موتورسواری خانم‌ها، راهکاری برای کاهش آلودگی هوا؟!

اگر خانم‌ها بتوانند به جای ماشین از موتو‌سیکلت استفاده کنند، میزان آلودگی بیش از میزانی که بر اثر تعطیلی مدارس کاسته می‌شود، کاهش خواهد یافت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ آلودگی هوای تهران به حدی افزایش یافته که چندین منطقه از شهر تهران در مرحله بحرانی و هشداربرای تخلیه قرار گرفته‌اند. بنابر اعلام وزارت بهداشت سالانه نزدیک به پنج هزار نفر در تهران جان‌شان را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند. میزان سرطان نیز متاسفانه بر اثر همین آلودگی هوا، طی چند سال اخیر روند صعودی به خود گرفته است. معضل ترافیک نیز به یکی از بحران‌های شهر تهران تبدیل شده. جای پارک در تهران نیز به قدری کمیاب است که اگر فردی بتواند در برخی از مناطق شهر جای پارک پیدا کند، آن فرد را باید در زمره افراد بسیار خوش‌شانس به حساب آورد. اینها بخشی از معضلات شهر تهران است که امروزه در بسیاری از شهر‌های بزرگ و حتی متوسط ایران نیز دیده می‌شود. تهران که همواره آینه ١٠ سال آینده دیگر شهر‌های ایران به حساب می‌آید، امروزه به حدی دچار مشکلات شده که بسیاری بر این باورند که باید پایتخت را به جای دیگری انتقال داد؛ حال باید این مشکلات را که همین امروز در بسیاری از شهرهای بزرگ ایران دیده می‌شود، طی ١٠ یا ٢٠ سال آینده درتمامی شهرهای کوچک و بزرگ ایران به نظاره بنشینیم. موضوع آلودگی هوا از تمامی معضلات دیگر در تهران بغرنج‌تر است.

proxy-this-arg

راهکاری که امروز دولت برای مقابله با آن به‌کار می‌بندد، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌هاست تا کمی از مشکلات آلودگی هوای شهر بکاهد موضوعی که باعث تمسخر بسیاری از مردم شده و عده‌ای را بر آن داشته که به دولت پیشنهاد بدهند شهر تهران را یکسره تعطیل اعلام کند. با این حال به گفته کارشناسان به غیر از تعطیلی مدارس و همچنین پیشنهاد استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی ناکارآمد، باید با یکسری از تمهیدات از میزان خودرو‌های تک‌سرنشین تهران کاست. امروز بخشی از ترافیک تهران مربوط به خانم‌هاست که برای خرید مجبور به استفاده از خودرو‌های شخصی‌شان هستند و این یعنی افزایش خودرو‌های تک‌سرنشین اگر خانم‌ها بتوانند به جای ماشین از موتو‌سیکلت استفاده کنند، میزان آلودگی بیش از میزانی که بر اثر تعطیلی مدارس کاسته می‌شود، کاهش خواهد یافت.

به علاوه باید میزان کاهش ترافیک و مصرف بنزین را از دیگر مزایای آن به حساب آورد. مشکل اساسی این است که با اینکه مشکل شرعی در این زمینه وجود ندارد ولی به دلیل برخی القائات نادرست در این زمینه هیچ خانمی به فکر استفاده از موتوسیکلت برای حمل و نقل درون‌شهری نیست. اگر به کشورهای آسیایی به ویژه کشورهایی مانند هند، تایلند، ویتنام بروید میزان استفاده از موتو‌سیکلت توسط خانم‌ها را متوجه می‌شوید. برای مثال فکر کنید اگر خانم‌های ویتنامی در کشوری با مساحت یک پنجم ایران و جمعیتی در حدود ١٠٠ میلیون نفر، قصد داشتند از اتومبیل برای کارهای روزانه خود که اغلب در اطراف خانه‌های‌شان است استفاده بکنند، چه اتفاقی برای شهرهای‌شان می‌افتاد.

در بسیاری از کشورهای جهان موتوسیکلت‌های اسکوتر و برقی برای استفاده خانم‌ها طراحی شده است نه برای آقایان. در انتها باید یاد آور شود که انقلاب اسلامی ایران بسیاری از تابو‌هایی را شکست که تنها در ذهن‌های مردم وجود داشت. تابو‌هایی که نه ضد ارزش و نه ارزش بودند. امروزه نیز موتورسواری خانم‌ها که از نظر شرعی دارای اشکال نیست باید مورد تبلیغ قرار گیرد تا بتوان از طریق آن یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور که همان آلودگی هوا و ترافیک است را تا حدودی حل کرد. مسائلی مانند شطرنج یا تغییر جنسی افراد دو جنسه که تابو بودند و حتی برخی از نظر شرعی آنها را حرام می‌دانستند با بلند نظری امام خمینی(ره) حل شد و با حل آنها زمینه‌های زیادی برای بهبود و ارتقای وضع جامعه و کشور به وجود آمد. یادمان باشد نیاز‌های امروز با نیاز‌ها و مشکلات گذشته فرق دارند و برای حل آنها باید از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید