در گفت و گو با جی پلاس؛

نظر یک روان شناس درباره تاثیر صحنه های خشن "پایتخت 5 " بر کودکان

یک روانشناس و آسیب شناس اجتماعی به قسمت های آخر سریال نوروزی «پایتخت 5» انتقاد وارد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

مجید ابهری متخصص علوم رفتاری و روانشناسدر گفت و گو با خبرنگار سبک زندگی جی پلاس؛ با اشاره به اینکه صدا و سیما بر مبنای یک سنت همیشگی برای ایام تعطیل و مناسبت های مختلف برنامه های ویژه ای تدارک می بیند، اظهار کرد: یکی از این برنامه ها ویژه نوروز و سال نو است و اکثر برنامه های این ایام دارای محتوای طنز و در جهت بالا بردن نشاط اجتماعی و بسیار قابل تقدیر است.

این آسیب شناس اجتماعی با تاکید بر اینکه باید از نظر رفتاری این نکته را در نظر داشت که در فیلم ها و سریال هایی با ژانر طنز نباید هر کاستی و برنامه ای به جامعه عرضه شود، گفت: درست است که جای خالی این برنامه ها بسیار نمایان است اما به خاطر ارزش های فرهنگی جامعه، طنز باید فاخر و مطابق با ذوق و سلیقه فرهنگی ما باشد.

لطمات روحی کودکان از برخی صحنه ها جبران پذیر نیست

این روان شناس با تاکید بر اینکه لطمات روحی کودکان و آسیب دیدگان از دیدن برخی صحنه های این سریال از جمله صحنه های خشن، هیچ پوشش جبرانی خاصی ندارد، به جی پلاس گفت: برای مثال پسری که جسد پدرش را کشان کشان می برد و آسیبی که به روحیه آن وارد می شود و اثری که روی کودکان ایرانی می گذارد «جریحه عاطفی» نامیده می شود که باید فکری برای این گونه صحنه ها کرد.

این آسیب شناس اجتماعی با انتقاد از بخش هایی از این سریال که به دلیل گزافه گویی های بسیار، این سریال را تا مرز رویا و خیال پیش می برد که در صورت بیان آنها باز هم موضوع طنز بودن به میان می آید، عنوان کرد: برای مثال اینکه راننده بالن از حالت عادی خارج شد علاوه برغیرممکن بودن یکی دیگر از نقاط ضعف و باورناپذیر این سریال بود. حضور بانوان بی حجاب نیز به عنوان بانوان خارجی در کنار بانوان محجبه ایرانی بزرگنمایی و با تضادهای فرهنگی همراه بود.

 

بگویند قسمت های خشونت بار «پایتخت5 » دروغ بود!

بنیانگذار خانه سبز و خانه ریحان در ایران با این اعتقاد که برای جبران اثرات برخی صحنه های نمایش داده شده، می توان آنها را برای کودکان کتمان کرد! توضیح داد:  اصلا کدام بچه ده ساله ای  می تواند جنازه مرد 80 کیلویی را همراه خود حمل کند؟ در توضیح این فیلم باید قسمت هایی از پشت صحنه را به نمایش بگذارند و  به فرزندان و کودکان نشان دهند که آن صحنه ها، برای خنداندن آنها بوده و غیر از این راه جبرانی ندارد. اینکه یک روانشناس اگر در میان برنامه این موضوع را توضیح دهد مسخره خواهد بود ولی در آن قسمتی که معمولا به عنوان پشت صحنه نمایش داده می شود باید توضیحات لازم داده شود و چند کارشناس در مورد آن توضیح دهند تا آسیب وارد شده به فرزندان جبران شود.

این روان شناس با استقبال از به کارگیری گویش مازنی و بومی سازی اصالت فرهنگی این منطقه در سریال پایتخت به عنوان یکی از ویژگی های قابل توجه این برنامه، تصریح کرد: با توجه به حضور داعش در بعضی از کشورها، در سریال «پایتخت5» این گروه وحشی دست مایه کار قرار گرفته و بهت زدگی خانواده « معمولی» و همراهان او در مواجهه با جاذبه های کشور ترکیه _ صرفنظر از اینکه روزانه صدها ایرانی عازم این کشور هستند _ از نقاط ضعف این سریال بود.

مجید ابهری

نمی شود هر کاستی ای را در قالب طنز به خورد مردم داد

وی در بخش دیگری از این گفت و گو به کم توجهی چشمگیرعوامل تولید مانند منشی صحنه سریال اشاره و خاطرنشان کرد: این کم توجهی ها مخاطب را مورد بی توجهی قرار می داد. برای مثال شخصیت «ارسطو» پس از خروج از دریا ساعت و انگشترش را در دریا گم کرد ولی در قسمت های بعد دیدیم که ساعت و انگشتر در دست او بود. دیگر نمی شود هر کاستی ای را در قالب طنز به خورد مردم داد. درست است که داعش گروهی بی فرهنگ، وحشی و خون خوار است اما آنقدرها هم ضعیف و مردنی نیستند که 4 انسان بدون تجربه نظامی آنها را قتل عام کنند و جز یک مرد عرب که در راه به آنها پیوسته است، هیچ تلفاتی ندهند. اگر کسی از این خانواده کشته می شد سریال از مسیر طنز خارج می شد اما در حال حاضر راه ادامه ساخت این سریال تا «پایتخت 20 »هم باز است.

روانشناسان، رفتار شناسان و اصحاب هنرۀ نظرات تخصصی خود را در مورد پایتخت 5 اعلام کنند

ابهری افزود: برگشتن به ایران، تعریف ماجرا، ازدواج ارسطو با الیزابت، ازدواج فهیمه با رحمت و.... رشته های باقی مانده برای ادامه سریال است. البته از عوامل این سریال که  بیشترین آمار را در میان مخاطبان به دست آورده سپاسگزاری می شود اما باید  روانشناسان و رفتار شناسان و اصحاب هنر نظریات تخصصی خود را در مورد آن اعلام کنند تا در بخش های بعدی مورد توجه قرار گیرد. بهتر بود در این برنامه به جای حضور در ترکیه و نشان دادن پیشرفت های آن نقاط زیبا، دیدنی و پیشرفت های کشور خودمان به تصویر کشیده می شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید