گزارش جی پلاس؛

از انتقال زوری لژیونرهای سعودی به لالیگا تا ثمره نگاه کی روش در تیم ملی

تیم ملی عربستان با اقنتال 9 بازیکن ملی پوش این کشور به لیگ های اسپانیایی قصد تغییر در روند نتایج این تیم در جام جهای جهانی را دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ اخیرا شنیده اید که فدراسیون فوتبال عربستان در سال منتهی به جام جهانی 2018 دست به ابتکار جدیدی زد و بازیکنان شاغل در فوتبال این کشور را برای حضور بهتر در جام جهانی راهی لیگ اسپانیا کرد.

این اتفاق بعد از توافق عربستانی ها با مدیران فدراسیون فوتبال اسپانیا رخ داد و سعودی ها بیشتر از هر زمانی بازیکنان لژیونر در اروپا دارند. رسانه های سعودی این نقل و انتقالات را بر اساس توانایی های فنی بازیکنان این کشور دانستند اما چندین رسانه اسپانیی از اقدام مسئولان لالیگا برای عقد چنین قراردادی انتقاد کردند.

سطح فنی پایین بازیکنان عربیِ حوزه خلیج فارس و درآمدهای هنگفت در مسابقات باشگاهی این کشورها همواره مانعی در مقابل انتقال بازیکنان عرب زبان این منطقه به کشورهای اروپایی بوده اما این بار به توصیه مدیران فوتبال عربستان، 9 بازیکن ملی این کشور در مرحله نخست این توافق راهی اسپانیا شدند که برخی از آن ها باید در لالیگا و برخی در لیگا آدلانته به میدان بروند.

تمام برنامه ریزی سعودی ها در جهت کسب نتایج درخشان در جام جهانی است و قصد دارند حضور موفقی تری نسبت به گذشته داشته باشند اما این برنامه ریزی تضمینی برای موفقیت سعودی ها ندارد چرا که بازیکنان این تیم خارج از عرف رایج بازار نقل و انتقالات راهی اسپانیا شدند و مشخص نیست بتوانند در مسابقات باشگاهی این کشور بازی کنند. در حال حاضر کشورهای مختلفی بازیکنان ملی خود در رده پایه را به آکادمی های بزرگ دنیا می فرستند اما تاکنون هیچ کشوری به این صورت (دسته ای) بازیکنان با تجربه خود را با عقد قرارداد و پرداخت پول راهی تیم های اروپایی نکرده است!

اما از دیگر اهداف سعودی ها، سرمایه گذاری روی بازیکنان جوان فوتبال این کشور بوده و به سراغ بازیکنان با تجربه و سن و سال دار نرفتند چرا که کمتر بازیکن آسیایی توانسته در سال های آخر فوتبالش در اروپا موفق باشد.

در این مرحله بیشتر بازیکنان از تیم الشباب راهی اسپانیا شده که بدون شک پر کردن جای خالی این بازیکنان برای الشباب هم دشوار خواهد بود.

** اسامی این بازیکنان به شرح زیر است:

سالم الدوساری – از الهلال به ویارئال

یحیی الشهری – از النصر به لگانس

نوح الموسی – از الفتح به وایادولید

علی النمر – از الشباب به نومانسیا

فهد الموالد – از الاتحاد به لوانته

جابر مصطفی – از الشباب به ویارئال B

مروان عثمان – از الشباب به لگانس B

عبدالمجید الصلیهم – از الشباب به رایووایکانو

عبدالله الحمدان – از الشباب به اسپورتینگ خیخون

تیم ملی عربستان پیش از جام جهانی نیز برنامه فشرده ای دارد و بازی های بزرگی برای این تیم تدارک دیده شده است.

این تیم در ماه های منتهی به جام جهانی با عراق، سوریه، اوکراین، اروگوئه، بلژیک و مصر رو به رو می شود که همه اینها جزء تیم های خوب جهان هستند و شانش کسب جایگاه بسیاری خوبی را در جام جهانی خواهند داشت.

**

اما بحث افزایش لژیونرهای فوتبال در ایران روند معقولی داشت. از چند سال پیش با اتکا به برنامه ریزی و سیاست های کارلوس کی روش - سرمربی تیم ملی، بازیکنان ترغیب شدند تا به فوتبال اروپا روند و در عمل هم نتایج آن را مشاهده کردیم.

از زمان لژیونر شدن بازیکنان ایرانی، تیم ملی ایران هم توانست به تیم های برتر آسیا نزدیک شود و راحت تر از هر زمانی به جام جهانی 2018 روسیه صعود کند. بدون شک تداوم این روند و حضور ایرانی ها در تیم های معتبر اروپا می تواند به رشد فوتبال ملی هم کمک کند.

کی روش برای بازیکنان شاغل در فوتبال ایران هم برنامه ریزی خاصی را در نظر گرفت تا این بازیکنان از نظر فنی و ذهنی به لژیونرها نزدیک شوند.

برنامه خاص کی روش سپری کردن یک تا یک و نیم روز از زمان این بازیکنان در مرکز آماده سازی تیم ملی فوتبال زیر نظر مربیان تیم ملی است. آن ها در این اردوها از نظر روانی برای حضور در جام جهانی و بازی برابر سه تیم قدرتمند اسپانیا، پرتغال و مراکش آماده می شوند.

در ایران هنوز برنامه دقیق تمام بازی های تدارکاتی تیم ملی اعلام نشده اما مهدی تاج از قطعی بودن دو بازی با ترکیه و یونان خبر داده و احتمالا بازی با تونس هم قطعی شده است که انتظار می رود با تدارکات بسیار خوب تیم ملی بتواند نتایج خوبی را در جام جهانی کسب کند.

دیدگاه تان را بنویسید