گرفته و به تیم دیگری داده، به دنبال گرفتن 160 میلیون دیگر است! (تحت عنوان تغییر مالکیت) به عبارتی هیئت فوتبال اصلا بدش نمی آید که هر سال مالکیت تیم ها عوض شود تا رقمی به این مقدار را دریافت کند!

  • فدراسیون تیم تن زاده را به رسمیت می شناسد؟

طی روزهای گذشته جلسه سازمان لیگ درباره نقل و انتقالات لیگ برتر با حضور نماینده های باشگاه ها انجام شد. جلسه ای که نمایندگان محمد نوین راهی آن شده بودند اما با دستوری که می رسد، اطلاعات ثبت بازیکنان به آن ها داده نمی شود و مسئولان سازمان لیگ اعلام می کنند که تن زاده را به عنوان مدیرعامل می شناسند! این یعنی عدم هماهنگی بین سازمان لیگ و هیات فوتبال که ماهیت هر دو از یک مجموعه است! یعنی اوج بی نظمی در نظامی مدیریتی فوتبال داخلی!

  • تکرار ماجرای پرسپولیس و ابومسلم!

این ماجرا البته در فوتبال ایران سابقه هم داشته. پیش از این پرسپولیس هم در اوایل دهه هشتاد چنین شرایطی را تجربه کرد که البته تنها یکی دو روز دوام آورد. روزگاری که احمدرضا عابدزاده و علی پروین به طور همزمان و جداگانه برنامه های تمرینی تشکیل می دادند که البته اکثر بازیکنان به تمرین پروین رفتند.

همینطور در مشهد هم داستان ابومسلم و سیاه جامگان چنین روزگاری پیدا کرد که خیلی زود ماجرا ختم به خیر شد. اینجا هم باید دید در نهایت کدام یک از این دو گروه سهمیه فوتبال رشت را در اختیار خواهد گرفت و در لیگ برتر به میدان می رود.

  • زمان دادگاه پس از آغاز لیگ!

دادستانی رشت طی هفته گذشته اعلام کرد که باشگاه تا زمان اعاده دادرسی مجدد و حل اختلاف به وجود آمده، در اختیار تن زاده است و او را مالک باشگاه می شناسد. چرا که پروانه بهره برداری او از باشگاه و قرارداد مالکیتش پیش از دادن باشگاه به نوین، فسخ نشده بوده.  عجیب ترین نقطه اما اینجاست که زمان شورای حل اختلاف برای تعیین تکیلف نهایی این ماجرا، 11 مرداد اعلام شده! زمانی که از شروع لیگ برتر یک هفته می گذرد! یعنی در هفته اول لیگ برتر دعوا بر سر آن است که کدام سپید رود به میدان می رود! از طرف دیگر تکلیف بازیکنان، مربیان و هزینه ای که برای دیگر تیم شده چه خواهد شد؟

  • امکان مصالحه دو طرف

اینطور که به نظر می رسد، تنها راه حل و فصل سریع این ماجرا، توافقی است که باید میان دو طرف انجام شود. قانون، تن زاده را به عنوان مالک اصلی می شناسد و نوین اگر می خواهد کار را ادامه دهد، باید بتواند رضایت تن زاده را جلب کند. رضایتی که در وهله اول باید مالی باشد و تن زاده حداقل بتواند رقمی را برای این تیم هزینه کرده، از مالک جدید دریافت کند. ارقامی چند میلیاردی که می تواند تن زاده را که مقبولیت چندانی هم در رشت ندارد، از ادامه کار منصرف کرده و قائله را حل و فصل کند.

* نامه اداره ورزش گیلان به سازمان لیگ

تازه ترین خبر در این مجرا اما یک نامه است؛ نامه ای از طرف  اداره کل ورزش و جوانان گیلان که گفته می شود امروز به رئیس سازمان لیگ نوشته شده و تیم خداداد عزیزی را به سازمان لیگ معرفی کرده تا قراردادهای بازیکنانش را ثبت کند. نامه ای که این ماجرا را پیچیده تر از قبل می کند!

* جلسه کمیته اخلاق برای حل ماجرا!

مدیر روابط عمومی سازمان لیگ در گفت و گو با جی پلاس درباره این پرونده و روشن شدن تکلیف دادگاهی این ماجرا پس از شروع لیگ و اینکه کدام سپیدرود، هفته اول لیگ را برگزار می کند، اظهار کرد: «فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به عنوان تشکیلات مستقل، خودش در مورد این ماجرا تصمیم گیری می کند. قرار بود 26 تیر ماه کمیته اخلاق برای رسیدگی به این پرونده تشکیل جلسه دهد. با این حال خداد عزیزی و تیم جدیدی که تشکیل شده، با حضور در سازمان لیگ خواستار تعجیل در تصمیم گیری شدند تا برای جذب دیگر بازیکنانشان زمان کافی داشته باشند. حالا هم احتمال این وجود دارد که این جلسه زودتر انجام شود.»

* تن زاده: باید به قانون تمکین کنیم

مالک سپیدرود که رای دادگاه را هم به نفع خودش گرفته نیز درباره این پرونده و ابهام در شرایط این باشگاه در گفت و گوی کوتاهی با خبرنگار جی پلاس، اظهار می کند: «خیلی خوب است که همگی به قانون تمکین کنیم. دادگاه و قانون من را به عنوان مالک حقیقی باشگاه شناخته و فدراسیون هم باید به این ماجرا تمکین کند. زمان تشکیل شورای حل اختلاف را نمی دانم و ماجرا را وکیلم پیگیری می کند اما هر زمان که باشد اهمیت ندارد. دادگاه نظرش را اعلام کرده و مالک باشگاه از نظر قانون مشخص است.»

به گزارش جی پلاس؛ در هر حال آنچه مسلم است این مشکل می توانست تحت کارکرد درست نظام هماهنگی در ارکان مدیریتی فوتبال کشور و نهادهای مرتبط، به وجود نیاید و یا حداقل با برخوردهای جدی و به موقع دستگاه های مسئول، زودتر از این قائله جمع شود و چنین فضاحتی را در سطح اول فوتبال مملکت شاهد نباشیم. اکنون هم با تداوم تناقض های رویکردی همان دستگاه های مسئول نسبت به این مساله، مشخص نیست سردرگمی هواداران پرشور این تیم گیلانی، اتلاف هزینه های دولتی و غیردولتی و صدمه ای که فوتبال کشور از آن می بیند، تا به کی ادامه خواهد داشت!

" لازم به ذکر است جی پلاس به منظور شفاف سازی موضوع و دادن فرصت رسانه ای به تمام طرف های این ماجرا، اقدام به برقراری تماس با تمام اشخاص نام برده شده در این گزارش و مسئولین مرتبط در فدراسیون، هیات فوتبال گیلان، نماینده و مربیان طرفین کرد که جزء دو مورد مطرح شده، نتیجه بیشتری در پی نداشت. "

دیدگاه تان را بنویسید