اعمال شب مبعث

شب بیست و هفتم ماه رجب از شب های ویژه ای در همه ایام سال است که اعمالی مختص به خود دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جامعه جی پلاس، شب بیست و هفتم ماه رجب یا همان شب بعثت پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم از شبهاى پربرکت است، و در آن چند عمل مستحبّ است:

اوّل: شیخ طوسى در کتاب «مصباح» فرموده: از حضرت جواد علیه السّلام روایت شده: همانا در ماه رجب شبى است که از هر آنچه آفتاب بر آن می تابد بهتر است و آن، شب بیست و هفتم رجب است، که در صبح آن پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم به رسالت مبعوث شد.

براى کسی که از شیعه ما عامل در آن شب است، پاداش نیکوکارى شصت سال مقرّر است، به محضر آن حضرت عرض شد: عمل در آن شب چیست؟ فرمود: چون نماز عشا را خواندى و به بستر استراحت رفتى، تا پیش از نیمه شب، هر ساعتى که خواستى از بستر برمى خیزى، و 12 رکعت نماز هر دو رکعت به یک سلام به جاى مى آورى در هر رکعت حمد و سوره اى از سوره هاى کوچک مفصّل می خوانی و کوچک مفصّل از سوره محمّد صلى اللّه علیه و آله تا آخر قرآن است، زمانى که از دوازده رکعت فارغ شدى، در همان حال نشسته هر یک از سوره هاى «حمد» و «قل اعوذ بربّ الفلق» و «قل اعوذ بربّ الناس» و «قل هو اللّه احد» و «قل یا ایّها الکافرون» و «انّا انزلناه» و آیة الکرسى را هفت مرتبه می خوانی و به دنبال همه آنها این دعا را می خوانی:

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبِیراً اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِمَعَاقِدِ عِزِّکَ عَلَى أَرْکَانِ عَرْشِکَ وَ مُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ کِتَابِکَ وَ بِاسْمِکَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ وَ ذِکْرِکَ الْأَعْلَى الْأَعْلَى الْأَعْلَى وَ بِکَلِمَاتِکَ التَّامَّاتِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَفْعَلَ بِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ.

سپاس خداى را که فرزندى بر نگرفته، و شریکى در فرمانروایى و یاورى از روى خوارى و نیاز برایش نبوده است، او را بسیار بزرگ شمار.

خدایا! از تو درخواست می کنم به حق جایگاه هاى عزّتت بر پایه هاى عرشت و منتهاى رحمتت در قرآنت، و به نام بزرگتر بزرگتر بزرگترت، و ذکر برتر برتر برترت، و به کلمات کاملت، بر محمّد و خاندانش درود فرست، و با من چنان کن که شایسته آنى.

سپس بخوان هر دعایى را که می خواهى.

و نیز غسل در این شب مستحب است.

و نمازى که داوود بن سرحان از امام صادق علیه السّلام براى شب نیمه رجب روایت کرده و جزء اعمال شب نیمه ذکر شد در این شب هم خوانده می شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید