عامل شهادت امامان شیعه(ع) در بیان امام خمینی

امام خمینی در بخشی از سخنان خود، وجود امامان شیعه علیهم السلام را برای قدرت ها خطرناک دانسته و همین عامل را باعث حبس، اذیت و در آخر شهادتشان عنوان می کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جامعه جی پلاس، امام خمینی در 23 مهر 57 در جمع ایرانیان مقیم پاریس با اشاره به این مطلب که امامان شیعه علیهم السلام چرا به شهادت رسیدند، می گوید: 

 

«ائمه ما- علیهم السلام- که همه شان کشته شدند، براى این [بود] که همه اینها مخالف با دستگاه ظلم بودند. اگر امامهاى ما تو خانه‌ هایشان مى‌ نشستند و عرض مى‌ کنم، آن طورى که اینها مى‌گویند... مردم را دعوت مى‌ کردند به بنى امیه و بنى عباس؛ اینها که محترم بودند، روى سرشان مى‌ گذاشتند آنها ائمه ما را، لکن آنها مى‌ دیدند هر یک از [ائمه‌] حالا که نمى‌ تواند لشکرکشى کند، از باب اینکه مقتضیاتش فراهم نیست، دارد زیرزمینى اینها را از بین مى‌ برد اینها را مى‌ گرفتند، حبس مى‌ کردند. ده سال در حبس آنها بودند. براى نماز و روزه بود که حبس کردند حضرت موسى بن جعفر را؟ چون نماز مى‌ خواند؟ چون روزه مى‌ گرفت؟ چون مردم را دعوت مى‌ کرد به [پیروى از] هارون الرشید و... [که‌] شما بروید و با آنها بسازید؟ هر چه آنها ظلم مى‌ کنند شما حرف نزنید؟! یا قضیه این نبوده است آنها از باب اینکه مى‌ دیدند این خطرناک است براى دولت خطرناک است، براى قدرتها اینها خطرناک بوده‌ اند براى اینها؛ از این جهت، این طور شد که آنها را حبس کردند، کشتند، [اذیت‌] کردند، تبعید کردند.

مى‌ گویند مردیکه از [مدینه‌] برمى‌ دارد امام- علیه السلام- را مى‌ آورد در اینجا، یا حضرت عسکرى را در سامرا چندین سال نگه مى‌ دارد و تحت فشار و در نظام، در عَسْکر ... در جُند ایشان را نگه مى‌ دارد و محبوس است امام- علیه السلام- در آنجا. این از باب این [بود] که نماز مى‌ خواست بخواند؟ خوب ...، خود آنها هم نماز مى‌ خواندند، به نماز چه کار داشتند؟ چون امام- علیه السلام- پسر پیغمبر بود، آن وقت پسر پیغمبر خیلى هم [مورد احترام بود]؛ اگر پسر پیغمبر سر جاى خودش مى‌ نشست و کار نداشت به مردم، چیزى نبود؛ اما آنها گاهى به اشاره آنها ... (چون موردى بود که اگر مى‌ فهمیدند، ریشه اینها را مى‌ کندند) در ظاهر وقتى که یکى از این هاشمیون قیام مى‌ کردند بر ضد حکومتها؛ در ظاهر اینها یک انتقاد صورى هم از آن مى‌کردند، لیکن با دست اینها بود. اینها آنها را وادار مى‌ کردند به اینکه این کار را بکنند. دعا مى‌ کند امام- علیه السلام- به زید و امثال اینها که قیام کردند بر ضد این خلفا و بر ضد این قدرتمندها».

 

صحیفه امام؛ ج 4، ص 21-22

دیدگاه تان را بنویسید