گزارش جی پلاس از آشفته بازاری به نام مدارس استقلال و پرسپولیس

مربی که همزمان در استقلال و پرسپولیس شاغل شد!/ وقتی آکادمی باشگاه را پنهانی اجاره می دهند + واکنش مسئولان

مدارس فوتبال دو تیم بزرگ پایتخت با مبالغ بسیار ناچیزی بعضا به پیمانکاران و دلالان اجاره داده می شود و عده ای سود هنگفتی از این محل به جیب می زنند!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ پرورش استعداد های ناب فوتبال، یک امر مهمی در برنامه تمام باشگاه های معتبر دنیاست تا همواره بتوانند با کشف، آموزش و پرورش استعدادها، ضمن تولید بازیکن در چرخه فوتبال، بر دارایی های اختصاصی خود افزوده و حتی از این محل سودآوری بالایی هم داشته باشند. تیم های بزرگی چون منچستریونایتد، بارسلونا، بایرن مونیخ، آرسنال و یوونتوس، همواره از بازیکنان جوان شاغل در تیم های پایه خود هم بعضا در تیم بزرگسالان بهره می برند. پرورش بازیکنان جوان در این تیم ها علاوه بر مزایای فوق، سبک بازی و فرهنگ فوتبالی این تیم ها را هم در جهان معرفی می کند.

اما در فوتبال به اصطلاح حرفه ای ایران تا همین چند سال پیش، زمانی که بازیکن 24، 25 ساله در لیگ برتر بازی می کرد، لقب بازیکن جوان به خود می گرفت؛ در حالی که در اروپا و کشورهای صاحب سبک، بازیکنان در این سن به پختگی می رسند و جزو با تجربه ها محسوب می شوند.

پس از گذشت چند سال اما شرایط تا حدودی بهتر شده و لیگ برتر ایران هم با سرمایه گذاری و توجه تیم هایی مانند فولاد خوزستان، سپاهان و ذوب آهن به رده پایه و چند تیم دیگر که به صورت جسته و گریخته به بازیکنان تیم ها پایه خود بها می دهند، جوان تر شده است.

اما متاسفانه این رویه در دو تیم پرطرفدار و ریشه دار تهرانی اما روند معکوس دارد! با نگاه به ارقام قرارداد سرخابی های پایتخت در فصول مختلف می توان به هزینه های زیاد این دو تیم برای جذب بازیکنان دیگر تیم های ایران پی برد چرا که هیچ سرمایه گذاری و توجهی به تیم های پایه و به اصطلاح آکادمی خود در سال های گذشته نداشته اند و در واقع هیچ سودی هم به فوتبال پایه ایران نرسانده اند. در واقع این دو تیم ریشه دار، برنامه ای برای تیم های پایه خود ندارند، تا جایی که حتی در سال های گذشته اخباری مبنی بر اجاره داده شدن آکادمی این باشگاه ها به صورت پیمانکاری به افراد مختلف نیز شنیده شد!

در این گزارش فصل جدیدی از اتفاقات عجیب و غریب و صد البته تامل برانگیز در آکادمی فوتبال استقلال و پرسپولیس مطرح شده است؛ جایی که حتی بساز و بفروش های املاک، توانسته اند با هزینه بسیار کم، مبلغ بالایی را از تیم های پایه این دو تیم به جیب بزنند و در آکادمی این دو باشگاه بنگاه دلالی راه بیاندازند!

حضور همزمان یک مربی در آکادمی استقلال و پرسپولیس

محمد میر غفاری - در سال 91 و به طور همزمان سرمربی تیم های پایه استقلال و پرسپولیس بوده و سه روز هفته را به یک تیم و سه روز را هم به دیگر تیم پایتخت نشین اختصاص می داد.

او درباره این اتفاق نادر به خبرنگار ورزشی جی پلاس می‌گوید: قبل از اینکه به عنوان مربی در مدرسه فوتبال پرسپولیس آغاز به کار کنم، توسط یکی از دوستانم به مدرسه فوتبال استقلال رفتم. در آن سال دیدار دوستانه‌ای با تیم پایه پرسپولیس برگزار کردیم و طی چند رویارویی، تیم پرسپولیس موفق به گلزنی نشد. همان زمان فردی که مدرسه فوتبال پرسپولیس را به صورت پیمانکاری در اختیار گرفته بود، پیشنهاد مربیگری در مدرسه فوتبال پرسپولیس را به من داد که پذیرفتم. در ادامه به صورت همزمان در مدرسه فوتبال هر دو تیم مشغول شدم اما پس از گذشت چند وقت،  پیمانکار مدرسه فوتبال استقلال از این موضوع مطلع شد و به من گفت یک جا را انتخاب کن و من هم به خاطر شرایط خوب پرسپولیس، این تیم را انتخاب کردم.

اجاره مدرسه فوتبال استقلال و پرسپولیس توسط بساز و بفروش های املاک!

اجاره مدارس فوتبال دو تیم هزینه زیادی هم برای پیمانکاران ندارد و با مبلغی بسیار ناچیزی در حدود 100 تا 150 میلیون تومان آن را اجاره می کنند. میرغفاری مدعی شد: پیمانکار مدرسه فوتبال پرسپولیس یک بساز و بفروش املاک ورشکسته بود و پس از اجاره مدرسه فوتبال پرسپولیس به یک باره توانست بدهی های خود را پرداخت کند و پول کلانی را هم به جیب بزند.

او به محل تمرین تیم های پایه پرسپولیس که در کنار زمین اصلی ورزشگاه درفشی فر قرار دارد اشاره می کند و به جی پلاس می گوید: این زمین بعد از ساعت 6 بعد از ظهر تا ساعت 12 شب به جوانان و سالمندان علاقه مند به فوتبال اجاره داده می شد و پیمانکار تیم پایه سالانه مبلغی در حدود 150 میلیون تومان درآمد داشت که با پرداخت 100 میلیون تومان به مدیر آکادمی، 50 میلیون هم از این طریق سودآوری می کرد؛ البته او سالانه در حدود 900 میلیون تومان از خانواده ها دریافت کرد که مبلغ کمی نبود.

آکادمی استقلال و پرسپولیس

 

خانواده های متمولی که چشم بسته پول خرج می کنند!

خانواده ها و کودکانی که با هزار آرزو وارد مدرسه فوتبال استقلال و پرسپولیس می شوند، بی خبر از همه جا حاضرند مبالغ هنگفتی برای پیشرفت  کودکان خود خرج کنند اما این پول ها عمدتا به جیب دلال ها می رود! این مربی فوتبال در این باره می گوید:  برای خانواده های پولدار، فرستادن فرزندانشان به مدرسه فوتبال این دو تیم مهم است و تقریبا هر مبلغی که مدیر مدرسه مطالبه کند را بدون تحقیق پرداخت می کنند چرا که فقط نام استقلال و پرسپولیس برای آن ها مهم است! مثلا برای سه ماه تابستان مبلغ چهار تا پنج میلیون تومان پرداخت می کنند. حتی این خانواده ها اسپانسر تیم هم می شوند و بعضی مواقع پوشاک تیم را در ازای تبلیغ برند خود تامین می کنند.

بی خبری مدیران سرخابی از اجاره تیم های پایه؟!

در شرایطی که این پیمانکاران به نام استقلال و پرسپولیس بعضا سیاه بازی راه انداخته اند، ادعای بی خبری مدیران ارشد این دو باشگاه تهرانی هم در نوع خود جالب است

میر غفاری درادامه از بی اطلاعی مدیران صاحب نام این دو باشگاه می گوید و اضافه می کند: مدیرعامل و مدیران آکادمی معمولا از این موضوع خبر ندارند! در واقع آن ها فکر می کنند مدرسه فوتبال سود ندارد چرا که هر زمان پیمانکار را می دیدند با انواع گله ها و غر زدن ها مواجه می شدند که این مدرسه هیچ سودی ندارد! هیچ کدام از مدیران از این اوضاع خبر نداشتند. اصلا کسی نمی داند. چه خبر است.

به گزارش جی پلاس؛ هرچند اقدام به اجاره آکادمی باشگاه به خصوص برندهایی چون استقلال و پرسپولیس به شدت مایه تاسف است اما جدا از آن پذیرش این ادعای مربی فوتبال مبنی بر بی خبری مدیران از درآمد آکادمی باشگاه هم کمی سخت است چرا که آنها با یک امتحان ساده و نامحسوس می توانند از میزان وضعیت درآمدی پیمانکاران مطلع شوند.

 

اخذ برند استقلال و پرسپولیس با 10 میلیون تومان

اما با پرسه زدن در خیابان های تهران می توان مدارس فوتبالی را با نام این دو باشگاه مشاهده کرد. این مربی فوتبال پایه می گوید: اولا که کسی کاری به این موضوع ندارد اما صاحبان مدارس فوتبال سطح شهر خیلی راحت 10 میلیون تومان به مسئولان آکادمی می دهند و نام تجاری استقلال را استفاده می کنند و به نوعی نمایندگی این دو باشگاه می شوند.

سوء استفاده مربیان از کودکان

بحث فساد و تجاوز در مدارس فوتبال که چند پیش توسط یکی از خبرنگاران انگلیسی مطرح شد و به سرعت در سایر کشورهای جهان از جمله ایران هم بسیار خبرساز شده بود، از دیگر مواردی است که حضور کودکان در مدارس فوتبال را تحت الشعاع خود قرار داده است. او درباره وجود چنین چیزی در مدارس فوتبال به خبرنگار جی پلاس می‌گوید: متاسفانه این موضوع وجود دارد و من هم شنیده ام برخی افراد به اصطلاح مربی، از کودکان سوءاستفاده می کنند. نمی توانم از کسی نام ببرم ولی چنین مواردی در برخی از مدارس فوتبال وجود دارد. چه معنی دارد مربی یک تیم به شاگردش بگوید که به منزل من بیا و کفش های جدیدم را ببین!

به گزارش جی پلاس؛ در شرایطی که طبق مصوبه AFC سالانه باید 20 درصد از بودجه باشگاه ها به تیم های پایه  اختصاص یابد و اجرا نشدن این دستورالعمل مانع از صدور مجوز حرفه ای برای باشگاه ها می شود، این اتفاق به هیچ وجه در این دو تیم صورت نمی گیرد.

میرغفاری با گله از وضعیت پرداخت دستمزد مربیان پایه، ادامه می دهد: دستمزد مربیان اندک است و حتی همان را هم به آسانی پرداخت نمی کنند. همین می شود که متاسفانه برخی مربیان اقدام به جذب بازیکن سفارشی می کنند و با گرفتن مبلغی در حدود 30 تا 40 میلیون از هر بازیکن آن ها را وارد تیم هایشان می کنند.

آکادمی استقلال و پرسپولیس

 

پاسخ مسئولان: آکادمی ما هیچ مشکلی ندارد!

پس از این مصاحبه به سراغ صادق ورمزیار مسئول آکادمی باشگاه استقلال رفتیم که البته ادعای مطرح شده را تکذیب کرد و به برخی سوالات جی پلاس پاسخ داد.

چندی پیش هم سیاوش اکبرپور سرمربی پیشین تیم جوانان استقلال از وجود دلالی و باندبازی در این آکادمی خبر داده بود و با انجام مصاحبه های تند و تیز از مجموعه جدا شد!

با این حال ورمزیار در مواجه با اینکه آیا مدرسه فوتبال استقلال امسال هم به صورت پیمانکاری اجاره داده شده است می گوید: چنین بحثی در استقلال وجود ندارد و خودمان تیم پایه را اداره می کنیم. مدرسه فوتبال ما در کمپ حجازی قرار دارد. خودمان ثبت نام می کنیم و با پولی که از خانواده ها می گیریم، هزینه پوشاک و ایاب و ذهاب تیم را از قبیل کیف، لباس و ... را تامین می کنیم. دستمزد مربیان هم از این طریق است.

وجود مدارس فوتبال متعدد با نام استقلال در سطح شهر و گرفتن مجوز از باشگاه استقلال با مبالغ ناچیز هم از دیگر سوالات ما است که ورمزیار به خبرنگار جی پلاس می گوید: چند مدرسه فوتبال در سطح شهر با نام استقلال وجود دارد که این مجوزها را به بازیکنان و پیشکسوتان سابق استقلال داده ایم تا از این طریف امرار معاش کنند. ما مدرسه فوتبال را به کسی اجاره نمی دهیم.

به جای 5 میلیارد تومان، 700 میلیون می گیریم

بر اساس دستورالعمل AFC مبنی بر اختصاص 20 درصد از بودجه باشگاه ها به تیم های پایه، باشگاه استقلال بنابر بودجه اعلامی به سازمان لیگ فوتبال ایران و حتی هزینه های انجام شده صرفا برای تیم بزرگسالان خود، می بایست مبلغی در حدود 5 میلیارد تومان در سال را صرف تیم های پایه این باشگاه دولتی کند.

ورمزیاردرباره اختصاص این مبلغ می گوید: من از این موضوع خبر ندارم اما بودجه باشگاه برای آکادمی حدود 700 میلیون تومان است که ابتدا ما هزینه ها را پرداخت می کنیم و سپس باشگاه با دریافت فاکتور، پول ما را می دهد. بخشی از این مبلغ هم تاکنون پرداخت شده است.

آکادمی استقلال و پرسپولیس

 

اما در همین رابطه مصطفی قنبرپور، مدیر آکادمی باشگاه پرسپولیس درباره اظهارات محمدمیرغفاری و حضور دلال‌ و بساز و بفروش در آکادمی این باشگاه به خبرنگار جی پلاس گفت: نمی توانم این موارد را رد کنم اما از زمانی که من حضور دارم، نظارت دقیقی بر روی این مباحث شده که کودکان و نوجوانان در محیطی سالم به ورزش بپردازند و فوتبال بازی کنند. مطمئنا نظارت در رده پایه باید تخصصی تر و دقیق تر باشد. در حال حاضر تیم‌های رده پایه پرسپولیس وضعیت مطلوبی دارند و سعی می کنیم با افزایش کیفیت، یک پشتوانه‌سازی خوب برای باشگاه انجام دهیم. در دوره‌های گذشته به دلیل کوتاهی مدیران باشگاه، افرادی توانستند وارد آکادمی شوند و سودجویی کنند اما الان خبری از این اتفاقات نیست.

او درباره اینکه آیا باشگاه به تعهدات خود در قبال آکادمی باشگاه عمل می‌کند، تصریح کرد: وضعیت الان بهتر است. باشگاه نگاه مثبتی نسبت به آکادمی دارد و سعی می کند در سال‌های آینده بازیکنان بیشتری را از این طریق وارد چرخه فوتبال کند اما پرداخت پنج میلیارد به بخش آکادمی در حال حاضر مبلغ بالایی برای باشگاه است. در حال حاضر باشگاه با مشکلات مالی روبه رو است و خودمان سعی در درآمدزایی داریم.

 

کمپ های سرخ و آبی پایتخت نیازمند توجه مدیران

به گزارش جی پلاس؛ با این شرایط آشفته بازار که تیم های پایه استقلال و پرسپولیس هیچ نظارت واقعی را روی خود نمی بینند، مشخص نیست این دو تیم چه زمانی سرو سامان می گیرند و چه وقت قرار است دامنه فساد و دلالی از این دو تیم رخت ببندد. شاید مدیران دو تیم آنقدر درگیر حاشیه های مختلف شده اند که از چنین فضایی غافل بوده و دلالان سودجو اما فرصت را غنیمت می شمارند!

دیدگاه تان را بنویسید