در گفتگو با جی پلاس؛

مهدوی کیا: می توانیم الهلال را غافلگیر کنیم اما مشروط!

کاپیتان اسبق پرسپولیس معتقد است این تیم می تواند شکست سنگین مقابل الهلال را در بازی برگشت جبران کند اما به صورت مشروط!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ در حالی که حدود یک هفته از شکست پرسپولیس مقابل الهلال در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا می گذرد، سرخپوشان هنوز آن بازی را فراموش نکرده اند و آن را مانند کابوس می دانند.

اما مهم ترین نکته درباره این تقابل مهم، باقی ماندن یک نیمه دیگر از آن است؛ هر چند تعداد کسانی که فکر می کنند پرسپولیس می تواند شکست چهار بر صفر بازی رفت را جبران کرده و به فینال صعود می کند، کم هستند.

مهدی مهدوی کیا - کاپیتان اسبق تیم ملی و پرسپولیس اما جزء کسانی است که فکر می کند این تیم می تواند به فینال صعود کند اما مشروط!

او معتقد است اراده بازیکنان پرسپولیس برای صعود به فینال و بازسازی تیم از نظر روحی و روانی، در کنار استفاده از پتانسیل تیم قطعا می تواند این تیم را به سمت فینال لیگ قهرمانان آسیا سوق بدهد.

مصاحبه کاپیتان سابق هامبورگ آلمان با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ در این رابطه را در ادامه می خوانید:

تعطیلی لیگ برتر، هم مضر و هم مفید است

جی پلاس: در حالی پرسپولیس به تعطیلات رفته که هنوز بازی رفت مقابل الهلال را فراموش نکرده است. این تعطیلات به نفع تیم است یا به ضرر آن؟

مهدوی کیا: تعطیلی لیگ به خاطر بازی تیم های ملی، هم مضر است و هم مفید؛ شاید با رفتن بازیکنان ملی پوش به تیم های کشورشان، تا حدودی هماهنگی بازیکنان کاسته شود اما در مجموع آنها می توانند بازی رفت با الهلال را فراموش کنند. برانکو بهتر از هر کسی می داند بازیکنانش نیاز به ریکاوری روحی و روانی دارند و با این وضعیت، پرسپولیس به هیچ عنوان نمی تواند از سد الهلال عبور کند.

در بازی رفت میانه میدان از دست پرپسولیس خارج شد

جی پلاس: چرا آن نتیجه عجیب در بازی رفت رقم خورد؟

مهدوی کیا: بازی رفت برای پرسپولیس بد شروع شد. میانه زمین از دست تیم خارج شده بود و به خاطر همین موضوع الهلال به راحتی حمله می کرد. چندین اشتباه فردی هم رخ داد که باعث به ثبت رسیدن آن نتیجه شد.

غایبان در بازی رفت، برای تیم ملی ثابت باز می کنند

جی پلاس: غیبت چند بازیکن پرسپولیس در این بازی مشهود بود؟

مهدوی کیا: نبود بازیکنانی مانند جلال حسینی، کمال کامیابی نیا، محمد انصاری و به خصوص مهدی طارمی در روند بازی تاثیر گذاشت. هر چهار بازیکن ملی پوش هستند و در بازی های اخیر تیم ملی به میدان رفتند. می بینید که پرسپولیس چه بازیکنانی را در اختیار نداشته است.

غیبت طارمی لطمه بزرگی به تیم زد

جی پلاس: برخی اما با توجه به نوع عملکرد پرسپولس در آن مسابقه، غیبت طارمی را چندان جدی نمی دانستند!

مهدوی کیا: غیبت طارمی و اتفاقاتی که قبل از بازی رخ داد، لطمه بزرگی به تیم زد. هر چقدر هم بگوییم این تیم بازیکنان خوب دیگری دارد، نمی توان جای خالی طارمی را نادیده گرفت. بیشتر از حضور او در میدان، محرومیت چهارماهه او و دو ساله پرسپولیس از فصل نقل و انتقالات از نظر روانی تیم را تحت تاثیر قرار داده بود.

هنوز 90 دقیقه دیگر باقی مانده و هر نتیجه ممکن است

جی پلاس: عده ای به خلق معجزه در بازی برگشت امیدوار هستند.  این کار از عهده پرسپولیس بر می آید؟

مهدوی کیا: هنوز 90 دقیقه باقی مانده است. پرسپولیس توانایی گرفتن نتیجه لازم برای صعود را دارد اما این موضوع باید در اراده بازیکنان تیم موج بزند. پرسپولیس تیم دست و پا بسته ای نیست؛ آنها در بازی رفت و برگشت دور گروهی نشان دادند می توانند الهلال را ببرند. در بازی رفت چندین عامل دست به دست هم داد تا آن نتیجه رقم خورد اما برای بازی برگشت دیگر چیزی برای از دست دادن وجود ندارد.

فکر می کنم پرسپولیس بتواند به مرحله بعد صعود کند

جی پلاس: می توانید بازی را پیش بینی کنید؟

مهدوی کیا: پیش بینی خودم این است که پرسپولیس می تواند به مرحله بعد صعود کند ولی چندین عامل را باید در نظر بگیرند. علاوه بر حضور بازیکنان غایب در بازی رفت، باید اتفاقات آن بازی را هم فراموش کنند.

محرومیت طارمی برای خودش و باشگاه گران تمام می شود

جی پلاس:  بر خلاف واکنش باشگاه پرسپولیس که محرومیت طارمی را حکمت و خیریت می داند، این اتفاق با واکنش تند کی روش مواجه شد! نظر شما در این باره چیست؟

مهدوی کیا: محرومیت طارمی می تواند برای باشگاه و خود بازیکن گران تمام شود. همانطور که کی روش هم گفت این اتفاق بسیار عجیب بود ولی در شرایط فعلی باید طارمی را حفظ کرد. او جزء بازیکنان مستعد فوتبال ایران است که نیاز به مشاوران مناسبی دارد. نباید به همین راحتی باشگاه ترکیه ای را ترک می کرد! این اتفاق نه تنها برای طارمی درس عبرت می شود، بلکه سایر بازیکنان هم در چنین مواقعی حواس شان را جمع می کنند.

بازی با استقلال خوزستان سرنوشت ساز است

جی پلاس: بعد از اتمام تعطیلات لیگ برتر، نخستین بازی شاگردان برانکو با استقلال خوزستان انتهای جدولی است؛ ارزیابی شما از آن مسابقه چیست؟

مهدوی کیا: بازی با استقلال خوزستان در سرنوشت پرسپولیس برای موفقیت مقابل الهلال موثر است. اگر در این بازی پیروز شوند، می توانند اعتماد به نفس خود را بالاتر ببرند. استقلال تیم قدرتمندی دارد و دو سال قبل این تیم مانع از قهرمانی پرسپولیس شد. نباید فراموش کنیم نتایج قبل از بازی با الهلال در لیگ برتر هم در شکست چهار بر صفر اخیر موثر بود چرا که نشان داد پرسپولیس چه نقاط ضعفی دارد.

پرسپولیس بی مهابا حمله نکند و روی نقاط قوت خود متمرکز شود

جی پلاس: علاوه بر بازسازی تیم از بعد روحی و روانی، برای موفقیت مقابل الهلال چه برنامه های دیگری را لازم می بینید؟

مهدوی کیا: پرسپولیس باید روی استفاده از نقاط قوت خود متمرکز شده تا بیشترین استفاده را ببرند. خوشبختانه بازیکنی مانند احمد نوراللهی نیز در بازی برگشت حضور دارد و می تواند به تیم کمک کند. نکته مهم بعدی این است که نباید بی مهابا حمله کرد. الهلال اکثر گل های خود را روی ضد حمله زد. این تیم الان اعتماد به نفس بیشتری دارد ولی می توان در جهت معکوس هم از آن استفاده کرد. شاید آنها اکنون مغرور شده باشند که این موضوع به تیم ما کمک می کند و می توانیم آنها را غافلگیر کنیم.

چند بازیکن تجربه حضور در این مرحله لیگ قهرمانان را دارند؟!

جی پلاس: کم تجربگی را یکی از معضلات تیم های ایرانی در چنین مراحلی، می دانید؟!

مهدوی کیا: بله؛ ما باید بیش از این به مراحل بالاتر صعود کنیم. وقتی این اتفاق تبدیل به عادت شود، دیگر از صعود به نیمه نهایی یا یک چهارم نهایی آسیا خوشحال نمی شویم. داشتن تجربه، مهم ترین فاکتور موفقیت در این بازی ها است. واقعا چند بازیکن پرسپولیس حضور در چنین مراحلی  را تجربه کرده بودند؟ حسین ماهینی اکنون تنها بازیکنی است که به این مراحل راه یافته است.

دیدگاه تان را بنویسید