گزارش جی پلاس؛

قهرمان والیبال نوجوانان جهان را دریابید / ستاره های درخشان باز هم خاموش می شوند؟!

تیم ملی نوجوانان ایران در رقابت های والیبال قهرمانی جهان به مقام قهرمانی رسید و نسل و استعدادهای خوبی به والیبال ایران معرفی شد اما باید دید این بازیکنان در سال های آینده جایی در تیم ملی بزرگسالان دارند یا خیر؟

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در پانزدهمین دوره رقابت های قهرمانی نوجوانان جهان 2017 موفق شد برای دومین بار قهرمانی این رقابت ها را از آن خود کند و شب گذشته هم در میان استقبال خانواده و هوادارانش به کشور بازگشت.

 

شاگردان محمد وکیلی که در دوره گذشته سال 2015 در آرژانتین به مقام سوم رسیده بودند، در منامه بحرین توانستند با غلبه بر روسیه قهرمان شوند.

 

تیم ملی نوجوان ایران پیش از این در سال 2007 قهرمان شده بود. چهارمی در 1989، نایب قهرمانی در 2001، سومی در 2003، نایب قهرمانی در 2009، چهارمی در سال 2013 و سومی در 2015  از دیگر افتخارات تیم ملی ایران در قهرمانی نوجوانان جهان محسوب می شود.

** ایران سومین تیم والیبال پرافتخار جهان در نوجوانان

با این قهرمانی تیم ایران به سومین تیم پرافتخارترین تیم جهان در رده نوجوانان تبدیل شد. برزیل 6 قهرمانی، یک نایب قهرمانی، روسیه سه قهرمانی، 3 نایب قهرمانی و یک مقام سومی و ایران 2 قهرمانی، 2 نایب قهرمانی، 2 مقام سومی در رده های اول تا سوم تیم های پرافتخار جهان هستند.

 

** تیم ملی صغرسن نداشت

در سه دوره این رقابت ها نیز بازیکنان ایران موفق شدند لقب ارزشمندترین بازیکن را کسب کنند. محمد سلیمانی در سال 2001، مجتبی غیاثی در سال 2007 و امیرحسین اسفندیار در سال 2017 سه بازیکن ایران هستند که ارزشمندترین بازیکن شده اند.

یکی از مهم ترین نکاتی که در این رقابت ها به چشم آمد این بود که تیم ملی نوجوانان به معنای واقعی زیر 19 سال بودند و برخلاف گفته برخی کارشناسان هیچ صغر سنی در این تیم وجود نداشت و تیم کاملا پاک بود.

در سال های اخیر این مشکل وجود داشت که برخی از بازیکنان خارج از محدوده سنی تعیین شده بودند و انتقادهایی به این موضوع صورت گرفت که این مشکل مهم در این تیم ملیِ امسال وجود نداشت.

 

** یک نگرانی بزرگ باقی ماند!

اگر چه تیم ملی نوجوانان در این دوره از رقابت ها به مقام قهرمانی رسید اما اکنون یک نگرانیِ بزرگ باقی ماند! نگاهی به تیم قهرمان ایران در سال 2007 نشان می دهد که به جزء یکی دو نفر از آن تیم، هیچ بازیکن دیگری در رده بزرگسالان به موفقیت نرسیده است!

آن تیم که با سرمربی گری ست کوویچ به قهرمانی رسید، مجتبی شبان، معین رحیمی، حامد باقرپور، اشکان درخشان، فرهاد سال افزون، ادریس دانشفر، فرهاد قائمی، ابراهیم چابکیان، مجتبی غیاثی، امین رضوی، گل محمد سخاوی و علیرضا جدید حضور داشتند.

 

** تنها دو بازیکن از قهرمان نوجوانان جهان سال 2007 به تیم ملی رسیدند!

فرهاد قائمی و فرهاد سال افزون تنها بازیکنانی هستند که در حال حاضر در تیم ملی بزرگسالان بازی می کنند مجتبی شبان هم در تیم باشگاهی خود عملکرد خوبی دارد. با این حال تاسف برانگیز است که درصد کمی از این بازیکنان در بزرگسالان به جایگاهی رسیدند.

نکته قابل توجه دیگر این است که دو بازیکنی که پیش از دوره آخر، از ایران ارزشمندترین بازیکنان شدند نیز هیچ نام و نشانی از آنها وجود ندارد. محمد سلیمانی و مجتبی غیاثی هیچ کدام در رده های بالاتر موفق نبودند.

این در حالی است که در میان بازیکنان خارجی که در میان برترین های رقابت ها قرار گرفتند بسیاری از آن ها در حال حاضر در میان بزرگسالان و یا رده های بالاتر از نوجوانان نیز نام و نشان خوبی دارند و یا داشتند.

** وقتی ستاره های خارجی دیده می شوند

به گزارش جی پلاس؛ جیبا ستاره برزیل، آتناسوویچ و کواسویچ صربستانی، سباستین سوله آرژانتینی، وتوری ایتالیایی، والاس دسوزا برزیلی، اریک شوجی آمریکایی جزو نفراتی هستند که در حال حاضر در بزرگسالان هم موفق هستند.

 

** اکنون بازیکنان قهرمان 2017 را دریابید

تیم قهرمان سال 2007 ایران در نوجوانان جهان رها شد و یک نسل طلایی به راحتی از بین رفت اما به نظر می رسد فدراسیون بیش از اینها باید تیم قهرمان 2017 را جدی بگیرد

امیرحسین اسفندیار، پوریا یلی، مرتضی شریفی، امیرمحمد فلاحت‌خواه، امیرحسین توخته، محمدحسین راستی، مهدی جلوه، احسان دانش‌دوست، مهران فیض امام‌دوست، حسین سلیمان اهری، محمدرضا حضرت‌پور و عرفان غلامی پور بازیکنان ایران در قهرمان نوجوانان جهان در سال 2017 بودند. بازیکنانی که تک تک آن ها مورد تحسین کارشناسان داخلی وخارجی قرار گرفتند تا جایی که مربی برزیل بعد از شکست برابر ایران گفت این تیم باید قهرمان شود.

سرمایه گذاری مناسب در پایه و حتی کسب قهرمانی بسیار ارزشمند است اما موفقیت در رده بزرگسالان برای هر کشور ارزش متفاوت تری دارد. زمانی که ایران سرمایه اولیه را برای موفقیت در آینده دارد باید از این فرصت استفاده کند.

به گزارش جی پلاس؛ با وجود آنکه کارشناسان والیبال و حتی مسئولان فدراسیون به خوبی می دانند نسل فعلی والیبال ایران در رده بزرگسالان رو به پیری رفته است و این بازیکنان جوان باید به مرور به تیم ملی اضافه شوند، با این حال باید منتظر ماند و دید از میان قهرمانان امروز چند نفر در سال آینده در تیم ملی بزرگسالان قرار می گیرند؟ آیا آنها شاکله اصلی تیم ایران برای المپیک 2020 توکیو را تشکیل خواهند داد؟

 

دیدگاه تان را بنویسید