در گفت و گو با جی پلاس؛

بزرگترین مشکل تیم ملی از زبان سرمربی تیم ملی 98/ جلال طالبی: فقط کی روش از عهده این مجادله با این مدیران برمی آید!

سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی 1998 فرانسه می گوید صعود به دور دوم جام جهانی با قرعه سخت تیم ملی بسیار دشوار است اما با تلاش زیاد و با عمل گرا بودن، می توان این کار را انجام داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی فوتبال ایران در گروه B جام جهانی با تیم های قدرتمند پرتغال، اسپانیا و مراکش همگروه شد تا بخشی از هواداران فوتبال ملی صعود ایران به دور دوم این مسابقات را کار بسیاری سخت و غیر ممکنی بدانند.

کی روش پس از این انجام قرعه کشی، ویدئویی را در صفحه شخصی خود در فیس بوک قرار داد و رابطه سرد خود با مدیران فدراسیون فوتبال را علنی کرد. او پیش از قرعه کشی جام جهانی به خبرنگاران ایرانی گفته بود که فدراسیون فوتبال او را از انجام مصاحبه ممنوع کرده است. این ممنوعیت بعد از مصاحبه تند او علیه فدراسیون فوتبال به خاطر آماده سازی ضعیف این تیم در راه جام جهانی بود.

کی روش در ویدئوی خود خواستار یک آماده سازی بسیار خوب برای تیمش شد تا این تیم بتواند برابر رقبای قدرتمندش قرار بگیرد و خطاب به مسئولان فوتبال ایران گفت که تمامی حقایق را خواهد گفت و هر کسی که تحمل صحبت های او را ندارد، می تواند او را اخراج کند.

با این اوصاف، وزیر ورزش و جوانان بلافاصله بعد از برگزاری قرعه کشی جام جهانی حمایت تمام قدی را از تیم ملی فوتبال ایران انجام داد و قول داد که بازی های تدارکاتی خوبی را برای تیم ملی ایران برگزار کنند.

در همین رابطه، جلال طالبی، سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی 1998 فرانسه که توانسته تنها برد ایران در تاریخ این مسابقات رقم بزند، در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، این تیم را فاقد تجربه برابر تیم های بزرگ دانست و تاکید کرد که با حرف زدن و شعار دادن تیم ملی ایران نمی تواند از گروه دشوارش صعود کند.

جی پلاس: قرعه دشواری در جام جهانی نصیب ایران شد.

طالبی: پرتغال و اسپانیا تیم های بزرگی هستند. هر بازیکن این تیم ها می توانند سرنوشت یک مسابقه را رقم بزنند. به جام های قهرمانی این تیم ها در سال های اخیر نگاه کنید، متوجه بزرگی آن ها می شوید. تمامی اتفاقات این دوره دست به دست هم داد که ایران در گروه سختی بیافتد. با این حال ناامید نیستم و فکر می کنم گروه مان در عین سخت بودن، جذاب است.

جی پلاس: به مراکش اشاره نکردید. ایران تقریبا مقابل تیم های ضعیف سورپرایز می شود و آنطور که باید و شاید بازی نمی کند!

طالبی: درباره مراکش باید مفصل تر از این دو تیم صحبت کنیم. این تیم به دلایل مختلف سرنوشت ایران را رقم می زند. بازی نخست هر تورنمنتی بیشترین اهمیت را دارد. بازی برابر این تیم آفریقایی می تواند انگیزه ایران را بالاتر ببرد یا ایران را به زمین بزند. اگر مراکش را ببریم می توانیم یکی، دو امتیاز دیگر هم به دست بیاوریم و صعود کنیم. البته این مسائل فرضیات است چرا که فکر می کنم مراکش اگر از ایران قوی تر نباشد، ضعیف تر نیست.

جی پلاس: مردم شناخت کمتری نسبت به مراکش دارند. آن ها از نظر دفاعی بهتر از ایران عمل کردند و بدون گل خورده راهی جام جهانی شدند.

طالبی: مراکش جزء تیم های خوب آفریقا است که در این چند سال با بدشانسی به جام جهانی نرفته است. ترکیب بازیکنان این تیم نشان دهنده قدرت آن ها است. بازیکنان این تیم در فوتبال اروپا بازی می کنند و از نظر قدرت و تجربه بین المللی بهتر از تیم ایران هستند. نقطه قوت ایران برابر این تیم حضور سرمربی کاربلدی مانند کی روش است.

جی پلاس: تا قبل از قرعه کشی صحبت از صعود ایران به دور دوم جام جهانی بود. فکر می کنید الان این موضوع شدنی است؟

طالبی: با حرف زدن اتفاقی نمی افتد. یک بار باید تمام تلاش مان را کنیم. ما برای حضور در جام جهانی 2014 چه کار کردیم؟ تا جایی که به یاد دارم بازی تدارکاتی خوبی انجام ندادیم. الان هم وضع همینطور است. به جز بازی با روسیه که در حد متوسط بود، سایر بازی های ما مقابل تیم های ضعیف جهان بود که چیز زیادی برای ما نداشت. بازیکنان ایران از نظر تجربه بسیار ضعیف هستند. بعد از جام جهانی برزیل این تیم عوض شده اما بازیکنان تجربه زیادی کسب نکردند.

جی پلاس: آماده سازی ضعیف، صدای کی روش هم در آورده و گفته دیگر سکوت نمی کند و اگر کسی نمی تواند صدای او را تحمل کند، اخراجش کند!

طالبی: خیلی خوشحالم که کی روش سرمربی ایران است و می تواند با مدیران مقابله کند. هیچ مربی دیگری مانند او نمی تواند در فوتبال ایران برای عزت و افتخار تیم ملی، با مدیران مجادله کند. باید به کی روش امکانات بدهند. امیدوارم وزیر ورزش به قولی که داده عمل کند. شاید در این دوره بتوانیم یک کار بزرگ انجام دهیم و از گروه صعود کنیم. ارزش صعود از این گروه بسیار بالا است. اگر نتوانستیم صعود کنیم هم باید بازی های خوبی را ارائه دهیم. اسپانیا و پرتغال تیم های کوچکی نیستند که بدون آمادگی مقابل آن ها بازی کنیم.

جی پلاس: چرا فکر می کنید گروه ایران جذاب است؟

طالبی: در دوره گذشته، به جز دیدار با آرژانتین مردم از بازی های تیم ملی لذت نبردند. اگر قرار است بازی بسته را به نمایش بگذاریم، بهتر است این اتفاق برابر تیم های بزرگ جهان رخ بدهد. هر چند در این دوره از نظر بازیکنان تهاجمی در وضعیت مطلوب تری هستیم و می توانیم هجومی تر بازی کنیم. کماکان مهم ترین مشکل ایران کم تجربگی بازیکنان است. از این تیم فقط چند بازیکن در جام جهانی حضور داشتند. اگر در دوره بعد جام جهانی حضور داشته باشیم، در آن صورت وضعیت بهتر خواهد بود چرا که بازیکنان جوان ایران به یک باور درست از بازی های جام جهانی دست می یابند.

دیدگاه تان را بنویسید