عکس العمل والدین درهنگام فحاشی کودکان

یک روانشناس در همدان درباره رویکرد پدر و مادر هنگام استفاده از کلمات زشت و یا فحش توسط کودکان زیر 6 سال گفت: والدین نباید به استفاده از این کلمات حساسیت به خرج دهند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مرضیه محبوبی تصریح کرد: کودکان ممکن است کلمات زشت و یا فحش را از والدین خود، اطرافیان، کودکان هم‌سن و سال در مهدکودک‌ها و یا هم‌بازی‌های خود بشنوند و در رفتار و گفتار خود آن را پیاده کنند.

وی تأکید کرد: در صورتی‌که کودک کلمات زشت را از والدین خود فراگرفته، حتما پدرومادر باید در الگوی رفتاری خود تجدیدنظر کنند و مراقب بحث و گفت‌وگوی خود به ویژه در زمان دعوای خانوادگی باشند.

محبوبی با تأکید بر تغییر شیوه تربیتی والدین اینگونه کودکان گفت: متأسفانه کودکانی که مرتب کلمات زشتی به‌کار می‌برند، والدین آنها در هنگام عصبانیت نمی‌توانند رفتار و گفتار خود را کنترل کنند.

وی ادامه داد: در صورتی‌که کودک زیر 6 سال کلمات زشتی را از کودکان هم‌سن و سال خود شنیده و تکرار کند، والدین بدون عصبانیت و حساس شدن در آن کلمه به راحتی باید از کنار این موضوع بگذرند که در این حالت کودک آن کلمه زشت را از خاطر خواهد برد.

این روانشناس یادآور شد: در صورتی‌که والدین نسبت به استفاده از کلمات زشت فرزندان خود حساس شده و آنها را تهدید و یا تنبیه کنند، کودک از این موضوع سوءاستفاده کرده و به ویژه در مکان‌هایی که والدین می‌خواهند کودکشان حفظ آبرو کند، این کلمات را به‌کار خواهند برد.

وی اظهار کرد: باید پذیرفت کودکان زیر شش سال این کلمات زشت را خلق نکرده و حتی در بسیاری از موارد مفهوم این کلمات را نمی‌دانند بنابراین عکس‌العمل والدین می‌تواند منجر به ماندگاری و یا کمرنگ شدن این کلمات در ذهن کودک شود.

محبوبی درباره نحوه رویکرد والدین در برابر کودکان بالای شش سال نیز گفت: این کودکان مفهوم کلمات زشت را می‌دانند بنابراین باید والدین علاوه بر تغییر در الگوی رفتاری خود با فرزندان خود صحبت کنند و مفهوم کلمات را برای آنها توضیح دهند.

دیدگاه تان را بنویسید