پوراندخت مهیمن: مسئولان فکری به حال بیکاری کنند

چهار دهه است در آثار تلویزیونی و برخی فیلم‌های سینمایی او را می‌بینیم و همیشه هم دوستش‌ داشته‌ایم.بازیگری که معمولا نقش‌های مثبت را بازی می‌کند و مردم هم او را در چنین نقش‌هایی پذیرفته‌اند و با او همراه می‌شوند.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، پوراندخت مهیمن در معدود آثاری نقش منفی و یا زنی بدجنس را بازی کرده مثل نقشی که در سریال «تا ثریا» به عهده داشت و به گفته خودش اینجور نقش‌ها را بازی می‌کند تا نشان دهد که توانایی اجرا ی نقش‌های منفی را هم دارد.

مهیمن به تازگی بازی در مجموعه « بیا از گذشته حرف بزنیم» به کارگردانی حمید نعمت‌ا... را به پایان رسانده است.

بیا از گذشته حرف بزنیم در سال 87 در قالب یک تله فیلم تولید شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت و حالا نعمت ا... آن را در شش قسمت ساخته است.

ثریا قاسمی، پوراندخت مهیمن و فریده سپاه‌منصور بازیگران این مجموعه هستند که در شهرهای قشم، یزد، تبریز،‌ چالوس و ... تصویربرداری شده و داستان سه زن سالمند را به تصویر می‌کشد که تصمیم می‌گیرند به سفر بروند و حال خودشان را خوب کنند.

با مهیمن هم‌صحبت شدیم تا برایمان از این مجموعه تلویزیونی و انگیزه‌هایش برای حضور مداوم در حوزه بازیگری بگوید.

چه خبر از کارهای تصویری، مدتی است کمتر شما را در تلویزیون می‌بینیم؟

حدود هشت ماه مشغول بازی در مجموعه «بیا از گذشته حرف بزنیم» به کارگردانی آقای نعمت‌ا... بودم.چند ماه به شهرهای مختلف سفر کردیم که با همه سختی‌‌هایش هم فال بود هم تماشا.

کارهای طولانی که تصویربرداری آنها چند ماه طول می‌کشد،شما را خسته نمی‌کند؟

وقتی با آقای حمید نعمت‌ا... کار می‌کنم، خسته نمی‌شوم همکاری با او خیلی خوب است.تنها مشکلی که برایم پیش آمد این بود که زمین خوردم و زانویم آسیب دید و باید جراحی شود.اما کارم را آنقدر دوست داشتم که آسیب‌دیدگی باعث نشد رهایش کنم یا برای اجرای نقشم کوتاهی کنم.

بیایید از گذشته حرف بزنیم، داستان سه زن سالمند است و همین نقطه قوت آن است چون در تلویزیون و سینمای ما کمتر به این گروه سنی پرداخته می‌شود، به نظرتان تولید و پخش این‌جور آثار چه تاثیری بر روند زندگی سالمندان و افزایش امید در آنها دارد؟

به نظرم تاثیر مثبت و زیادی دارد. کار که پخش شود، خواهید دید که چقدر دوست‌داشتنی و زیباست.اتفاقاتی که برای سه شخصیت داستان رخ می‌دهد آنقدر شیرین است که همه را جذب خواهد کرد.مردم این کار را دوست دارند، با گذشت چند سال هنوز هم مردم در کوچه و خیابان با من درباره بخشی که مربوط به حرم امام رضا (ع) بود، صحبت می‌کنند که نشان می‌دهد این اثر تاثیرگذار بوده است.

شخصیت‌های «بیا از گذشته حرف بزنیم» هر چند وارد مرحله سالمندی شده‌اند اما هنوز بازیگوشی‌های خود را دارند شاید برعکس خیلی از زنان جامعه که فکر می‌کنند در این سن و سال باید خانه‌نشین شوند و فقط چشم به در بدوزند که فرزندانشان به آنها سر بزنند به همین دلیل گاهی دیده می‌شود که دچار افسردگی می‌شوند.روحیه خود شما چگونه است، شبیه نقش‌تان هستید؟

اصلا خانه نشینی و بی‌تحرکی را دوست ندارم به همین دلیل از زمانی که پایم آسیب دید خیلی کلافه شده‌ام چون نمی‌توانم مثل سابق راه بروم.امیدوارم زودتر پایم خوب شود و دوباره زندگی‌ام به روال قبل برگردد.خانم‌ها هم بهتر است اصلا وارد فاز دلمردگی و افسردگی نشوند. گروه‌های دوستی خیلی خوب است و خانم‌‌ها حتما باید چند دوست داشته باشند و با آنها رفت و‌آمد کنند.البته یک نوه هم دارم که بسیار دوستش دارم و بیشتر اوقات فراغتم را با او سپری می‌کنم.

برخی از بازیگران از بیکاری گلایه‌مندند و این‌‌ که این موضوع همه زندگی‌شان را تحت تاثیر قرار داده است، شما هم با این مشکل روبه‌رو شده‌اید؟

بله همان‌طور که گفتید تعدادی از همکارانم بیکارند و به سختی روزگار می‌گذرانند اما من تا حالا با این مشکل روبه رو نشده‌ام.مراودات خاصی ندارم و یا به مرحله‌ای نرسیده‌ام که بخواهم مثلا پول بدهم یا با واسطه نقشی را بگیرم.کارگردانان به من لطف دارند و مرا به کار دعوت می‌کنند.من هم تلاش می‌کنم سر کار سنگ تمام بگذارم .بشدت وقت ‌شناس هستم، زمان تصویربرداری هم حواسم هست که کارم را درست انجام دهم و برای عوامل سازنده مشکلی به وجود نیاورم.هر شرایط جسمی و روحیه‌ای که داشته باشم زمانی که سرکار هستم، مشکلات شخصی را وارد کار نمی‌کنم و نمی‌گذارم فضا سنگین شود یا باعث آزار و اذیت دیگران شوم.

شما چهار دهه است در حرفه بازیگری فعال هستید و صبور و آرام به راهتان ادامه می‌دهید بر عکس جوان‌‌های امروزی که دوست دارند خیلی زود به همه چیز برسند...

شهرت، محبوبیت ، پول و...مستلزم خیلی چیزهاست.نمی‌شود از راه برسی و بخواهی که مردم تو را بشناسند و دوستت داشته باشند.باید آرام آرام با نقش‌هایت و با مرام و ویژگی‌های شخصی‌ به دل مردم راه پیدا کنی و بتوانی ماندگار شوی.

شعار امسال «حمایت از کالای ایرانی» است.این حمایت باعث رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی می‌شود و بیکاری را کم می‌کند. به نظرتان چگونه می‌توان از شعار سال حمایت کرد؟

درباره بیکاری باید بگویم که مسئولان باید دست به کار شوند و بیکاری را ریشه‌کن کنند.بیشتر جوان‌ها نمی‌توانند زندگی خود را سروسامان دهند.مسئولان بیشتر از مردم باید به فکر شعار سال و رفع بیکاری باشند.بهتر است امسال همه تلاش خود را انجام دهند تا مردم بتوانند حداقل از زندگی معمولی بهره‌مند شوند.

شما کالاهای ایرانی استفاده می‌کنید یا خارجی؟

به عنوان یک ایرانی خیلی دوست دارم کالای ایرانی استفاده کنم به‌شرطی که کیفیت‌ها خوب شود.
به نظرم باز هم باید مسئولان روی کیفیت کالاهای ایرانی بیشتر نظارت کنند تا مردم تشویق به خرید آنها شوند. من وقتی حجم بالای بیکاری را می‌بینم خیلی متاسف می‌شوم. اگر قرار است با خرید کالای ایرانی اشتغال ایجاد شود، مسئولان توجه خود را روی کیفیت کالاها متمرکز کنند و به روش‌های مختلف مردم را تشویق به خرید جنس ایرانی کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید