یادداشت جی پلاس؛

یک تقدیر و یک دنیا مفهوم؛ به رنگ سفیدی فوتبال + فیلم

دیدار تیم های منچستریونایتد و آرسنال برای هواداران فوتبال، برای آن قدیمی ترهایش از جنس رقابت همیشگی نبود. پیش از آغاز دیدار، پیرمرد فرانسوی برای آخرین بار در قامت سرمربی و در قامت یک جنجگو که برای شکست دادن یک لشگر وارد گود می شود، وارد تئاتر رویاهایش شد اما این بار خبری از سوت مخالف و اعتراض هواداران نبود!

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ کمی دورتر، پیرمردی پیرتر، از جنس اسکاتلندی به سراغش آمد برای تقدیر از کسی که با هم مویشان را سفید کرده بودند، آمد تا به او بگوید معنی 22 سال رقابت، معنی 22 سال صرف زندگی برای عشق را می داند.

دو مرد از یک جنس؛ از جنس عشق به فوتبال، از جنس تعهد، از جنس استقامت و پایداری پیش از دیدار با هم روبرو شدند، پیرمرد اسکاتلندی چند سالی می شود که دیگر روی نیمکت نیست. البته آدامسش را مثل سابق می جود اما نه در کسوت سرمربی که در قامت یک هوادار قدیمی. حالا ونگر باید از فرگوسن پرسیده باشد نشستن روی سکو و تماشای بازی تیمی که بیش از 20 سال زندگی ات را صرفش کرده ای چه حس و حالی دارد؟ فرگوسن قطعا پاسخ را می داند.

فوتبال چیزی فراتر از ورزش، هنر یا صنعت است. برای آنها که عاشقش هستند بوی زندگی، شادابی و انسانیت می دهد. کسی نمی داند فرگوسن و ونگر در طول سال های طولانی که رقیب هم بودند چقدر برای هم نقشه کشیدند، چقدر داد و بیداد کردند چقدر به یک دیگر پریدند و هر کدام چند بار پیروز شدند و شکست خوردند. اما همه می دانند تمام آن رقابت، تمام آن به هم پریدن ها، تمام آن مصاحبه از جنس فوتبال بود؛ فوتبالی انسانی. همان فوتبالی که پیرمرد اسکاتلندی را از روی سکوها پایین می کشد تا از کسی که همتای فرانسوی اش است و سال ها همه فقط برخورد سرد آنها را به یاد دارند، تقدیر کند!

قرمز آبی زرد و سفید و سیاه ندارد. فوتبال فقط از بیرون چند رنگی دیده می شود و از داخل فقط یک رنگ است؛ یعنی باید باشد. فرگوسن نشان داد تک رنگ برازنده فوتبال سفیدی و پاکی است.

به آنهایی که چندرنگی فوتبال آن چنان در اعماق وجودشان نفوذ کرده که پس از بازنشستگی و کناره گیری از آن هنوز رنگی اند توصیه می کنیم دیدار فرگوسن و ونگر پیش از دیدار تیم های آرسنال و منچستریونایتد را به دقت ببینند؛ نه یک بار چند بار ببینند! شاید اگر ببینند یاد بگیرند که ارزش و احترام به دیگران حتی در قالب یک رقیب و یا به عبارتی دشمن فوتبالی را می توان در زمان زنده بودن هم انجام داد.

** فیلم لحظه تقدیر فرگوسن از آرسن ونگر قبل از بازی دیشب منچستر و آرسنال:

سرالکس فرگوسن در این اقدام فوق حرفه ای حتی از مورینیو که میان او و ونگر همواره رابطه تیره و خشنی بوده هم می خواهد از سرمربی آرسنال تقدیر کند!

دیدگاه تان را بنویسید