گزارش میدانی خبرنگار جی پلاس از بازار موبایل تهران؛

اینجا خبری از ارز دولتی نیست!/ از کرکره های پایین تا پشت پرده فروش گوشی های مورد دار آیفون X با کارت ملی

ماجرای پخش و فروش گوشی با ارز دولتی دروغی بیش نبود. سر جمع تعداد محدودی گوشی موبایل آن هم به صورت فعال شده و بدون گارانتی به مردم تحویل داده شد که آن هم با یک محاسبه سر انگشتی، حدود دو میلیون از قیمت تمام شده با ارز دولتی گران تر بود!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس کار و درآمد جی پلاس؛ تقاطع دو خیابان حافظ و جمهوری که سه پاساژ اصلی خرید و فروش تلفن همراه را در نزدیکی خود دارد و البته همیشه هم ترافیک نسبی را به خودش می بیند؛ ساعت از ده گذشته و تقریبا تمام مغازه ها باز شده اند. هدف ما سنجیدن وضعیت قیمت ها در بازار و البته پیگیری عکس ها و تصاویری بود که هفته گذشته همه جا را پر کرد.

عکس و فیلمی که می خواست ثابت کند در بازار مغازه هایی هستند که گویا گوشی های تلفن همراه به خصوص برند اپل را با قیمت پایین تر و به نوعی با ارز دولتی به فروش می رسانند. البته با کارت و کد ملی!

در گام اول وارد پاساژ علاء الدین شدیم. قدیمی ترین مرکز خرید و فروش موبایل در تهران و ایران. یکی از فیلم های اصلی منتشر شده مربوط به طبقه های بالایی همین پاساژ بود؛ یک و دو طبقه بالا رفتیم اما خبری نبود! شلوغی رایج که بیشتر به رفت و آمد کسبه مربوط می شد در طبقات بالایی حاکم بود و البته جمعیت احتمالا کاذبی که مشخص بود نه خریدار اند و نه فروشنده. با این حال در هیچ مغازه ای خبری از قیمت های پایین تر و پخش گوشی با ارز دولتی نبود.

  • سر جمع پنجاه تا آیفون دادند!

به سراغ یکی از کسبه می رویم. مغازه کوچکی دارد و سر حرف با پرسیدن قیمت یکی از گوشی های سامسونگ آغاز می شود. قیمت A8  را از او می پرسیم و می گوید به نسبت رنگ بین 3 میلیون و 250 هزار تا 3 میلیون و 400 هزار تومان قیمت دارد. گوشی موبایلی که تنها یک هفته پیش از سال نو حتی با نرخ دلار  حدودا 5 هزار تومانی، زیر 2 میلیون تومان بود!

13970412000491_Test_NewPhotoFree

همین را بهانه می کنیم برای ادامه صحبت و کشاندن بحث به ماجرای پخش گوشی با دو میلیون تومان زیر قیمت بازار! ماجرایی که عکس و فیلم آن پخش و گفته شد که آیفون ایکس را حدود هفت میلیون تومان! به مردم تحویل می داده اند. از فروشنده صحت و سقم ماجرا را می پرسیم که تایید می کند و می گوید: « دادنش را که می دادند. خود من هم رفتم بگیرم اما دیدم بدرد نمی خورد. سر جمع هم کلا 50 گوشی موبایل به مردم دادند و تمام شد.»

ابتدا نگفت چرا خودش از این گوشی ها نگرفته و بعد که دلیلش را پرسیدیم، می گوید: « چون جعبه هایش را باز کرده بودند. گوشی ها را هم فعال کرده بودند و  هر کدام با یک شماره ای رجیستر شده بود. اصلا به درد ما فروشنده ها که نمی خورد و بسیاری از خریداران هم اگر می دانستند دارند برای گوشی باز شده و فعال شده پول می دهند، شاید این کار نمی کردند.»

جالب اینجاست که از درب مغازه ها که رد می شوی، از فرط بی مشتری بودن  و کسادی بازار، مغازه دارها مثل قبل کم حوصله نیستند و خودشان برای دادن قیمت و فروختن گوشی پیشقدم می شوند.

در جزئیات ویدیوها و تصاویر پخش شده در فضای مجازی که منتسب به برخی از همان مغازه ها بود، قیمت آیفون ایکس با رم 256 را 7 میلیون و هشتاد هزار تومان روی تابلوها نوشته اند. در حالی که در یک اتفاق جالب و نادر، تمام بازار بلااستثناء و بدون یک ریال تفاوت، این گوشی که گران ترینِ بازار هم هست را 9 میلیون و سیصد هزار تومان می فروشند! قیمتی که وارد کننده اصلی برند اپل به نوعی آن را تعیین کرده بود!

  • شرکت وابسته به تامین اجتماعی و وارد کننده اپل

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی که امتیاز وارد کردن برند اپل را در اختیار دارد، با نام دیگری گوشی های وارد شده را گارانتی و به فروش می رساند. شرکتی که گفته می شود ارز دولتی گرفته و باید با رقم پایین تری گوشی های وارد کرده اش را بفروشد اما مراجعه ما به تمام شعبه های آن، شنیدن همان نرخ 9 میلیون و سیصدهزار تومانی را برای گران ترین گوشی اپل در پی داشت! یعنی اگر هم ارز دولتی گرفته شده باشد، هیچ تاثیری در بازار نداشته است.

** قیمت واقعی آیفون X با ارز دولتی باید زیر 6 میلیون باشد!

یکی دیگر از فروشنده ها می گوید:« این ها می خواستند دهان مردم را ببندند. آیفون ایکس با توجه به حدود قیمتی یک هزار و صد دلار در خارج از کشور، در بازار ایران با اضافه شدن تمام هزینه ها نهایتا پنج میلیون و پانصد - ششصد قیمت دارد. حالا شده نه میلیون اما یکدفعه می آیند هفت میلیون تومان آن را می فروشند و همه هم حمله می کنند برای خرید! خیلی زود یادشان می رود که دو میلیون تومان گران تر می خرند!»

این قیمت ها در حالی مطرح می شود که بنا به گفته مسئولان بازرگانی کشور، تقریبا تمام گوشی های تلفن همراه موجود با ارز دولتی وارد بازار ایران شده اند؛ اما فروشگاه ها و نمایندگی های رسمی حتی با کاهش قیمت (مقطعی و بعضا صوری) باز هم قیمت هایشان در حوالی نرخ ارز دولتی هم نیست و هیچ نظارتی هم بر تخلفات صنفی آنها نمی شود!

  • آیفون نداریم، لطفا سوال نفرمایید!

آن طرف خیابان به پاساژ چارسو می رویم. ماجرای پخش گوشی های ارزان انگار اینجا هم رواج داشته. یک مغازه در طبقه منفی یک و درست در کنار نمایندگی همان شرکتی که گوشی های اپل را گارانتی می کند، با کارت ملی یا حتی کارت بانکی، گوشی آیفون را دو میلیون تومان ارزان تر می فروخته. حالا هم که چند روز از این ماجرا گذشته، هنوز هم تقریبا نیمی از مراجعه کنندگان سراغ همان مغازه را می گیرند. صبح امروز هم باز تعدادی از مردم صف بسته بودند در مقابل درب مغازه کوچکی، تا با کارت ملی شان آیفون بگیرند اما در نهایت صاحب مغازه برگه ای روی در چسباند. درست پشت اطلاعیه قبلی اش." آیفون نداریم" و درب مغازه هم را بست و رفت!

یکی از نگهبانان پاساژ مشغول صحبت با مغازدارها بود. از ماجرای روزهای هفته گذشته می گفت و مردمی که فکر می کردند می توانند گوشی را هفت میلیون بخرند و اینور بازار نه میلیون بفروشند! او می گفت:« این ها کلاه سرشان نمی رود. کاری نمی کنند که به ضررشان باشد و البته به سود مردم.» فروشنده ها و مهره های اصلی بازار را می گفت.

  • فعلا گوشی نخرید!

از چارسو به بازار موبایل رفتیم. جایی که مقداری خلوت تر بود و برخی نمایندگی ها هیچ فروشی نداشتند. تنها باز بودند و در پاسخ به سوالات از عدم موجودی می گفتند. برخی دیگر هم منتظر بودند تا لیست قیمت روز بیاید و با وجود اینکه نرخ دلار به نسبت به دیروز تغییری نکرده بود، با لیست قیمت های دیروز، چیزی نمی فروختند.

به سراغ یکی از فروشندگان این پاساژ هم رفتم. جوانی که از تمام ماجرا با خبر بود و او هم در صف دریافت گوشی ارزان ایستاده بوده اما نخریده بود. او هم درباره دلیل کارش اینطور پاسخ داد:« به دردما نمی خورد. آن ها گوشی را فعال کرده اند. سریال گوشی را در سایت اپل که بزنی نشان می دهد. از صبح چند نفر از خریداران این گوشی ها آمده اند پیش من و به دنبال رد کردن گوشی شان هستند. گوشی هایی که با سیم کارت دیگری فعال شده و باید صاحب سیم کارت را پیدا کنند برای تغییر مالکیت.»

26CA0933-CCCB-4242-9627-72EE73A7EC9A

به نظر می رسید این کار انجام شده تا گوشی تنها به دست خریداران بیفتد و نه مغازه داران و دلال ها. با این حال جوان مغازه دار که حسابی سر ذوق آمده می گوید: « به درد خریدار هم نمی خورد. خود شما دوست دارید که گوشی باز شده و فعال شده بخرید؟ آن هم دو میلیون تومان بالاتر از قیمت واقعی؟ من خودم در این پاساژ ماهی 18 میلیون تومان اجاره می دهم. اگر بنا بر کلاه برداری باشد خودم می روم گوشی کار کرده می آورم و پک می کنم به اسم نو می فروشم تا در این کسادی بازار سود ببرم!»

در آخر هم وقتی مشتری بودن ما را باور می کند، می گوید: « از من می شنوید فعلا گوشی نخرید. بعضی ها می گویند قیمت ها باز هم بالاتر می رود و برخی دیگر هم می گویند پایین می آید و قیمت ها می شکند. من هم همین عقیده دارم. قیمت واقعی آیفون در بازار حدود پنج میلیون است و نباید دو برابر برایش پول داد. الان با نه میلیون می توانی بروی شرکت های خودروسازی و کارت بکشی و ماشین را بگیری. باقی اش هم هر زمان که داشتی! فعلا نخر و بگذار قیمت ها بیاید پایین!»

به گزارش خبرنگار جی پلاس؛ ماحصل تمام این چرخ زدن ها و صحبت با فروشنده های بازار موبایل تهران، اظهار نظرهای ضد و نقیضی در پی داشت اما یک نتیجه واضح و روشن در پی داشت. در بازار موبایل هیچ کسی از ارز دولتی خبری ندارد و اگر شرکتی هم آن را گرفته، هیچ نوع گوشی ای با آن وارد نکرده و اگر هم وارد کرده، ترجیح می دهد با بیش از 100 درصد سود در بازار بفروشد!

دیدگاه تان را بنویسید