جی پلاس به نقل از ناسا؛

چگونگی پیدایش زمین با مطالعات جدید روی مریخ

کشف رسوبات هیدروترمال به دانشمندان کمک خواهد کرد که چگونگی پیدایش زندگی روی کره زمین را توصیف کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ ناسا نوشت: نشانه هایی از رسوبات هیدروترمال در کف دریای باستانی روی مریخ  کشف شد که با دریافت این نشانه ها دانشمندان می توانند سرنخ هایی در مورد منشاء زندگی و تکامل  آن روی زمین ارایه دهند.

 مشاهدات « مدارگرد شناسایی مریخ»(MRO)  از ذخایر عظیم رسوبات در یک دریاچه در جنوب مریخ مورد بررسی قرار گرفته و به شکل مقاله ای بین المللی ارایه شد. نویسندگان مقاله، این داده ها را به عنوان شواهدی از تشکیل رسوبات توسط آب گرم در نظر گرفتند. در سال های خیلی دور، آب گرمی که از بخش فعال آتشفشانی روی پوسته سیاره به دریای بزرگ ریخته می شد، این مینرال ها و رسوبات را تشکیل داد.

«پل نیلز» از مرکز فضایی جانسون ناسا می گوید حتی اگر ما نمی توانیم شواهدی مبنی بر وجود زندگی در مریخ بیابیم، قطعا این سایت می تواند به ما اطلاعات زیادی پیرامون نوع محیطی که زندگی در آن پیدا شده نیز بدهد. روند تشکیل رسوبات و مواد مینرال روی مریخ همانند زمین است.

هیدروترمال به واکنش‌های حلال آبی که در دماهایی بالاتر از °C ۱۰۰ و فشارهایی بالاتر از ۱ اتمسفر اطلاق می‌شود.

 

مدارگرد شناسایی مریخ (Mars Reconnaissance Orbiter)، یک فضاپیمای چندمنظوره ناسا است که برای شناسایی و اکتشاف مریخ از روی مدار، طراحی شده‌ است. هنگامی‌که این مدارگرد به مدار مریخ رسید، به پنج فضاپیمای دیگر در مدار یا روی سطح آن سیاره پیوست که عبارتند از نقشه بردار سراسر مریخ، مارس اکسپرس، ادیسه مریخ، و دو مریخ نورد و سپس به بیشترین رکورد عملکرد یک فضاپیما در اطراف مریخ رسید.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید