گزارش جی پلاس؛

14 ماده غذایی به ظاهر سالم که برای بدن مفید نیست!

اندی بلاتی متخصص تغذیه از 14 ماده غذایی به ظاهر سالمی که برای بدن مفید نیست، صحبت می کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ ساینس نوشت: اندی بلاتی- متخصص تغذیه، پیرامون مواد غذایی به ظاهر سالمی که شما در هنگام خرید از فروشگاه های مواد غذایی باید اجتناب کنید، توضیح می دهد:

1-آب میوه

هنگامی که شما عمدتا آب میوه های تازه و آب سبزیجات تازه  مصرف می کنید، فیبر را که عنصری کلیدی در سیر کردن شما دارد، حذف می نمایید. آنچه که شما دارید، شکر است. در کوتاه مدت، در این رژیم کم پروتئین و پرشکر، گرسنگی بیشتر، تغییرات خلقی و قوت کمتر را تجربه می کنید و در بلندمدت توده های عضلانی خود را از دست می دهید.

2-روغن نارگیل

روغن نارگیل از لحاظ کالری و چربی مشابه روغن زیتون است. اما در مقایسه با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون که فقط 1 گرم چربی اشباع شده دارد، روغن نارگیل بیش از 10 گرم اسید های چرب یکنواخت و یا اسیدهای چرب پلیانوییک دارد. کارشناسان توصیه می کنند از مصرف اسیدهای چرب اشباع شده پرهیز کنید؛ به دلیل اینکه با کلسترول بالا و دیابت نوع 2 ارتباط مستقیم دارند.

3-شربت آگاوا

زمانی بسیاری از طرفداران سلامت مانند دکتر "آز" پیشنهاد می کردند شکر مصرفیِ خود را با شربت آگاوا تغییر دهید چرا که شاخص گلوکز پایینی دارد و منجر به افزایش قند خون نمی شود. هرچند که میزان گلوکز در آگاوا بالا نیست، اما فروکتوز که یک نوع شیرین کننده است، در آگاوا بسیار بالاست. برخی مطالعات جدید نشان می دهد که رژیم های غذایی که حاوی مقادیر زیاد فروکتوز است با ایجاد مشکلات قلبی مرتبط است.

4- سفید تخم مرغ

این روزها بسیاری از افراد به خصوص ورزشکاران از خوردن زرده تخم مرغ اجتناب می کنند، دلیل شان هم این است که خوردن زرده باعث افزایش سطح کلسترول خون می شود. خبر خوب این است که تحقیقات جدید نشان می دهد برای اکثر افراد، غذاهایی که می خورند در افزایش کلسترول آنها تاثیری ندارد.

5-محصولات کم چرب

ما به این باور رسیده ایم که محصولات کم چرب باعث افزایش سلامتی کلی و کاهش وزن می شود. با این حال، آزمایشات 8 ساله روی 50 هزار زن به ما نشان داد که این قضیه بعید به نظر می رسد. در این مطالعه، زمانی که خانم ها به مصرف مواد غذایی کم چرب روی آوردند، خطر ابتلا به سرطان سینه و بیماری های قلبی کاهش نیافت. به شما توصیه می کنیم چربی های سالم موجود در آجیل ها، ماهی و آواکادو مصرف نمایید.

6-گرانولا (مخلوطی از مغزها و میوه های خشک است و بیشتر ورزشکاران مصرف می کنند)

بیشتر گرانولاها که در بسته ها فروخته می شوند، غذاهای سالمی نیستند. هر بسته حاوی مقادیر زیادی کالری و شکر است. یک فنجان گرانولا 600 کالری دارد. 600 کالری معادل خوردن دو تا ساندویج بوقلمون و پنیر است.

7-مولتی ویتامین ها

تقریبا نیمی از بزرگسالان در آمریکا هر روز ویتامین مصرف می کنند و دهه ها تحقیق، هیچ توجیهی برای این عادت ارایه نداده است.  به طور کلی ما برای زنده ماندن به مقادیر کمی از ویتامین ها نیاز داریم و بدون وجود ویتامین های نظیر  A ، C و E به سختی می توانیم مواد غذایی را به انرژی تبدیل کنیم. تحقیقات نشان می دهد تا زمانی که از طریق مصرف مواد غذایی به اندازه کافی ویتامین به دست می آوریم، نیازی به مصرف قرص نداریم.

8-نان بدون گلوتن

به استثنای درصد بسیار ناچیزی از افراد که از بیماری سلیاک رنج می برند، گلوتن، تاثیر منفی روی شما نخواهد داشت. مطالعات نشان داده است اکثر افرادی که دچار نفخ می شوند، کمتر گلوتن استفاده می کنند.

9-شیر بادام

در چند سال اخیر شیربادام و سویا به سرعت جایگزین لبنیات شده است. باید گفت که متاسفانه شیر بادام از مواد مغذی بی بهره است و ویتامین های دیگر به آن افزوده می شود.

10-آب بطری یا معدنی

آب آشامیدنی درون بطری ها پاک تر و سالم تر از آب شرب نیست. سالانه بیش از صدها میلیارد دلار در سراسر جهان صرف محصولات بسته بندی با بطری های پلاستیکی می شود.

11-دیتاکس ها

تا زمانی که بدن مسموم نشده، بدنتان توانایی لازم را برای فیلتر کردن مواد مضر را دارد و نیازی به خرید آب های دیاتکس شده یا چای دیتاکس شده ندارید. کلیه ها و کبد مسئولیت سم زدایی از بدن را به عهده دارند.

12- نمک هیمالیا

رنگ صورتی متمایز نمک هیمالیا، حاوی مقدار کمی اکسید آهن است. همچنین این نوع نمک نسبت به نمک معمولی، مقادیر کمی از کلسیم، پتاسیم، آهن و منیزیم و مقادیر کمتری از سدیم دارد. اما آیا واقعا ارزش دارد؟

بلاتی می گوید این رنگ صورتی از مواد معدنی حاصل می شود که ارزش خوارکی آن تقریبا هیچ است و کسی نباید به دنبال مواد معدنی در شکر یا نمک باشد.

13- آب نارگیل

آب نارگیل سرشار از پتاسیم و دیگر ویتامین ها و مواد معدنی است. ولی بدن شما به مقداری آب و تکه ای میوه تازه نیاز دارد.

14-نوشیدنی های ورزشی

این باور که ما نیاز به نوشیدنی های ورزشی پس از تمرین نیاز داریم؛ کاملا غلط است. توصیه ای که تحقیقات جدید می کند این است که ما برای بازسازی عضلات پس از ورزش کردن، فقط به 20 گرم پروتئین و آب نیاز داریم.

دیدگاه تان را بنویسید