یادداشت جی پلاس؛

باید با طلای بازی های آسیایی خداحافظی کنیم؟

باخت تیم ملی والیبال به ژاپن در لیگ ملت های والیبال، هم نگرانی ها درمورد شرایط تیم کولاکوویچ را افزایش داد هم بیش از آن کسب مدال در بازی های آسیایی آن هم با تیم ب را به چالش کشید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی والیبال لیگ ملت ها را اصلا خوب آغاز نکرد. تیم کولاکوویچ در مقابل فرانسه نا آماده و خارج از شرایط مسابقه نشان داد و به راحتی بازی را واگذار کرد. هر چند استرالیای جوان، کم تجربه و پر اشتباه را برد اما در بازی سوم، باخت بد، عجیب و مخربی را ثبت کرد که خیلی ها را نگران کرده است.

والیبال ایران سال هاست از آسیا فاصله گرفته. از همان رقابت های قهرمانی آسیا در تهران (2011) که برای اولین بار قهرمان آسیا شدیم و سال بعدش که در سالن آزادی که برای آخرین بار شاهد حضور همزمان مردان و زنان بود، همین ژاپن را بردیم و به لیگ جهانی رسیدیم.

در این سال ها هر زمان که خواستیم، آسیایی ها را شاید گاهی به زحمت، اما بردیم و واضح بود که فاصله مان با آن ها چقدر زیاد شده. امروز اما در لیگ ملت های والیبال و در شرایطی که هنوز در همان خیال خوابیده ایم، با سیلی چشم بادامی ها مواجه می شویم!

باخت سه بر یک به ژاپن در لیگ ملت های والیبال، آن هم در شرایطی که تیم اصلی ما در زمین است و مدعی صعود به جمع شش تیم برتر دنیا هستیم و دندانمان را برای گاز زدن مدال رقابت های قهرمانی جهان تیز می کنیم، خیلی بیش از این ها نگران کننده است، آن هم از هر نظر.

این اتفاق از یک طرف از لحاظ روحی ضربه مهلکی به تیم می زند و کادر فنی و مدیریت تیم ایران هم که سال هاست پس از ولاسکو کسی را ندارد که از لحاظ روانی بتواند همه را جمع و جور کند. از طرف دیگر بحث بازی های آسیایی به میان می آید که ایران باید کمتر از سه ماه دیگر در آن شرکت کند و بر اساس همان اندیشه که ایران را فراتر از آسیا به حساب می آورد، قرار است تیم دوم ایران راهی این رقابت ها شود!

حالا حسابش را بکنید ژاپنی که در لیگ ملت ها با نتیجه سه بر یک و به این آسانی تیم اصلی ایران را شکست می دهد، سر تیم دوم ایران در بازی های آسیایی چه بلایی خواهد آرود! آن هم در شرایطی که  قطعا جدی تر و آماده تر به جاکارتا می آیند و اهمیت پیروزی برایشان بسیار بیشتر است.

حالا تیم ب ایران بدون داشتن دیدارهای تدارکاتی جدی و تنها با تمرین، می تواند در برابر این تیم ها بایستد و یک بار دیگر مدال طلا را برای کاروان ایران به ارمغان بیاورد؟ در شرایطی که از حالا به بعد ژاپنی ها با کوهی از انگیزه و اعتماد به نفس برابر تیم های ایرانی قرار می گیرند.

در این میان بد نیست اشاره کنیم به دیگر تیم آسیایی که حالا رائول لوزانو را روی نیمکت خودش دارد.  مربی قبلی ایران که در ریو روی نیمکت والیبال نشست و نتایج بدی هم نگرفت. لوزانو حالا هم ایران را می شناسد و هم روی نیمکت یکی از تیم های آسیایی نشسته که به سرعت در حال پیشرفت است و در هفته اول لیگ جهانی هم آرژانیتن خولیو ولاسکو را شکست داده است!

همین ها کافی است برای نگران شدن. حتی اگر باخت دیشب اتفاقی بوده باشد و ده بار دیگر هم ژاپن را ببریم، باختن به تیمی که مدعی هستیم فاصله بسیار زیادی با آن ها داریم، بیش از این ها نگران کننده است. بخش اعظم این نگرانی هم به بعد روانی تیم ایران بر می گردد که همیشه هم پاشنه آشیل مان بوده و هم سکوی پرتاب؛ هم توانسته به خلق کارهای بزرگ و دور از انتظار منجر شود و هم تیم خوب ایران را به تیمی ضعیف و متزلزل تبدیل کند.

تیم ایران پس از باخت دیشب برابر ژاپن، باید راهی آمریکای جنوبی شود و پس از سفری طولانی به آرژانتین برسد. جایی که قرار است هفته دوم لیگ ملت های والیبال را در آن برگزار کند. جایی که بغیر از آرژانتین میزبان و سرمربی نام آشنایش ولاسکو، باید به مصاف کانادا و ایتالیا هم بروند.

آرژانتین در هفته اول بازی ها عملکرد خوبی نداشت و به ترتیب به آمریکا، چین و بلغارستان باخت. کانادا هم با وضعیتی مشابه ایران به هفته دوم می آید اما ایتالیایی ها با سه برد خوب که آخری برابر صربستان مدعی بدست آمد، راهی هفته دوم شده اند و با زایتسف و عثمانی به هیچ وجه به تیم ایران رحم نمی کنند.

کانادایی ها هم البته مربی نام آشنایی را روی نیمکت خودشان دارند. آنتیگا که در سال های گذشته روی نیمکت لهستان می نشست و با این تیم به قهرمانی جهان در سال 2014 هم رسید، حالا کانادایی ها را هدایت می کند. آنتیگا در اولین گام آن ها را به المپیک رساند و حالا اگرچه مانند ایران با دو باخت راهی هفته دوم شده اما دو باختش را برابر روسیه و لهستان ثبت کرده است.

به گزارش جی پلاس؛ هفته دوم لیگ ملت های والیبال دوازدهم تا چهاردهم خرداد در آرژانتین برگزار می شود و تیم ایران در دو روز به ترتیب به مصاف تیم های آرژانتین، کانادا و ایتالیا می رود.

برنامه هفته دوم لیگ ملت های والیبال:

شنبه دوازدهم خردادماه: ساعت ۴ و ۴۰ دقیقه بامداد: آرژانتین – ایران

یکشنبه سیزدهم خردادماه: ساعت یک و ۴۰ دقیقه بامداد: ایران – ایتالیا

یکشنبه سیزدهم خردادماه: ساعت ۲۳ و ۴۰ دقیقه: ایران – کانادا

 

دیدگاه تان را بنویسید